יום שלישי , 16 אפריל 2024

תערוכת דטרויט 2013: הטנדרים

אין מאבק בין שלושת ענקי דטרויט, כמו מאבק הכוחות ממחלקת הטנדרים, ה"Pick-up Trucks". תערוכת הרכב האמריקאית החשובה ביותר, תערוכת דטרויט, היא במת ההתגוששות, ב"ה" הידיעה, בכל הקשור בשאלות – מי הכי גדול, הכי חזק, הכי יפה והכי מצליח בין הטנדרים האמריקאים.

דודג' ראם זוכה בתואר Truck of the year מה שמביט לו מכירות נאות בשוק האמריקאי. אצלנו התברג דודג' ראם לראש הדירוג בקרב הטנדרים הגדולים. צילום: NBAA

ראם 3500 HD מתעצם, ראם 1500 זוכה

האמריקאים אוהבים פוסטרים של טנדרים גדולים, עבים, כבדים, עם נגרר שעליו יאכטה, קארוואן עצום או טרקטור. או שני טרקטורים. גרסת ה-HD, כלומר, Heavy Duty, של ראם 3500 מספקת את החלום האמריקאי בגרסה חדשה לכבוד דטרויט 2013, עם התעצמות רבת רושם של כ-3.6 טון ביכולת הגרירה ובסך הכל – 13.6 טון מאחורי הוו. ההישג הזה הגיע בזכות שיפורים משמעותיים בעמידות של המתלים ושל השלדה המאסיבית.

דודג' ראם 1500. טנדר השנה בארה"ב. מפגן כוח של סוכניות דודג' סביב דטרויט ערב ההכרזה על הזכיה בתואר. צילום: דודג'

את גרסאות ה-HD האמריקאים אוהבים, אבל בשביל טבלת המכירות, גרסת ה-1500 החדשה חשובה הרבה יותר ואת הטפיחה על השכם משיגים אנשי ראם בהישג ושמו "משאית השנה 2013 בצפון אמריקה" (North American Truck/Utility of the Year). ההגדרה "משאית השנה" לא לגמרי מדויקת ואם המונח לא היה ארכאי מדי, אולי היינו קוראים לה "הדו-שימושי של השנה", היות שהתחרות הזו כוללת רכבי שטח, קרוסאוברים וטנדרים אמריקאים. בשנה שעברה זכה ריינג' רובר איווק והשנה הכבוד עובר אל ראם 1500. ב"מכונית השנה 2013 בצפון אמריקה", אגב, זכתה הכניסה החדשה של קדילאק לתחום המשפחתיות היוקרתיות, עם קדילאק ATS.

שברולט סילבראדו. הטנדר הגדול של שברולט מושק אחרי חידוש מהותי בעיצוב ודור מנועים חדש. צילום: שברולט

GM משיק רשמית שברולט סילבראדו ו-GMC סיירה

 כפי שגולשי "שטח" כבר יודעים, ג'נרל מוטורס (GM) האמריקאי השיק לקראת התערוכה את צמד הטנדרים החשובים שלו, שברולט סילבראדו ואחיו המפונק יותר, GMC סיירה. תערוכת דטרויט 2013 היתה הבמה המרכזית והרשמית לחשיפת המתחרה של ראם 1500 ושל פורד F150, רב המכר בתחום. "אנחנו מהנדסים את הטנדרים שלנו טוב יותר מהחבר'ה האחרים", אמר נשיא GM צפון אמריקה כשהציג את הטנדרים לקראת התערוכה.

עוד על הטנדר שברולט סילבראדו החדש

בתפריט של טנדרי החצי טון החדשים תאי נוסעים חדשים, מעוצבים ומאובזרים וגם מנועים חזקים וחסכוניים משמעותית מבעבר, בזכות תכנון חדש ובזכות התקנת מערכות טכנולוגיה שנועדו לחיסכון בדלק. מנוע ה-V8 הגדול והחזק בסדרה דומה מאוד לזה שמותקן במכונית הספורט, שברולט קורבט, שנחשפה גם היא בתערוכה בארה"ב.

כדי לשפר את האווירה, הושקו הטנדרים החדשים לצד תצוגה ייחודית של מאה שנות רכבי עבודה מבית ג'נרל מוטורס.

פורד אטלס. פורד הפתיעה את מבקרי תערוכת דטרויט 2013 עם קונספט. מה שככל הנרא יתפתח להיות סדרה F החדשה לטנדרים של פורד. צילום: פורד

פורד שולף קונספט מהשרוול

 לא ברור אם המתחרים צפו את זה או לא, אבל בפורד בחרו להפתיע את האמריקאים ולהציב מול שני הטנדרים החדשים, ראם 1500 וגם שברולט סילבראדו, קונספט מסובב ראשים בשם "פורד אטלס קונספט". אפשר כבר לומר שהוא משך לא רק מבטים, אלא גם את תשומת הלב של הציבור הרחב.

פורד אטלס קונספט רומז בבירור, מבלי לומר זאת רשמית, על פורד F150 הבא, שצפוי להיחשף באמריקה בתוך כשנה. קווי העיצוב המחודדים והעתידניים עוטפים חבילה טכנולוגית מסקרנת, שצפויה להיות מוצעת במחליפו של הטנדר הנמכר בעולם בכל הזמנים. רכיב הטכנולוגיה המסקרן ביותר הוא מערכת החניה האוטומטית עם נגרר – מערכת שלוקחת את טכנולוגיית החניה האוטומטית (שאפשר למצוא כבר מספר שנים גם במכוניות שנמכרות בישראל) אל התחום המורכב של חניה עם נגרר.

נוסף על החניה האוטומטית, פורד אטלס קונספט מכיל אביזרים אווירודינאמיים אקטיביים, כאלה שמשנים את הזוויות שלהם לפי התנאים המשתנים, כדי להפחית את החיכוך ולשפר את צריכת הדלק והרעש בתא הנוסעים. נוסף על כך מצויד טנדר הרעיון במסילות מובנות-נשלפות להעמסת טרקטורונים או כלי רכב אחרים על הארגז, וגם במתקן נשלף וייעודי לנשיאת סולם ארוך.

טנדרי Via XTrux. הבסיס הוא שברולט סילבראדו. ההספק 800 כ"ס ומגיע משני מנועים חשמליים. צילום: VIA

השוס החשמלי-היברידי של Via

שלושת הענקים של דטרויט עשו את שלהם בתחום הטנדרים, אבל אחד השמות המפורסמים של עולם הרכב באמריקה ובעולם, בוב לוץ, חובב טנדרים מפורסם, הציג בתערוכה טנדר קונספט משלו, שפער לא מעט פיות בין המבקרים.

הטנדר המדובר עונה לשם המבטיח Via XTrux ואף אמריקאי אינו יכול להישאר אדיש לצידו. הטנדר הזה, שמבוסס על שברולט סילבראדו, נראה אגרסיבי וכששומעים את הנתונים – הלסת נשמטת: 800 כ"ס משני מנועי 400 כ"ס. אופס, שכחנו לציין שמדובר בכוח חשמלי, כלומר – המפלצת הזאת אוכלת חסה. בדומה לשברולט וולט ההיברידית, שבוב לוץ שבתפקידו הקודם היה אחד האנשים שעמדו מאחוריה, גם ל-Via XTrux מצורף מנוע בנזין שנועד לשפר משמעותית את טווח הנסיעה. הטנדר הזה עשוי, בדרך זו או אחרת, להגיע לייצור, אבל סביר להניח שזה ייקח זמן, ואפשר גם להעריך שגרסת הייצור תהיה חזקה פחות.

Check Also

ללא הסוואה. כך נראה הטנדר של BYD

עם חתימת אור המזכירה את הטנדרים של פורד. הפיקאפ 4X4 החשמלי של BYD נתפס ללא הסוואה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 − 7 =