רוני נאק
קבוצת מרצדס-בנץ פרשה ממיזם הרכב החשמלי הסיני שלה עם BYD, כך הודיעה מרצדס אחרי שמכרה את יתרת 10% מהמניות שהחזיקה במיזם המשותף. זהו מהלך שני ואחרון מבחינתה של מרצדס לאחר שמכרה את עיקר חלקה ב-2021.
המיזם, שנולד כקיצור דרך יחד עם BYD להביא לשוק מותג רכב חשמלי יוקרתי בשם Denza, נמצא כעת בבעלות מלאה של BYD. לפי ההודעה ממרצדס הטכנולוגיה העדכנית ביותר שלה לא שולבה בדגמי דנזה הנוכחיים.
לאחר שהמיזם המשותף הוקם על ידי BYD ומרצדס – (בתכלס זה דיימלר) עוד ב-2011, יצרניות הרכב התקשו להוציא את שיתוף הפעולה שלהן לדרך. זאת בעיקר בשל מכירות חלשות מאד. DENZA מכרה רק כ-5,000 כלי רכב ב-2021, ומרצדס צמצמה את אחזקתה מ-50% ל-10% באותה שנה.
• BYD טורקיה כקרש קפיצה לאירופה
אולם תחת שליטת BYD, ועם לא מעט רוח גבית מ"אתם יודעים מי", אחרי צמצום אחזקות מרצדס היא הגדילה את המכירות לכ-10,000 כלי רכב ב-2022 ו-128,000 בשנה שעברה. זינוק מטאורי במכירות שהוא מקביל גם לזינוק במכירות של רכבי BYD עצמה. קסם כזה. עתה BYD מתכננת להתרחב עוד יותר, כולל לאירופה ואוסטרליה, אם כי המכסים החדשים של האיחוד האירופי על רכבים חשמליים סיניים עשויים לעכב במידת מה את הצונאמי הסיני.
מרצדס מצידה לא נטשה את סין (בניגוד למותגים מערביים רבים אחרים שרגליהם נדחקו החוצה) והיא עדיין שותפה במיזמים עם קבוצת ג'ילי ו-BAIC.
מקורות בסין מדווחים כי DENZA הרוויחה בשנה שעברה 30 מיליארד יואן (כ-4.3 מיליארד דולר אמריקאי) אולם טענו כי השקיעו 40 מיליארד יואן במחקר ופיתוח. למרצדס שאז היו לה 10% במיזם המשותף לא נותר אלא לספוג הפסד ופגיעה תדמיתי ממותג הנושא את השם מרצדס ומזוהה עמה. האם זה היה "תרגיל" כדי לדחוק את רגלי הגרמנים בדיוק כאשר המותג מתחיל לקבל תנופת מכירות ונושא עיניים לאירופה?