יום שלישי , 19 מרץ 2024

מסלול טיול – מעמק יזרעאל לנחל ציפורי וזבולון

מדור הטיולים בחסות יונדאי

ממש לפני שיתחילו הגשמים, ויהפכו את שבילי העמק לבוץ בלתי עביר (אותו בוץ בדיוק שתקע את מרכבות המלחמה של סיסרא סמוך לקישון) יצאנו לתור את שבילי העמק על גבי יונדאי IX35 ולמצא כמה נקודות חן שאהבנו. העמק תמיד היה מקום קסום בעיניי, מרחבים גדולים, שדות מעובדים המגלים לפעמים הפתעות לא צפויות, סיפורי המתיישבים במקום ומעל רעם המטוסים החגים תדיר בסביבה.

מסלול הטיול, בעונה הזו של סוף הקיץ, מתאים לכל רכבי הפנאי והשטח המצויידים בהנעה כפולה. למעט מעלה יחיד, לא ממש קשה, כל 56 הקילומטרים של המסלול קלים למעבר. חלקים גדולים ממנו אף מתאימים מאד לרכיבת אופניים נינוחה. יחד עם זאת מילת אזהרה, עדיין חם מאד ורצוי להצטייד במים רבים, ציוד חילוץ מינימאלי וגמישות מנטאלית לשנות את נתיב הטיול אם יתגלה מכשול בלתי עביר ולא צפוי.

נקודת ההתחלה שלנו היא תחנת התדלוק "פז" בצומת הכניסה למושב היוגב על כביש מספר 66. הבאים מכביש נחל עירון צריכים לפנות שמאלה בצומת מגידו ואילו מי שמגיע מוואדי מילק ומחלף עין תות יפנה ימינה ביקנעם לכביש 66. נפנה לכיוון מושב היוגב וכעבור כ-150 מטרים נאתר שביל הפונה שמאלה במקביל למטע מוריק. נפנה בו ונסע מערבה כ-400 מטרים עד שנזהה פניה שמאלה לעבר הכביש ועצי תאנה גדולים – עין עזי.

עין עזי. מבנה בטון קטן מסתיר באר עם מים צלולים ומזמינים. צילום: פז בר

במבנה בטון קטן בסבך עצי תאנה תמצאו באר עמוקה וצלולת מים. אפשר לרדת למים עם סולם חבלים רעוע למדי, ובפנים תנוחות על נדנדה מאולתרת. המים נראים נקיים מאד, שקופים ביותר וכשביקרנו במקום לא היה זכר לירוקת או לכלוך המעיד על זיהום. מטיילים צעירים וכאלו שלא יודעים לשחות רצוי שלא יכנסו ללא השגחה צמודה מאד.

מהמעיין נצא בדרך שבאנו לכביש ונפנה שמאל לעבר מושב היוגב. ממש בכניסה אליו תמצאו דרך עפר לבנה ורחבה הפונה שמאלה זו דרך נוף היוגב אשר תובילנו דרך מרחבי העמק לכפר ברוך. לקראת ההגעה לכפר נראה מימין את סוללת העפר הגבוהה הסוכרת את מאגר כפר ברוך. המאגר סכר את מי נחל הקישון ומאפשר למקורות לשאוב את ה"נגר העילי" להחדרה עמוקה יותר לשכבת האקוויפר העמוקה. השביל חוצה את נחל הקישון ומגיע לצומת T בה נפנה שמאלה ובמקביל לנחל. הדרך הזו לא פחות ממקסימה! לאורכה נטועים עפי פרי רבים ובהם רימונים ושקדים, תאנים ופטל, ועל רבים מהם תמצאו בעונה הזו פירות ראויים למאכל. הקישון, גם אם לא נראה הכי מושך בעונה הזו, עדיין זורם בקילוח דק, ומדי פעם מקבל "חיזוקים" מהשדות המושקים ומנביעות – כמו עין שור – לאורך נתיב זרימתו. נתמיד על דרך הנוף, נחצה עמה את "שביל המוביל" שתחתיו צינור המוביל הארצי, נפלס דרך אתר הסלילה של מסילת העמק החדשה ובאופן ראוי מאד נגיע לתחנת הרכבת העתיקה של כפר יהושע.

טיול שטח עם יונדאי. ה-IX35 שלנו על רקע תחנת הרכבת העתיקה של כפר יהושע. האם בקרוב תחזור לפעול? צילום: פז בר

נמשיך על הכביש לעבר שערו הנעול של בסיס צבאי וממש מולו נפנה שמאלה לדרך עפר רחבה שתובילנו לנהלל. המטרה הייתה להגיע למשטרת נהלל, אולם עבודות סלילה בכביש סגרו את מוצא השביל. כך שנסע דרך מושב נהלל לצומת נהלל. ברמזור נפנה שמאלה ואז ימינה למנשיה זבדה. כשלושים מטרים מהכניסה לכפר – עוד לפני תחנת התדלוק, תמצאו דרך עפר רחבה המובילה במעלה הערוץ לכפר זרזיר. השביל רחב ונוח לתנועה ומשמאלנו רכס גבעות חציר המכוסות עדיין באלונים רבים – שריד מקסים אך זעיר של יער האלונים העצום אשר כיסה בעבר את רוב שטח המדינה. כשהגענו לזרזיר פנינה שמאלה ברחוב הראשון אשר מסובב את הכפר ומגיש לנו את מחלף זרזיר שעל כביש 77. נחלוף תחת הכביש המהיר לעבר כעביה. ואז כ-500 מטרים אחרי תחנת הדלק תגיעו למוסך גדול מימין ודרך עפר רחבה. נפנה ימינה ונרד בדרך העפר לערוץ הרחב של נחל ציפור.

היעד הקרוב שלנו הוא נחל יפתחאל ואלון הגליל. נחצה את הנחל ונמשיך "דוך" צפונה לעבר בקעת בית נטופה. מימין לנו כביש 77 ומשמאל גבעות האלונים הגבוהות. נטפס שמאלה בשביל ישראל לעבר אלון הגליל. המעל מעט מסולע ודרדרתי אבל לא מאד איתגר את כלי הרכב. צריך להתאזר בסבלנות ולטפס באיטיות. נחצה בזהירות את הכביש ונרד ליקב יפתחאל המקסים ולהצטיידות מהירה במרכז השטח אלון הגליל. במקום תמצאו גם מפות מקומיות מצויינות וטיפים רבים לשיטוטים באיזור. אם יש לכם אופניים תוכלו ליהנות מהסינגל המופלא של אלון הגליל ובעצם לגמור כאן את מסלול השטח בצורה המספקת ביותר שיש.


View yogev in a larger map

נמשיך עם דרך נוף יער ציפורי. הדרך קלה מאד לנסיעה ובחרנו בו בעיקר בשל שינוי הנוף אחרי עמק יזרעאל. לאורך הדרך תמצאו פינות זולה רבות, ונקודות תצפית נהדרות על נחל ציפורי והיישובים הסמוכים. הדרך הזו מסתיימת בכביש. נפנה בו שמאלה לעבר היישוב עדי ונרד מהכביש עם השלט של יער קריית אתא כשברקע כבר הנוף של הקריות, מפרץ חיפה והים התיכון. כ-2.5 קילומטרים מהכניסה לדרך הנוף נפנה שמאלה בחדות רבת לגיא שיורידנו בתלילות לישוב ראס עלי ולערוץ נחל ציפורי. נבקר בתחנת הנזירים, נהנה מזרימת המים החזקה בנחל ונמשיך במעלה הנחל לעין יבקע הגדול. משם נטפס בערוץ הנחל שבין סעדיה לבסמת טבעון לנסיעה קצרה ברחובות העיירה וליציאה ממנה בצומת אלונים.

נווה הגר. מקום מקסים לישון בו, לפגוש את מורשת הטמפלרים ולטעום מעדנים מקומיים. צילום: נווה הגר

מקום מגניב לנוח בו ללילה יהיה נווה הגר בבית לחם הגלילית. במה שהיה פעם מפעל טמפלרי לדבש חרובים תמצאו היום שישה חדרים אינטימיים ומוקפדים במחירים שווים לכל נפש. כך תוכלו להוריד את אבק הדרך, ליהנות מערב שונה בטיול רגלי בעקבות הטמפלרים של בית לחם הגלילית ולמחרת להתענג על ארוחת בוקר גלילית עם מיטב התוצרת המקומית של הישוב ושל נווה הגר. מומלץ!

Check Also

מפגש מחשמל עם ג'נסיס ELECTRIFIED GV70

הגרסה החשמלית והחזקה ביותר של ג'נסיס GV70 לוקחת את כל התכונות של ה-SUV היוקרתי ומעלה בחזקת ה-800 וולט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten + 19 =