יום שני , 28 ספטמבר 2020
ראשי » מגזין » הכי בטוח על ארבע
סובארו לבנה עומדת על כביש ליד שטח סיבובים מסוכנים
4X4 זה לא רק לשטח. עם יתרונות דינאמיים יש להנעה כפולה יתרון בטיחות גם על הכביש. צילום: רוני נאק

הכי בטוח על ארבע

שטח

לפעמים שאלות באות בזוגות.  "אפשר לנסוע 4X4 על הכביש?" ומיד אחריה: " זה עושה נזק לרכב?". וכמו ווכחן וותיק התשובה צריכה להיות שאלה: "תלוי באיזה מכונית". כי זה באמת משנה. אז לפני שנכנס ליתרונות ההנעה הכפולה על הכביש – בואו נדבר קודם על ההבדלים שיש. כי לא כל ה-4X4 נבראו שווים.

"הנעה כפולה" – זה אומר הנעה לכל הגלגלים בה המנוע מחובר פיזית ומסובב את כל הגלגלים של הרכב – נולדה מסיבה אחת פשוטה למדי. הצורך לעבור על פני דרך בעלת אחיזה נמוכה. מכיוון שזה היה די מזמן, הכוונה הייתה לנסיעה בשטח ובדרכי עפר. כך, צמד הגלגלים שבעבר עשוי היה להתנגד לתזוזה, תרם עתה את חלקו למאמץ בהתנגדות ואבדן האחיזה.

הסמן הימני של הז'אנר הוא כמובן אותו ג'יפ וויליס שהיה בורג חשוב בניצחון במלחמת העולם השניה. אלא שה-4X4 של ג'יפ היה רק חלקי. רוב הזמן ההנעה הייתה אחורית בלבד, וכשהתעורר הצורך שולבה ההנעה הקדמית – אותו "פרונט ספיישל" – כדי לעבור מכשול.

ג'יפ קלאסי 1942
4X4 זה לא רק לשטח. הסבא רבא של רכבי ה-4X4 ג'יפ ווילס היה גיבור בשדה הקרב אבל לא יכל לנסוע ב-4X4 על הכביש  צילום: רוני נאק

ה-4X4 שלא מתאים לכביש

גם היום מרבית הטנדרים 4X4 שאתם מכירים וחלק נכבד של רכבי השטח הגדולים בעלי מערכת הנעה שמיועדת בעיקר לשטח. ומה הבעיה לנסוע בכביש? אין בעיה. כל עוד לא צריך לפנות או לשנות כיוון. זה ההסבר: הכוח עובר מהמנוע דרך תיבת ההילוכים לתיבת העברה שתפקידה לשלוח את הכוח לפנים ולאחור. אם מדובר בתיבת העברה "טיפשה" ללא דיפרנציאל, ברגע שהרכב ייכנס לפניה ייווצר פיתול ועיוות מכאני נוראי במערכת. עד כדי סכנה שציריה, גל הנעה, צלב או גלגל שיניים פנימי יישברו. מדוע? כי בפניה כל גלגל עובר מרחק שונה ולכן צריך להסתובב במהירות שונה. ללא האפשרות הזו ההיגוי יהיה קשה, קוטר הסיבוב יגדל, הצמיגים יחרקו ויישחקו ועלול להיווצר כשל – או שבר. לכן כדאי מאד לקרא את ספר הרכב ולהכיר את המכונית שלכם היטב.

סובארו לבנה ליד שטח כביש מתפתל
4X4 זה לא רק לשטח. הנעה כפולה חכמה ואקטיבית מוסיפה רובד נוסף של בטיחות ותורמת המון להתנהגות כביש בטוחה וצפויה. צילום: רוני נאק

ה-4X4 שהכי מתאים לכביש

ואז יש מערכת ההנעה הכפולה של סובארו. מערכת שהיא כה יעילה שהיא מסוגלת להפוך משפחתית רגילה לרכב בעל יכולות יוצאות דופן ובעיקר, עם בטיחות אקטיבית בעלת ערך אמיתי בכל נסיעה. את מערכות ההנעה הכפולות לכביש תמצאו במכוניות על, ומכוניות שרירים רבות – ורק ליצרנית אחת כל הדגמים שלה בפרינציפ בעלי הנעה כפולה (למעט דגם יחיד) סובארו.

 

עם הנעה כפולה לכביש, כוח המנוע מתפצל ב-25% לכל גלגל (או ביחס אחר שקבע היצרן). להבדיל, ברכב עם הנעה קדמית או אחורית הכוח מתפצל ב-50% לכל גלגל מניע. פחות כוח יחסי שמגיע לגומי, זה אומר שיותר קשה לגלגל להסתחרר ולאבד אחיזה במצב שמכונה "תחת כוח". למשל האצה מהירה מהמקום כשצריך לעבור בזריזות צומת סואן או להשתלב בזרם התנועה.

סובארו לבנה על השוליים ליד רוכבי אופניים
4X4 זה לא רק לשטח. במצב של עליה מהשול לכביש. הנעה כפולה תעשה את המעבר באופן המהיר והבטוח ביותר צילום: רוני נאק

תאמרו – שטויות! יש היום למכוניות בקרת משיכה שמונעת סחרור. זה נכון אבל…בקרת המשיכה גם חותכת מכוח המנוע לפעמים עד לרמה שהרכב בקושי זז. עם הנעה כפולה על הכביש – הכוח ירד ביעילות המרבית. מכירים את זה שנותנים גז והמשקל עובר לאחור? במצב הזה יורד המשקל מהגלגלים הקדמיים ואלו פוצחים בסחרור חסר תוחלת.

מצב נוסף בו 4X4 בכביש יתרום לבטיחות זה בעליה לאספלט מהשול. מערכת ההנעה של סובארו מסוגלת גם לנתב את הכוח בין ימין לשמאל הרכב כך שהצמיגים עם האחיזה המיטבית יקבלו את מרבית הכוח. העלייה לאספלט תהיה נטולת דרמות לחלוטין.

סובארו לבנה על כביש שבור
4X4 זה לא רק לשטח. הכבישים אצלנו גרועים ועם 4 גלגלים מניעים הורדת הכוח רציפה ואחידה גם כשהכביש נראה כמו הזוועה הזו. צילום: רוני נאק

אתם מכירים את הכבישים שלנו. גליים, שבורים, מטולאים ומפתיעים. בתנאים האלה הנעה כפולה חיונית למעבר בטוח של קטעי הסלילה הקשוחים ביותר. תמיד יהיו שלושה גלגלים בעלי אחיזה, גם כשאחד מהם מנתר ככדורסל על הבורות. מערכות הנעה מתקדמות, עם דיפרנציאלים אקטיביים ובקרת משיכה מסוגלת להוריד אפילו 100% מכוח המנוע לגלגל יחיד – ולשמור את ההתקדמות.

איך הנעה כפולה חכמה עוזרת להתנהגות הכביש? ניתוב הכוח באופן אקטיבי בין הגלגלים האחוריים לקדמיים וגם בין הצדדים ימין ושמאל – יוצאים התנהגות כביש רהוטה ובטוחה. תקבלו יותר כוח בגלגלים האחוריים כשמזנקים מהמקום – לתאוצה חזקה. בפניות, הגלגל הקדמי הפנימי בעיקול יקבל מעט פחות כוח כדי ליצור מומנט סיבוב חזק יותר בתיאום עם פקודת ההגה כדי ליצור הנהגות כביש צפויה ובטוחה.

סובארו לבנה בפניה על כביש
4X4 זה לא רק לשטח. בפניה המשקל יורד מהגלגלים הפנימיים – מה שעלול לגרום לאבדן אחיזה בתאוצה – לא עם 4X4. מערכות מתקדמות מחדדות את התנהגות הכביש וחלקן אף מאפשר בחירה של חלוקת הכוח על ידי הנהג. צילום: רוני נאק

הנעה כפולה שלא יבלבלו אתכם

יש כמה וכמה סוגים של הנעה כפולה קבועה. רוב המערכות הן אוטומטיות – למרות שיש פעמים רבות כפתור "נעילה" בתא הנהג. מדוע? הרכיב המרכזי שעושה את העסק זה דיפרנציאל. וזה יקר. אז יצרני רכב רבים מצאו פתרונות יצירתיים כדי לחסוך לכן הם משתמשים במצמד חשמלי. מצמד שתפקידו לחבר את הגלגלים האחוריים מ-0 קמ"ש ועד לאיזור ה-45 קמ"ש ומשם הניתוק אוטומטי. נורת החיווי לרוב תמשיך לדלוק אבל ההנעה לא תהיה כפולה. מערכות אחרות משתלבות תוך כדי תנועה אבל הן תמיד איטיות מדי ומגיבות באיחור. ה-4X4 הטוב ביותר על הכביש הוא ה-4X4 בו יש שלושה דיפרנציאלים ודרכם כוח המנוע זורם לכל ארבעת הגלגלים כך הזמן – אין הפתעות.

תקריב של רכב מול כביש מפותל
4X4 זה לא רק לשטח. עם יתרונות דינאמיים יש להנעה כפולה יתרון בטיחות עצום על הכביש. צילום: רוני נאק

על 4 הכי בטוח

אישית אני מוכן לשלם את "קנס" צריכת הדלק הקטן כדי לקבל מכונית שהיא לא רק בטוחה יותר בכל רגע נתון על הכביש אלא גם מאפשרת לי לעשות איתה יותר דברים. מכונית שמרחיבה את מעטפת הבטיחות אבל גם את מעטפת השימוש בה. וזה משהו ייחודי השמור רק לכלים של מי שמאמין ב-4X4.

סובארו לבנה בשטח בכרמל
4X4 זה לא רק לכביש. פשוט לעשות יותר עם המכונית שלכם. צילום: רוני נאק

תוכן מקודם

צפו גם בזה

מבחן דרכים מרצדס GLB

ג'יפון עירוני עם 7 מושבים שהוא הרבה יותר מהתיאור הזה אבל מה זה המחיר הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + eleven =