יום שישי , 19 אפריל 2024
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וגם מתחים פנימיים היו הגורמים לפרסום אזהרת רווח לראשונה מזה כעשור. ב.מ.וו X5 החדש. צילום: ב.מ.וו
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וגם מתחים פנימיים היו הגורמים לפרסום אזהרת רווח לראשונה מזה כעשור. ב.מ.וו X5 החדש. צילום: ב.מ.וו

BMW:"הסינים אשמים"

רוני נאק

בשבוע שעבר פרסמה BMW אזהרת רווח לבורסה בגרמניה כי לא תעמוד בתחזית של 8 עד 10 אחוזי רווח – "אולי 7%" נאמר בהודעה. האזהרה מגיעה אחרי כעשור שבו יצרנית רכבי הפרימיום הצליחה בעקביות לעמוד ביעדי הרווח שהציבה לעצמה. אלא שעתה נראה שמי שנחשבה לעמוד התווך בזירת ההשקעות בגרמניה, לא מצליחה לעמוד ביעדים שהציבה למשקיעים בה כאשר הסיבה הרשמית לכך – לפי ב.מ.וו – היא מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

החבר'ה מימין נשענים על X7 במפעל ספרטנברג בארה"ב. צעד אסטרטגי כדי להגיע לשוק האמריקאי שהיה בשעתו הגדול ביותר. עתה כ-70% מהיצור מיוצא מחוץ לארה"ב ונתון ל-40% מכס לכשיגיע לסין. צילום: ב.מ.וו
החבר'ה מימין נשענים על X7 במפעל ספרטנברג בארה"ב. צעד אסטרטגי כדי להגיע לשוק האמריקאי שהיה בשעתו הגדול ביותר. עתה כ-70% מהיצור מיוצא מחוץ לארה"ב ונתון ל-40% מכס לכשיגיע לסין. צילום: ב.מ.וו

איך זה קשור? ובכן המפעל הגדול ביותר של ב.מ.וו נמצא דווקא בארה"ב. ממנו מיוצאת כ-70% ממכונות הנהיגה המושלמות לעולם הרחב. אלא שהטלת מכסים בשיעור של 40% בסין על תוצרת ארה"ב הביאה לזינוק במחיר בשוק הרכב הגדול בעולם – וזה על מוצרים ממפעל שמייצר את המסה העיקרית של רכבי הפנאי של ב.מ.וו. זה מעמיד בעמדת נחיתות מול אאודי ופורשה המייצאות לסין מאירופה וחייבות רק ב-15% מכס.

גרף מניית BMW מיום פרסום אזהרת הרווח. צילום מסך מאתר BLOOMBERG
גרף מניית BMW מיום פרסום אזהרת הרווח. צילום מסך מאתר BLOOMBERG

אבל זה לא הגורם היחיד (גם המתחרה הגדולה מרצדס פרסמה לא מזמן כי לא תעמוד ביעדי הרווח מאותה סיבה בדיוק), ב.מ.וו מאשימה גם את תקן זיהום האוויר העדכני – WLTP – אשר לטענתה "גורם לעיוותים" בכמה שווקים בעולם ומצמצם את האטרקטיביות של מוצריה. באותה נשימה נציין כי בחודשים האחרונים יצרניות הרכב בכללותן עשו מאמץ להעלות לכבישים כמה שיותר כלי רכב בדיוק מהסיבה הזו.

ב.מ.וו הייתה מהראשונות בקבוצת הפרימיום להציג רכב סדרתי חשמלי מלא כמו ה-i3 שבצילום. אולם לא הצליחה לשמור על המומנטום וצפויה להיות בעמדת נחיתות מול אאודי, מרצדס וגם יגואר. צילום: ב.מ.וו
ב.מ.וו הייתה מהראשונות בקבוצת הפרימיום להציג רכב סדרתי חשמלי מלא כמו ה-i3 שבצילום. אולם לא הצליחה לשמור על המומנטום וצפויה להיות בעמדת נחיתות מול אאודי, מרצדס וגם יגואר. צילום: ב.מ.וו

אבל עוד לפני כן הצמיחה של ב.מ.וו הייתה איטית מהשוק והיא התקשתה לשמור על התנופה שהייתה לה כשהציגה את המכונית החשמליות שלה i3 ב-2013 ואנליסטים צופים שאין לה בטווח הקרוב את המוצרים שיתחרו בדור החדש של החשמליות מאאודי ומרצדס.

וכאילו שזה לא מספיק קיים מתח רב בהנהלת החברה – בעיקר לאור הביצועים הפושרים – וגם בשל מעבר של ראש חטיבת הרכש של BMW ומי שנחשב למועמד לשבת בראש הפירמידה – ליריבה הגדולה קבוצת VW  בתפקיד ראש חטיבת הפיתוח – אאוץ'.

כתוצאה מזה צללה מניית BMW כ-4% כבר ביום הראשון לאחר ההודעה וזו סחפה אחרי גם את מרצדס עם ירידה של כ-2.5% ואת VW שירדה כמעט 2%.

אצלנו מכרה ב.מ.וו 901 רכבי פנאי בין ינואר לאוגוסט 2018 (על פי דו"ח איגוד יבואני הרכב). זו ירידה של 117 רכבי פנאי ביחס ל-1018 שנמכרו באותה התקופה אשתקד. הכמות הכוללת נותרה די זהה עם 2569 יחידות בשנת 2017 מול 2512 יחידות בין ינואר לאוגוסט השנה עם הכניסה הרחבה של הגרסאות ההיברידיות בכמה דגמים מובילים ובהם סדרה 3.

Check Also

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

מדינת ישראל מכניסה את נהגי הרכב החשמלי מתחת לאלונקת המיסים. החל מה-1 לינואר 2025 הטבת אגרת הרישוי תבוטל ותיישר קו לפי 7 קבוצות הרישוי הנהוגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 − 18 =