רוני נאק
בשיתוף ידיעות אחרונות ו-iCar
הרביעיה הזו היא חלומם של ישראלים רבים – כמה רבים? כ-40% מהשוק בשנה החולפת כאשר רק הפיתוי המתוק של היברידיות כמו יונדאי איוניק, מכר יותר יחידות מספורטאז' וטוסון. אבל לרוב רכבי הפנאי הנ"ל יש דריסת רגל איתנה בשוק הפרטי – וזה כידוע מניב שורה תחתונה הרבה יותר לוקטיבית ליבואני הרכב אשר נאבקים על ליבו של הלקוח. ועוד דבר אחד חשוב לפני שנכנס לעובי הקורה – כל ארבעת המכוניות עברו לאחרונה עידכונים – מי יותר ומי פחות – וכולם רעננים ומשופרים ביחס לדור היוצא. אז בואו נתחיל דווקא מהסוף.
ניסאן קשקאי
הניסאן קשקאי הוא הוותיק בחבורה ועבר עידכוני מראה ופוזה. שבכת החזית מעט יותר מודגשת ומפוסלת ויש חישוקי גלגלים גדולים וצמיגים דקי דופן למראה שבעיניי הוא מאד מושך. הקבינה לעומת זאת מבליטה באופן נאה את הפז"מ שלה ועשויה משמעותית פחות טוב מאלו שנמצא בקיה ויונדאי – כמו למשל דיפוני הדלתות שזזים כשהשמשה מגיעה לסוף מהלכה. גם מסך מולטימדיה של 7 אינץ' כבר לא לוקח כשבכיס יש לך סמארטפון עם מסך של שש וחצי אינץ'. המושבים שטוחים, קצרים וחסרי תמיכה (בחזית וגם מאחור) והתחושה קודרת ודלה ביחס לתחרות.
• להורדת המפרט המלא ניסאן קשקאי
השינוי המהותי ביותר נעשה בחזית. מנוע טורבו חדש בנפח 1.33ל' מפיק 160 כ"ס ו-27.4 קג"מ והכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. הוא הרכב החזק ביותר אבל גם החסכוני ביותר במבחן הזה – ועל כך הח"ח – בעיקר כי הוא מתבלט למול הנרפסות של מנוע ה-1.2ל' היוצא. אבל זה לא מספיק. זוכרים את הסלוגן של פירלי "כוח ללא שליטה שווה לתחת" או משהו בסגנון? ובכן בעוד שבעיר הקשקאי נוקשה, קופצני וצפוף במושב האחורי, מחוץ לעיר חוברים יחד היגוי זוועתי, ותכונות ניהוג מוזרות כדי שלא תוכל לנצל את כל הטוב שיש למנוע המרשים הזה לתת. בנוסף לזה בתחום הבטיחות מקבל ניסאן קשקאי את הדירוג הנמוך ביותר – 5. מחיר התכשיט הזה המיוצר בבריטניה עומד על כ-160 אלף שקלים לרכב המבחן.
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז' הוא ה-SUV הנמכר בישראל – ומחליף את מושב הבכורה מדי פעם עם יונדאי טוסון. שניהם דודנים קרובים מקוריאה – אבל אופיים התרחק מאד אחד מהשנים לאחר מתיחת הפנים. גרסת ה-1.6ל' שהפכה את ספורטאז' לשלאגר – ירדה מהמגוון ועתה תמצאו מנוע 2.0ל' אטמוספרי או טורבו-דיזל 1.6ל'. למנוע הבנזין שהגיע למבחן יש תפוקה של 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ ותיבת הילוכים אוטו' פלנטרית מורידה כוח לגלגלים הקדמיים בלבד.
• להורדת המפרט המלא קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז' עבר כאמור מתיחת פנים – אלה שזו מינורית למדי. תא הנהג וקבינת הנוסעים נותרו ללא שינויים וההבדלים היחידים נראים בפגושים הקדמי והאחורי וחישוקי הגלגלים. הוא עדיים מאד נאה מן החוץ אולם יש דיסוננס גדול כשנכנסים פנימה. האיכות הכללית טובה והאיבזור תכליתי. הבחירה של אנשי קיה בחישוקי גלגלים קטנים ועליהם צמיגים בעלי דופן גבוהה מצדיק עצמו בנוחות העירונית, כמו גם בצריכת דלק עדיפה בזכות סוליה צרה יותר. המחיר הוא התנהגות כביש גמלונית בפיתולים. דירוג הבטיחות עומד על 6 והמחיר של רכב המבחן הוא 158 אלפי שקלים.
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון הקודם היה בסדר – והתבלט בעיקר בגרסת ה-1.6ל' טורבו החזקה והמאובזרת. אולם מתיחת הפנים שעבר הרימה ושדרגה את רכב הפנאי הזה של יונדאי לרמה חדשה של איכות וחוויית נהיגה. בהשוואה לקיה מתיחת הפנים כאן הרבה יותר מורגשת – בכל ממד ובכל תרחיש על הכביש. לחזית מראה חדש המיישר קו עם הלוק המותגי – ויש גם חישוקי סגסוגת 19 אינץ' גדולים. תא הנהג עבר ריווזיה מהותית עם דשבורד חדש לגמרי ומסך מולטימדיה 8 אינץ' מזדקר ובו מערכת קונקטד של כלמוביל עם WAZE ואפליקציות נוספות.
• להורדמת המפרט המלא יונדאי טוסון
המנוע הוא 2.0ל' אטמוספרי עם 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ והורדת הכוח דרך תיבת הילוכים פלנטרית עם 6 הילוכים נעשית לגלגלים הקדמיים בלבד. ההבדל ב-NVH מורגש מאד והדור הזה של יונדאי טוסון נותן חווית נסיעה הרבה יותר נעימה מקודמו. מצב SPORT מאפשר לעלות אוקטבה בפיתולים והתנהגות הכביש טובה כמו גם האחיזה וריסון המרכב. המחיר הוא צריכת הדלק שהייתה ממוצע של כ-8.1 קילומטרים לליטר. ליונדאי טוסון דירוג בטיחות 6 ומחיר של 173 אלפי שקלים לרכב המבחן.
פיג'ו 3008
גם ה-3008 של פיג'ו עבר רענון פחות במראה ויותר תחת מכסה המנוע. למבחן הגיעה גרסת ה-1.2ל' החדשה עם מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים המפיק 130 כ"ס ו-23.5 קג"מ. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים פלנטרית עם 8 הילוכים. כל שאר הדברים שאתם מכירים מהפיג'ו 3008 נותרו וזה אומר בעיקר תא נוסעים מרשים מאד בביצוע שלו – ותא נהג הייטקי למראה דיגיטאלי מלא עתיר מידע ואפשרויות קסטומציה שלו.
• להורדת המפרט המלא פיג'ו 3008
דינאמית זה היה רכב מעניין אם כי הוא מרגיש פחות חזק מהאחרים וצריכת הדלק שלו עמדה בשורה אחת עם הניסאן החזק ממנו. התנהגות הכביש של הפיג'ו הייתה הטובה מכולם – והמנוע מסתיר היטב את התפוקה הצנועה שלו בעיקר בזכות תיבת ההילוכים המצויינת. חבילת האיבזור הבטיחות ואיבזור הנוחות נרחבת מאד. המנוע הקטן גמיש למדי אולם בסל"ד גבוה הוא רועד ונוכח יותר ממנועי 4 צילינדרים. צריכת הדלק עמדה על ממוצע של 9.3 קילומטרים לליטר (כמו קיה ספורטאז') ציפינו לנתון טוב יותר. דירוג הבטיחות הוא 6 והמחיר 168 אלפי שקלים.
סיכום
בדרך האלימינציה ניסאן קשקאי לא יכול לנצח. הוא הקטן והמיושן בקבוצה הזה – ולמרות יחידת הנעה מרשימה וקוסמטיקה עדכנית – הוא לא נוח והתנהגות הכביש שלו עמומה ועובדת נגד הנהג. קיה ספורטאז' לא באמת שונה מקודמתה – ואם אהבתם את הדור היוצא תקבלו בדיוק את אותו הצ'יפס גם אחרי מתיחת הפנים. קיה הלכה על בטוח עם הרב מכר שלה. אפשר להבין למה.
מבין הצמד הקוריאני יונדאי טוסון עדיפה בזכות מתיחת פנים מאד מוצלחת. חלל הנוסעים משופר מאד, כמו גם תא הנהג – חווית הנסיעה ובידוד הרעשים. יש בהחלט תחושה של התקדמות ושיפור בכל ממד. בסך הכל אהבנו למרות צריכת הדלק.
פיג'ו 3008 מרשימה מאד – אישית הייתי בוחר במנוע חזק יותר – אבל יש לה עדיין אפקט וואהו ויתרונות של התנהגות כביש ומרווח פנים. אבל…אם היינו מתייחסים לקניית רכב חדש כתרגיל בניהול סיכונים – בו עליכם לשמור על הערך הכי טוב שניתן – ועל הדרך לא להכיר את המכונאי שלכם על בסיס שמות פרטיים – המנצח במבחן הזה הוא יונדאי טוסון. אם מישהו אחר משלם? לכו על הפיג'ו.