יום שבת , 17 אוגוסט 2019
ראשי » מבחני דרכים » מבחן דרכים אאודי etron
מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים אאודי etron

רוני נאק

אאודי ETRON היא ראשית כל מכונית מאד מרשימה. כמעט בכל פרמטר אוטומוטיבי שתוכלו להעלות על דעתכם – אאודי ETRON דופקת כאן מפגן יכולת מרשים מאד. היא אמנם לא נקיה מדברים שלדעתי הופכים אותה לפחות ממושלמת – אך יחד עם זאת בעצם שיווקה בישראל היא יצרה מימד חדש של נחשקות וכן גם אבן דרך בדברי ימי שוק הרכב הישראלי כמכונית החשמלית הנחשקת הראשונה בישראל – לפחות עד שהמדינה תחסל אותה.

• חולמים על רכב חדש? עכשיו אתם יכולים!

ETRON

יש הרבה דברים חדשים ברכב הזה. אולם הנוסחה נותרה בבסיסה אותו הדבר. פלטפורמה מודולארית של VW – הפעם חשמלית כמובן – בה סוללת הליתיום העצומה של 95kWh מוטמעת בתוך השלדה שתשמש בעתיד דגמים נוספים. המרכב יזוהה בקלות כ-AUDI בזכות העיצוב המשפחתי המוכר. אך יחד עם זאת מעט שונה מכל קרוסאובר אחר שבקו המוצרים הנוכחי של היצרנית. ETRON אמנם ארוכה ורחבה אך נמוכה ושפופה יותר. בסיס הגלגלים ארוך, כמעט 293 ס"מ ארוכים. האורך 490 ס"מ, הרוחב 194, והגובה רק 161 ס"מ. תקבלו כאן כנפיים מנופים, את החזית של אאודי, יחס מעט קטן יותר של שטח שמשות מול שטח הפחחות, וכל פסטיבל פנסי ה-LED שלמדנו לאהוב מאאודי. חישוקי 21 אינץ' מעוצבים (בחבילת הפרימיום) – חותמים מראה פרימיומי סקסי ביותר.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – תא נהג וקבינה מבוצעים באיכות מרשימה – ממשקים אינטואיטיביים לשם שינוי וזה אחלה. צילום: רוני נאק

הקבינה ותא הנוסעים עוצרי נשימה – לא פחות. וגם אם אפשר לקטר על משטח כזה או אחר – החוויה מאחרי גלגל ההגה מצופה העור היא לגמרי בליגה של הגדולים. הקוקפיט ווירטואלי מלא – יש מסכי מגע עם פידבק בנגיעה בהם והכי חשוב מושבי עור מאווררים וצוננים ברכה אמיתית בקיץ ישראלי מטורף יותר מתמיד. מזגן מקפיא היטב וגם מערכת שמע של BOSE עמוקת צליל וטון שכיף להשמיע בה את אמני הספוטיפיי החביבים עליכם דרך אנדרואיד אוטו או קארפליי – או חס ושלום דרך ה-MMI של אאודי עצמה.

איבזור הנוחות והפינוקים רב מאד – קצרה היריעה מלהכיל אז תורידו הכל מכאן.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – אין מנוע יש כבלים. מוד 2, מוד 3, CCS, CHADEMO – תלמדו לשנן. צילום: רוני נאק

לגבי מערכת ההנעה אין הרבה מה להרחיב – אין ספור מבחני דרכים שמוטי לסת כתבו עליה בכל מדיה אפשרית. אציין רק כי מדובר בשני מנועים חשמליים – אחד לכל זוג גלגלים – וסוללה עצומה של 95kWh המשולבת בשלדה. זה מאפשר לרכב להיות "קוואטרו" ווירטואלי (כי אין לו באמת אותו דיפ' טורסן מכאני של מה שעושה קוואטרו מקורית) דרך ניהול חכם של מערכת ההנעה, בקרת המשיכה ופיזור הכוח. התפוקה עומדת על 360 כ"ס (עם BOOST ל-408 סוסים כשצריך) ו-56 עד 66 קג"מ לפי דרישה. ואם אתם חושבים שזה מוגזם – כדאי להביט בטבלת המשקל – המשקל העצמי הוא 2.5 טונות. וזה קצת יותר מ-100 ק"ג מ-אאודי Q7 דיזל. יחד עם זאת החשמלית תעשה פחות מ-6 שניות ל-100 קמ"ש (לפי נתוני היבואנית). הטווח הרשמי עומד על 415 ק"מ על פי WLTP.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – הנה צילום צד מופלא מההשקה בדובאי – דאחקה לעשות השקה לרכב חשמלי בנסיכות נפט. סחתיין על אאודי. צילום: AUDI

מזמזמים בדרך

היבואנית סירבה לתת לי (ולכם) את הרכב אוברנייט. מה שבדרך כלל היה גורר ממני סירוב מנומס בכלל להתעסק עם המכונית הזו. אולם בכל זאת מדובר כאן בכלי רכב חשוב שכל ההקצאה השנתית שלו לישראל (אומרים שכ-500 יחידות) נמכרה כבר. אם כן בחניה של מגדל צ'מפיון הנוגע בעננים המתינה לי אאודי ETRON עם חבילת פרימיום ותג מחיר של 422,500 שקלים פלוס אגרת רישוי סופר יקרה של 4,683 שקלים. בוכטה לבוכטונרים.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – יותר צד פחות שמשות אבל הלוק עדיין SUV וסקסי לאללה. צילום: רוני נאק

עוד חיכתה לי סוללה טעונה במלואה ומחשב דרך שידע לספר על טווח של 275 קילומטרים. רחוק באופן מטריד מה-400 פלוס שמבטיח הקטלוג היוקרתי. מסלול הנסיעה לקח אותנו דרך הרחובות השבורים של מוגדישו – סליחה בני ברק – בקונטרסט צורם לעוני שסביב, גיחה קצרה על כביש חמש ומשם ל-6 ולסדרת צילומים באיזור כרם מהר"ל. וכשהגעתי לאיזור כרם מקורה גיליתי שהטווח ירד כבר ל-150 קילומטרים. ונהגתי באמת כמו מישהו שלא רוצה לחכות לגרר.

עם מתלי אוויר אקטיביים המכונית רכה ונעימה מאד. גם גלגלים גדולים תורמים לזה – ואפשר ממש להצטנן מהקור המופלא של המיזוג כשבחוץ 37 מעלות ו-85 אחוזי לחות. הא! לחות זה לעניים. ואז בזמן שאני מהגג בפילוסופיה של מראות צד שהן בכלל מצלמות – מגיע טלפון חירומי. מסוג אותן שיחות שהורים מקבלים באמצע היום. ואז הבנתי שאני לא יוכל להגיע לסייע מבלי לעצור בדרך לטעינה ארוכה באחת ממעט עמדות הטעינה לרכב חשמלי שיש בישראל.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק

כמו באאודי הרגילים – אם יש דבר כזה "אאודי רגילה" – גם ל-ETRON מצבי נהיגה שונים המחליפים פרמטרים בניהול השלדה וההנעה כדי לתת יותר חסכון, נוחות, ספורטיביות ואפילו שטח. מכולם המצב הרגיל היה הכי טוב. במצב החסכוני תגובות הרכב פלגמטיות, מצב הספורט סופר חזק אבל המתלים לא באמת שמצליחים להתמודד על 2.5 טונות פלוס עיתונאי רכב דביל שנזרקים בין פניות – ולרדת לשטח עם חישוקי 21 אינץ' כשבתא המטען יש רק ערכת ניפוח וצמיג דמיוני זו בדיחה. אז רק צילמנו קצת עם המתלים במצב גבוה ועפנו משם.

 

מה הוריד?

זה שהטווח משמעותית קצר מהמוצהר משאיר את השימוש הריאלי ברכב רק לטווחים קצרים ובינוניים. כל נסיעה תדרוש תכנון מוקדם, עצירות לטעינה וכמות בלתי סבירה של קלוריות שתצרכו בחנויות הנוחות בזמן ההמתנה הארוך למיץ.

רעשי מנוע. פעם היה לי דיסקברי 1 – ההוא מהדור הראשון. והיה לו טרנספר שאהב לשרוק. כך העברנו יחד קילומטרים רבים בכביש ובשטח שורקים יחד שירים של מאיר אריאל. אותה שריקה – רק הרבה יותר חלשה ומעוממת שמעתי ממנועי ה-ETRON. נוסטלגיה מפנקת.

בניגוד למה שנאמר באיזה ווידאו – יש לאאודי ETRON גם ראדיטור וגם ונטילטור. אז – אנחנו – עשינו קודם שיעורי בית. וגילינו שלמעשה היקף מערכת הקירור של המצבר הענקי הוא הרבה יותר גדול ומשמעותי מאשר במנוע בעירה פנימית. זאת מאחר שכשל במערכת הקירור של מנוע בנזין או דיזל יביא במקרה הגרוע ביותר למנוע שינפח את נשמתו. כשל במצבר עצום כזה יכול בהחלט לגרום לדליקה שכבאים לא מסוגלים לכבות (ראו מקרי טסלה רבים).

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – סוללה עצומה, ממיר מתח – לשניהם מערכת קירור גדולה מאד. איור: AUDI

מראות הצד הווירטואליות האלה הן מקרה קלאסי של הנדסת יתר מיותרת לגמרי. מדוע להחליף את טכנולוגיית המראה בת אלפי השנים שעלותה זעומה – במערכת מצלמות במעגל סגור שהיא לא רק יקרה הרבה יותר אלא נותנת שדה ראיה מוגבל, טווח כיוון קטן מדי והגרוע מכל המסך ממוקם כך שאי אפשר לשים מרפק על החלון מבלי להסתיר אותו. ואם תרצו לכוון את המראה הימנית ממושב הנהג – אי אפשר ללא חבר.

שמתם מצב ALLROAD וזה נייס-טו-האב אבל אין לו כיסוי בפועל ללא ספייר ראוי, ועם צמיגים שיעברו לצמיגיה הגדולה שבשמיים בגיחת השטח הראשונה.

טעינה. נסו לטעון אותה משקע ביתי חזק כזה של 16A ויהיה עליכם לחכות 42 שעות לטעינה מלאה. המטען הביתי החזק ביותר כזה של 7kw יטען את ה-ETRON ב-14 שעות.

זיהום אוויר. מה זיהום אוויר?! זה הרי רכב חשמלי. נכון ETRON לא יזהם היכן שהוא משוטט. ולגמרי שלא באשמת אאודי הפקת החשמלי כרגע בישראל לא הכי נקיה. למעשה בטעינת המצבר של ETRON תייצר חברת החשמל כ-60 ק"ג של CO2 ואם נחלק אותם בטווח הריאלי של 275 ק"מ נקבל נתון של 218 גרם/ק"מ. שזה גרוע יותר – לצורך ההשוואה מאאודי Q7 דיזל המפיקה 172 גרם Co2 לקילומטר.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – למרות מצב "שטח" אין באמת יומרות או יכולת מעבר לשביל מסורק. צילום: רוני נאק

אז לקנות?

בטח! מהרו וקנו – כי המדינה (בגרגרנותה למיסים) צפויה לבטל חלק משמעותי מהקלות המס על רכב חשמלי יוקרתי בתחילת 2020. הדיבור הוא עליה של כ-150 אלפי שקלים בדגם הזה אשר ינשק את ה-600 אלפי שקלים מלמטה. אז אם אתם רוצים להשתתף בניסוי – ותצליחו למצא מכונית – תהיו לבטח הכי מגניבים בשכונה ומושא לקנאה אצל כל מי שיש לו משהו אחר בחצי מיליון שקלים או יותר.

אאודי ETRON תתן את חווית אאודי המלאה. נאה לעין, איכותית למגע ודינאמית לנהיגה. כרכב יומיומי לסידורים ולעבודה היא תהיה אחלה, תסיע לחוגים ותארח אורחים חשובים מחו"ל באותה קלילות כשל רכב שרד פלוס אמביאנס טכנולוגי וירקרק. אבל…היא כרגע שמורה רק למאמצים הראשונים העשירים ביותר שמוכנים לקחת את הסיכון של רכישת טכנולוגיה חדשה ויקרה וגם יש להם גיבוי של מכונית נוספת בחניה. אולי יונדאי i10 של הבת החיילת – למקרי חירום אתם יודעים.

מבחן דרכים אאודי ETRON - חוויה חשמלית ומפגש ראשון עם חרדת טווח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי ETRON – הנה הצצה לעתיד שלכם. חבל טבור חשמלי לרשת החשמל. כאן בצילום מהשקה מופלאה בדובאי. צילום: AUDI

 

צפו גם בזה

מבחן השוואתי סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה. פערים מורגשים באיכות ומחיר. צילום: רוני נאק

מבחן השוואתי סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה

שני רכבי פנאי מודרניים עם 7 מושבים, הנעה כפולה וקריצה לאותו קהל. מה עושה את ההבדל בין גרסאות הקצה של סקודה קודיאק ו-יונדאי סנטה פה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 + 8 =