רוני נאק
זה לא סוד שאופני הרים עם גלגלי 29 אינץ' ומהלך מתלים ארוך הפכו להיות הקטגוריה החמה ביותר בשוק – לפחות בקרב מי שעדיין מדווש ולא התחשמל. וזה לא נדיר לגלות היצע גדול וממותגים רבים של אופני 29 עם מהלכים של 150 ואפילו 160 מילימטרים. דבר שלא עלה על הדעת רק לפני שנתיים/שלוש. גם ג'יאנט זיהתה את המגמה הזו ולקראת 2019 חידשה את משפחת טראנס שלה – אבל עשתה זאת מעט אחרת. ואחרי הרכיבות לדעתי הם צדקו.

שלדה חדשה
בעולם של 150 מ"מ – זה היה כמעט מפח נפש ללמוד שלמתלה האחורי של ג'יאנט טראנס יש מהלך של 115 מ"מ. מה הם השתגעו? אבל לא רק – שלדת הקרבון של אופני המבחן עשויה קרבון. כך גם משולש/זרוע המתלה האחורי אשר מחוברת עם שתי נדנדות לבולם FOX DPS. הנתון המפתיע ביותר הוא זווית ההיגוי – 66.5 מעלות – שהיא שטוחה למדי לאופני שבילים עם גלגלי 29. זווית המושב היא 74.5 מעלות לעזור בדיווש יעיל, ה-BB דרופ עומד על 35 מ"מ בלבד ותמוכות השרשרת קצרות יחסית עם 435 מ"מ. איזון מעניין בין יציבות לזריזות תמרון.

המתלים הם שילוב של FOX DPS מאחור היושב בין זרועות המתלה ומספק מהלך של 115 מ"מ למתלה "מאסטרו" של ג'יאנט. בחזית יש מהלך של 130 מ"מ ממזלג FOX רית'ם עם משכך GRIP – בעל ציר BOOST רחב, וכיוון של שיכוך החזרה ונעילה.

על ההנעה מופקדת מערכת של SRAM ממשפחת NX (בסיסית למדי) בסידור של 1X12. עם גלגל שיניים קדמי עם 30 שיניים וקסטה 11-50 מאחור, מתקבל מנעד יחסי העברה רחב מאד – שגם הוכיח עצמו היטב ברכיבה.
על הבלימה מעצורי SRAM גייד מסדרה T. גם הם די בסיסיים – על דיסקים 180 מ"מ בכל גלגל וקליפרים בעלי 4 בוכנות.

עוד ראוי לציין את סט הגלגלים הנהדר של ג'יאנט עם נאבות בעלות שפיצים עם משיכה ישירה ואליהם שרוכים חישוקי קרבון קלילים ומאד יפים. צמיגי מאקסיז מיניון ברוחב 2.3 – מביאים גומי אגרסיבי למדי לחבילה הזו.
המשקל עומד על 13.5 ק"ג מוכנים לרכיבה והמחיר לצרכן 21,900 שקלים
רכיבה
בואו נתחיל מהסוף. התאהבתי באופניים האלה. פשוט כך. ללא ציפיות מיוחדות, ואחרי שני מבחנים קודמים של אופני-קצה סופר יקרים, לא תיארתי לי שהטראנס של 2019 יכניסו אותי לכזה…טראנס של רכיבה. ואלמלא החמסינים הפסיכיים שהכו בנו בימים שהאופניים היו אצלי, הייתי כנראה רוכב כמעט בכל יום. פשוט עשו חשק לצאת לשטח.

רכיבה ראשונה במכלול השבילים של בן שמן – ימים ספורים לפני השריפה – חשפה כמה דברים. אבל יותר מכל התבלטה השלדה והמתלה האחורי. זה עובד בצורה נהדרת, אקטיבי מאד ומגהץ את השטח בקנאות. תוצר לוואי של העקיבה המדוייקת יהיה רמת אחיזה גבוהה מאד, גם בדרדרת ובתנאים שמתלים אחרים יגרמו לזנב לפסוע הצידה. בין הכחול לירוק ועוד כמה פיראטים גיליתי שהמצורים של סראם – אותה סדרת T – די מעצבנת. התעסקתי איתה הרבה וזה כלל פירוק מלא של המנוף מהכידון כדי להגיע לבורג הכיוון הקטן שבפנוכו. וזה רק לקראת סוף מהלכו החל לספק את הסחורה. אחרי התקל הראשוני הם התחילו לעבוד יפה ונשכו חזק ובצורה שקל למנן.

עוד גיליתי בבן שמן כי המזלג משוכך הרבה יותר מהמתלה האחורי – זה הרגיש נוקשה יותר, לא נכנס מספיק לעומק המהלך ויצר אי דיוקים בהיגוי. את היום הזה סיימתי עם תחושה שיש כאן פוטנציאל אבל…
רכיבה שניה על סינגל חוף הכרמל החדש. מקסים. מזג נפלא – ובאמצע השבוע הסינגל היה כולו שלי. הללויה. למוד הלקחים מבן שמן התעמקתי הפעם בעיקר במתלים. הוספתי מעט לחץ מאחור והפחתתי כ-15% מלחץ האוויר המומלץ במזלג. ניטרול של הבוררים וסט-אפ מחדש עד שהגעתי לאיזון הנכון. ואז פתאום נפתחו השמיים ומלאכים ירדו מטה תוקעים בקרנות יער. העסק עבד נפלא! הגלגל הקדמי כבר לא דחף בפניות, המתלה מאחור איפשר דיווש חזק יותר בעמידה – והשביל עבר תחת הגלגלים במהירות ובכיף גדול.

בונוס לזווית ההיגוי השטוחה יחסית היא יכול טובה במורדות ובאלמנטים טכניים. והג'יאנט נותנים הרבה בטחון על שבילים מתפוררים או אם סלע מפתיע במורד או במעלה. המתלה האחורי מרגיש "ללא תחתית" והוא סופג כמו גדולים וטובים ממנו.
מה היינו משנים?
בטח כבר ניחשתם שהבלמים בסט אפ הזה מגבילים את הפוטנציאל של השלדה הזו. אולי עם יותר זמן לבלידינג וכיוונים הייתי מקבל תוצאה טובה יותר. בנוסף גם המעביר האחורי – למרות שהוא סוס עבודה – מרגיע על הצד הזול בחבילה איכותית ויקרה למדי. אין לי באמת טענה כלפי הצמיגים האגרסיביים שמגיעים במקור על האופניים – הם בהחלט שמתאימים לתנאי הרכיבה כאן בקיץ – אלא שאתם אתם דווקא יותר בצד ה-XC של המשוואה אפשר לחשוב על צמיגים עם פחות התנגדות לגלגול – כדי לשחרר את פוטנציאל המהירות הטמון בפלטפורמה הזו.

סיכום
המחיר בהחלט שלא זול – מצד שני רכבנו על אופניים שעולים כ-50% יותר מאלו שלא הצליחו ליצור חיוכים כה רחבים וכזו כמיהה לצאת שוב לרכוב עוד כשהרגליים כואבות מהסיבוב שהסתיים. אם אתם מחפשים אופניים לשימוש כללי, קצת פחות אגרסיביים מאופני אנדורו וקצת יותר מוצקים מאופני XC נוצתיים, אתם יכולים למצא את הכל בג'יאנט טראנס של 2019.
