יום חמישי , 28 מרץ 2024

פריצת דרך: דלק מאוויר

הסטארט-אפ בשם Air Fuel Synthesis היושבת בעיירה סטוקטון על נהר טי יצרה חמישה ליטרים של דלק סינטטי באיכות גבוהה כשהפעילה לראשונה בית זיקוק זעיר במעבדה. בתהליך, שלדבריהם "מהפכני", הופכות מולקות של אוויר ומים לדלק.

בעקבות הצלחת התהליך מתכננת החברה בקרוב להתחיל ולבנות בית זיקוק בקנה מידה גדול יותר – עדיין לא תעשייתי ובגודל מלא – אשר יהיה להערכתם מסוגל להפיק כטונה אחת של דלק באיכות גבוהה מדי יום. הצרכנים המידיים של המוצר הזה יהיו קבוצות מירוצים גדולות בספורט המוטורי וכן ענף התעופה המסחרי אשר מחפש בשנים האחרונות דרכים חדשות לצמצם את זיהום האוויר.

פיתוח המערכת כלל עד עתה השקעה של מעט יותר ממליון ליש"ט ובעקבות הפרסומים בימים האחרונים החברה מוצפת בהצעות רבות מצד משקיעים. סוג אחד של משקיעים אינו רצוי אצלם – אלו הקשורים באיזו צורה לענף הפטרוכימי – זאת מתוך חשש של השתלטות ו"קבירת" הטכנולוגיה כדי שלא תפגע בענף הדלקים הרווחי.

תיאור התהליך שבו AFS טוענת כי היא מסוגלת ליצור דלק ממולקולות של אוויר ומים. אם נכון התהליך עשוי להפוך את עולם האנרגיה על פניו ויהפוך את הפחמן הדו-חמצני המזהם שבאטמוספירה למשאב חשוב. צילום: AFS

תהליך הייצור עדיין בשלבי פיתוח וכרגע הוא משתמש בחשמל מהרשת הארצית. בהמשך מתכננים בחברה להשתמש רק בחשמל ממקורות ברי-קיימה כמו מים, רוח או גיאוטרמי. "לקחנו פחמן דו-חמצני מהאוויר ומימן מהמים והפכנו את שני המרכיבים האלו לדלק" אמר פטר הריסון, מנכ"ל החברה. "למיטב ידיעתנו אין בעולם גוף נוסף אשר עשה זאת. המוצר נראה ומריח כמו בנזין אבל הוא הרבה יותר נקי וצלול ממנו. אפשר להשתמש בדלק שלנו בכל מנוע שקיים כיום בכלי הרכב על הכביש ואין בו תוספים ומרכיבים אחרי "נבזיים" המזהמים את האוויר".

האפשרות של סילוק הפחמן הדו-חמצני מהאטמוספירה, ובכך להיפטר מהמרכיב המשמעותי ביותר של גזי החממה כשהתוצר של התהליך הוא דלק לעולם הצמא לאנרגיה, נשמע כמו מתיחה או הזיה. בחברה מתייחסים לדלק הזה כאמצאי לאחסון אנרגיה. דרך להפוך אנרגיה מחוות טורבינות רוח, מפעלי מים וקולטי שמש, לדלק הנוזלי המשמש אותנו כיום למגוון שימושים. כך למשל תוכלנה מדינות עשירות בשמש אך דלות בנפט, לנצל חוות קולטים כדי להטמיר את האנרגיה הסולרית לדלק.

Check Also

אקספנג: קח סייברטראק ותגביר

לעלות לאוויר עם אקספנג מרכב שנראה דומה לסייברטראק. החדשנות של הסינים לא מפסיקה לרגע בעיקר בזכות העתקה בוטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 3 =