רוני נאק
בואו אחסוך לכם כמה דקות בחיים. BYD Seal U – הוא כל מה שאהבתם ב-ATTO3 , כולל המסך הסובב, רק בממדים גדולים יותר. אם תרצו הגרסה של BYD לרכב פנאי חשמלי מקבוצה D הגדולה יותר. כמו ה-ATTO3 גם הוא מצויד היטב ונראה מצוין.
רכב פנאי חשמלי מוגדל
למי שהממדים של ATTO3 לא מספקים, הסיל U בהחלט עשוי להיות פתרון טוב כדי להישאר במשפחת BYD המתרחבת במהירות. הדגם אינו חדש והוא למעשה דור שני למשפחת SONG שהוצג בסין ב-2019. החל משנת 2024, כש-BYD החלה בייצוא המאסיבי (יש האומרים אובססיבי) למערב, הדגם מותג מחדש כ-"SEAL U" ויוצר בשמו קונוטציה ל-SEAL הסדאן הספורטיבית והחדשה הרבה יותר. להקדמה המייבשת הזו יש משמעות שכן הרכב מבוסס על פלטפורמה שמסוגלת לאכלס מערכת הנעה פלאג-אין (בהמשך גם בשוק האירופאי ומשם אלינו) עם כל הגישעפט של מנוע בעירה פנימית בנפח 1.5ל', תיבת הילוכים כפולת מצמדים ובנוסף את כל הקרביים החשמליים.
כך או אחרת מדובר ברכב בעל בסיס גלגלים של 276.5 ס"מ, אורך כללים של 478.5 ס"מ, רוחב של 189 ס"מ וגובה של 166.8 ס"מ. בהחלט רכב עם נוכחות. לתא המטען נפח של 552ל' (עד לתקרה) וכמובן שהמושב האחורי מתקפל ויוצר רצפה שטוחה ומגדיל את הנפח למטען ל-1,440ל' בדיוק המקום שתחפושת הדרקון צריכה.
ההנעה קדמית ממנוע חשמלי המפיק 218 כ"ס ו-31 קג"מ (33 קג"מ בגרסת דיזיין) ואילו המיץ מגיע מסוללת LFP בקיבולת 71.8 קוט"ש (87 קוט"ש בגרסת דיזיין). בהתאם טווח הנסיעה הרשמי עומד על 420 ו-500 ק"מ לדיזיין.
גרסת קומפורט שהתייצבה למבחן עשתה זאת לא מעט בזכות מחירה המפתה העומד על 190 אלפי שקלים (מחירי נובמבר 2024). חבילת האבזור כוללת צבע מטאלי, פנסי LED, גג פנורמי, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 19 אינץ', חלונות כהים מאחור. בתוך הרכב תמצאו ריפודי עור סינטטי ("טבעוני"…), כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת ופריטים רבים נוספים.
תא הנהג דיגיטלי וכולל לוח מחוונים 12.3 אינץ' ולצידו מסך מולטימדיה סובב 12.8 אינץ', סייענית קולית, אפליקציה בעברית, ממשקי קארפליי ואנדרואיד אלחוטיים וגם יכולת לספק אנרגיה החוצה, בורר מצבי נהיגה ותאורת אווירה בגוון יחיד.
חבילת הבטיחות מתחילה מ-7 כריות אוויר וגם שורה של מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית עם בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, מגביל מהירות חכם וזה רק חלק מהרשימה.
נהיגה
עם הנעה קדמית ומשקל עצמי של 2,020 ק"ג, הנהיגה היא אירוע חסר אירועים או ריגוש. הסיל U עושה את מלאכת הנהיגה בקלות מתעתעת. נוחות הנסיעה טובה, בידוד מרבית הרעשים (למעט רעשי הכביש) טובים למדי ובאמת שאין פאולים בולטים מעבר לכיול המתלים הסיני שבאופן רוחבי כל מותגי סין פשוט לא מצליחים לפצח (הרמה להנחתה – התאפקתי).
המרחב הפנימי טוב מאד, בכל המושבים, תנוחת הנהיגה נוחה וטבעית וגם הראות החוצה נהדרת. בצד הנהיגה פגשתי היגוי טוב, מעט קל מדי מדי פעם אבל מדויק, בלמים טובים והתנהגות כביש קורקטית שהתבלבלה רק בשילוב בלתי אפשרי של שיבושים, תוך כדי פניה ושינוי גובה (כן כן יש דבר כזה ברמזור הכניסה לישעי על כביש 38 לכיוון דרום).
כפי שפגשתי בשעתו כשיצרני הרכב המערביים ניסו להקטין נפחי מנועים כדי לצמצם פליטות. כשאתה מבקש ממנוע קטן לעשות עבודה של מנוע גדול התוצאה היא שהקטן מתאמץ יותר. בעולם של הבנזין זה צריכת דלק מוגברת – בעולם החשמל זה צריכת אנרגיה מוגברת וטווח נסיעה שצונח במהירות.
אנחנו הגענו לממוצע צריכת זרם של 22 קוט"ש ל-100 ק"מ (מול ה-19.9 הרשמיים) חישוב פשוט מעלה טווח נסיעה ריאלי של כ-320 ק"מ מהסוללה של ה(כמעט) 72 קוט"ש. כאשר צריכת האנרגיה הייתה גבוהה משמעותית בנסיעה בינעירונית. אגב, רוב הזמן ברכב היה נהג ונוסעת ומטען במשקל של כ-50 ק"ג. האם הוצאנו לרכב את הנשמה? לא ממש. מצד שני, זה לא כזה נורא כי הספק הטעינה המהירה גבוה למדי – עד 115 קו"ט – שזה די דומה לפיק של 111.5 קו"ט שאנחנו קיבלנו בטעינה היחידה שארכה 13 דקות בה העמסנו 21.1 קוט"ש. די סבבה.
סיכום
BYD סיל U בגרסת קומפורט יהיה רכב פנאי עירוני עם לוק נאה וחבילת אבזור טובה שישרת משפחה ביעילות ומרחב טובים. המרחב הבינעירוני הוא נקודת החולשה של גרסה זו. כאן נכנסת לתמונה גרסת דיזיין שעם הסוללה הגדולה יותר ויותר מומנט במנוע מסוגלת לתת טווח נסיעה שימושי הרבה יותר וגם יותר אבזור (כמו HUD ומערכת שמע יוקרתית) אלא שאז המחיר עולה מ-190 ל-210 אלפי שקלים. האם זה קונץ bait & switch קלאסי או שמא גרסאות שונות העונות על צרכים שונים? מה חושבים?