רוני נאק
עם העלייה החדה בביקוש ובשימוש באופניים במציאות החדשה של הקורונה, עלה הצורך גם במיקוד המאמץ של חברות ניידות רבות לשפר את הבטיחות של משתמשי הדרך המדוושים. חברות רבות, מפתחות מערכות תקשורת שדרכן כלי רכב יכולים לתקשר אחד עם השני, עם תשתיות (רמזורים למשל) ואפילו הולכי רגל באמצעות הטלפונים הניידים. V2X שזה הקיצור לתקשורת של הרכב (V) עם כל השאר (X).
ובכן המציאות הדו-גלגלית האנאטומית החדשה מניעה קבוצה משמעותית של חברות תוכנה, יצרניות אופניים ומכוניות וספקיות חלקים המובילות את התעשייה לחפש איך להרחיב את קונספט ה-V2X על ידי יצרה של תקנים חוצי-תעשייה כדי להבטיח את היציבות והאמינות של האינטראקציה בין מכוניות לאופניים.
בעוד שפיתוח התקשורת הזו כבר מתקיים מזה כארבע שנים, עתה מתרחב הקונסורציום וכולל ספקיות חלקי אופניים מרכזיות ובהן שימאנו ו-SRAM, ענקית האופניים ספשילייזד ו-BOSCH. המטרה היא כאמור ליצור מסגרת מוסכמת לתקנים, לסוג התקשורת וכן להתאים לרגולציה. לרוב באופניים מדובר בטכנולוגיה שקיומה אינו מחייב בחוק. אבל אם זה יותקן שהמערכת תהיה תקנית ועם יכולת לתקשר לכל רוחב מנעד כלי הרכב שעל הכביש.
דוגמאות לשימוש אפשרי אפשר למצא בטרק המשלבת פנס אחורי שמתחיל להבהב להזהיר את הנהג המגיע מאחור. מהצד של המכוניות תוכל פורד, ויצרניות רכב אחרות לשלב מערכת לבלימה והתחמקות מרוכב אופניים הנמצא על השול או חוצה את נתיב הנסיעה של המכונית. זיהוי בזמן של רוכב אופניים יכול להופיע על מפת הניווט של הנהג ולהיות משולב עם חיווי אזהרה קולי וחזותי עד להפניה פיזית של גלגל ההגה הרחק מהרוכב.
מכיוון שכמעט כולנו רוכבים עם הסמארטפונים עלינו, זה יאפשר ליצרניות האופניים לפתח אפליקציות, או לשלב זאת באפליקציות קיימות. ללא צורך לבצע שינויים טכנולוגיים באופניים עצמם.