יום ראשון , 9 פברואר 2025
מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. התרופה לחרדת הטווח. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד

רוני נאק

שנת 2025 הולכת ומסתמנת כשנת העלייה (מחדש?) של הדגמים ההיברידיים. דגמים שכבר הגיעו לתקרת המס הנוכחית ויש להם מידת מה של חישמול והטבות של שווי שימוש. רכבי הפלאג אין הייבריד הם הבולטים שבהם ומהווים תחליף סביבתי ליוממות עירונית והם חופשיים מחרדת הטווח ומצוואר הבקבוק של עמדות הטעינה הציבוריות בנסיעות ארוכות. כך שבקרוב אנו נראה את הטפטוף הנוכחי של רכבי PHEV הולך ומתגבר לשטף של דגמים חדשים.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. גם אם לא מדובר באחד מדגמי הדור האחרון של BYD – עדיין זהו רכב נאה. צילום: רוני נאק

בנזין לאירופה

אחד הראשונים שהגיעו הוא BYD סיל U בגרסת DMi – כלומר פלאג אין הייבריד. החבילה הכללית זהה ל-סיל U החשמלי אותו בחנו לאחרונה אלא שעתה הוא מקבל יחידת הנעה פלאג-אין הייבריד המשלבת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.5ל' עם מנוע חשמלי לתפוקה משותפת של 218 כ"ס של הנעה קדמית (קיימת גם גרסת טורבו עם שני מנועים חשמליים והנעה כפולה עם 324 כ"ס). למערכת ההנעה הזו חשיבות רבה ל-BYD שכן מדובר במנוע הבעירה הפנימית הראשון של היצרנית שעומד בתקני הזיהום באירופה. בהחלט צעד משמעותי ליצרן, לסין ולאימת תעשיית הרכב באיחוד האירופאי המתפורר.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. מנוע הבעירה הפנימית הראשון של BYD שמקבל תקינה אירופאית. צעד גדול ליצרן. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים BYD סיל U חשמלי

לרכב סוללת LFP עם קיבולת של 18.3 קוט"ש המספיקה לפי היצרן לטווח של עד כ-80 ק"מ חשמליים וגם מיכל דלק של 60 ליטרים היוצר טווח נסיעה רשמי של כ-1000 ק"מ בין תדלוקים. לסוללה יש טעינה מהירה או טעינת AC וגם טעינה עצמית מאחזור בלימה וממנוע הבנזין. כמובן שיש פרוטוקול טיפולים כל 15,000 ק"מ או שנה.

מערכת הפלאג אין של BYD, מכונה DMi, שמה את המנוע החשמלי במרכז. כלומר ההנעה בבסיסה היא חשמלית. למנוע הבנזין יש תפקיד אחד והוא לשמור על רמת הטעינה של הסוללה ולתת עוד BOOST כשצריך כוח נוסף. למעשה מנוע הבנזין נכנס לשאת במעמסה רק במהירויות בינעירוניות ובשאר הזמן ייכנס לפעולה רק אם נדרשת טעינה.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. מצלמת חניה ו-360 מועילה ועוד שורה של מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית. צילום: רוני נאק

סופר בדרך לסופר

איך זה עובד? טוב מאד! מאחרי ההגה התחושה היא נהיגה ברכב חשמלי מלא. אופן הפקת הכוח, העדר תיבת הילוכים ורמת הרעש היא כמו ברכב חשמלי רגיל. צריכת האנרגיה מאפשרת בהחלט להגיע לטווחים הרשמיים וזה אומר שאם יש לכם עמדת טעינה בבית או במקום העבודה – לא תצטרכו להניע את מנוע הבנזין כלל במשך שבוע העבודה כלל. אפשר גם לבחור במצב EV – ולהגדיר לרכב שלא להתניע בכל מקרה. אבל היו ערניים לטווח כי בכל זאת מדובר בסוללה בעלת נפח של כחמישית מזו של רכב חשמלי מלא.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. גג השמש הגדול בהחלט שתורם לחווית מרחב הפנים שמאחור. צילום: רוני נאק

 

הכניסה לפעולה והניתוק של המנוע החשמלי לא באמת מורגש. נתקלנו בעבר בקיפוץ קל או הפרעה בשטף האנרגיה במערכות פלאג-אין הייבריד אחרות. כאן ב-BYD, אין חיבור מכאני לגלגלים וכשמנוע הבנזין מונע זה לא באמת מורגש – אולי רק בקצוות אם זה קורה בעת דרישה לכוח מירבי.

אולם. פעולת המנוע מורגשת ועוברת כהד דרך גוף הרכב – בכל תחומי המהירות. אני לא מדבר על האצה חזקה – שם זה בסדר וסוג של חיווי אקוסטי – אלא בשיוט רגוע ובטעינה במצב היברידי. יש רעש רקע של גנרטור. לא רעש חזק אלא חרש רקע כזה שמצליח להתפלח גם מעבר למוזיקה של מערכת אינפיניטי המצוינת שברכב. אם אוזני השריונר שלי חשו בזה – אני מציע גם לכם להתנסות ולהחליט האם תוכלו לחיות עם זה או לא.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. גרסת BOOST מאובזרת יפה כולל חימום ואורור למושבים, בקרת אקלים מפוצלים, תפרים נאים לריפודים ועוד.  צילום: רוני נאק

 

האתגר של כל רכב PHEV (כלומר פלאג-אין הייבריד) מתחיל כשסוללת ההנעה מתרוקנת. בעבר זה היה המחולל של תרעומת מלקוחות שחשו מרומים. נתוני הצריכה הרשמיים (שנעשים על פי התקן ובתנאי מעבדה) מלמדים על 0.9ל' ל-100 ק"מ לגרסת ה-BOOST שהגיעה לבחינה. בפועל, מחשב הדרך שברכב עצמו הראה נתון אחר שהשתנה מאד בהתאם לתוואי הדרך, הפקקים ואופי הנהיגה.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. תא מטען שימושי ודלת חשמלית. עד 552 ל' עד לתקרה. צילום: רוני נאק

המלאכ של הפקקים

BYD סיל U פלאג אין הייבריד מספק מרחב אישי מצויין לפקקים. בגרסת BOOST של הבחינה הוא הגיע עם משטח טעינה אלחוטי, ממשקי קארפליי ואנדרואיד, מושבים מחוממים, גג שמש ענקי ועוד אבזור רב שהפך את הנסיעה החורפית הארוכה לחוויה נעימה למדי. עוד חשוב לציין את חמשת הכוכבים במבחן NCAP ואת דירוג 6 מתוך 8 של רמת הבטיחות בישראל.

בתוך העיר ובפקקים הרכב נהדר, נוח ונעים ומתמודד יפה עם מרבית השיבושים למעט פסי האטה גסים ושברי אספלט עמוקים החובטים בנוסעים. מחוץ לעיר, הרכות העירונית מתבטאת בנידנוד וחוסר ריסון וגם ההיגוי הופך למעורפל. אבל זה בהחלט בקטנה.

מבחן דרכים BYD סיל U פלאג אין הייבריד. מתעלם באופן מופגן מתחנות התדלוק ועמדות הטעינה. צילום: רוני נאק

• לאיזה רכב יש את ההנעה החשמלית הטובה ביותר?

אם יש יתרון אחד משמעותי, לפחות עבורי, זה טווח הנסיעה האדיר. הבטחה שבהחלט קוימה וכזו שבשבילה לטעמי יש בהחלט הצדקה לשלם יותר מהמחיר של גרסת הבסיס החשמלית של אותו הדגם "קומפורט".

מותגי סין כבר מזמן לא מוכרים בגלל המחיר הזול. המחיר של הרכב הזה בהחלט שלא נכנס להגדרת הזול ומתחיל ב-210 אלפי שקלים לגרסת BOOST ועד 235 אלפי שקלים דיזיין עם הטורבו וההנעה הכפולה. גרסת הדיזיין שלטעמי נותנת יותר ובהחלט שפער המחיר הלא מאד גדול עשוי להפוך אותה לפייבוריט שלי בזכות תוספת הכוח הרבה וההנעה הכפולה.

 

Check Also

הדולפין של BYD מתעדכן

הספק טעינה גבוה יותר, מעט יותר אבזור "טק" וגווני צבע חדשים. BYD דולפין מתעדכן ובעיקר מתייקר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *