יום שלישי , 29 ספטמבר 2020
ראשי » מגזין » כך לא תיפלו עם רכב חדש
המון מכוניות במחסני הערובה - ובהתאם יש המון הזדמנויות להתחדש - אפילו בזמן המשבר הנוכחי. צילום: שטח

כך לא תיפלו עם רכב חדש

היזכרו בחיים שלנו ממש לא מזמן – בואו נגיד דצמבר 2019. טיסות לואוקוסט ממלאות את מסכי המכ"מ, אמנים מופיעים, המסעדות מלאות, מכוניות נמכרות בקצב של מעל ל-200 אלף מכוניות בשנה והחיים בסך הכל די בסדר. ואז – קורונה. החיים של כולנו השתנו תוך שבועות ספורים ובאמת שאין צורך לפרט, שוב, את התהליך המדהים שעוברת החברה והכלכלה בישראל בחודשים האחרונים. תהליך שחלקו משותף עם כל העולם וחלקו ייחודי ורק שלנו.

יחד עם זאת רבים מתשעת מיליון התושבים של המדינה, המשבר נפל בדיוק כשהם צריכים להחליף מכונית – או אולי חושבים על זה. מהצד השני ההאטה במכירות (כ-20% ביחס לשנה שעברה) יצרה המון כלים והזדמנויות חדשות שלא היו בעבר כולל כניסה של גופי מימון חוץ בנקאיים. כך תוכלו היום למצא מימון של 100% ללא מקדמה כלל ופריסת תשלומים ל-60 ואף יותר תשלומים. יש כאלה שמוכנים לדחות את התשלום הראשון (גרייס) בשלושה חודשים, אחרים נותנים הבטחה כי במידה ותמצאו עצמכם מפוטרים וללא אפשרות לעמוד בתשלומים, תוכלו להחזיר את הרכב ליבואן ולקבל בחזרה את כספכם – בניכוי חודשי השימוש ועוד כמה סייגים בדפוס ממש קטן.

כבישים ריקים בזמן קורונה. איפה שהיו פעם פקקים אנו רואים מחלפים – ריקים. צילום: שטח

כך שרבים שרצו לצמצם את כל ההוצאות למינימום ההכרחי ואולי לדחות את החלפת הרכב, עושים "חשוב מחדש" לאור המבצעים הרבים ששוק הרכב מציע. אגב, מה שלא תמצאו אצל אף אחד המותנים בארץ, זה הנחות עמוקות מאד. כמה אלפים פה ושם לדגמים פחות מבוקשים וזהו. עוד מגמה שאפשר להצביע עליה היא הקניה אונליין. יש כבר מותגים רבים המציעים קונפיגורטור אונליין, שיכולים דרכו לאפיין את הדגם המבוקש, גרסה שלו וחבילת אבזור וצבע. אפשר גם לבקש נסיעת מבחן מהבית ולשלם מקדמה להזמנה. מעטים מאפשרים תשלום מלא על הרכב – וכאן ייכנס לתמונה נציג מכירות בשר ודם לסיום התהליך. חלק מהדגמים המוצעים אונליין מוצעים גם בהנחות או גרסאות מיוחדות שלא מוצעות באולם. אז שווה לבדוק.

חשוב לציין כי הנ"ל מיועד לרוכשי הרכב המינייסטרים. אנשים שכל מה שהם רוצים זו מכונית איכותית, בטוחה, אמינה שתמלא אחר ייעודה כרכב משפחתי לא תתקע אתכם בדרך לאילת ולא תבאס בפקקים וכזו שבסוף התקופה (לרוב שלוש שנים) עוד תשמר לה מידה של ערך. אז בואו נצמצם.

דגמי נישה ייחודיים הם דבר נפלא – למספר קטן ואמיד של אנשים. לקוחות מיינסטרים עלולים לפגוש בור של הוצאות. צילום: שטח

נתחיל עם המותגים האקוטיים: פרארי, פורשה, בנטלי, מזראטי, אסטון מרטין ודומיהם. אלו כלי רכב נהדרים, אפילו מופלאים ומביאים לעולם הגשמי את הביטויים הגבוהים ביותר של המפגש בין אומנות למכניקה – והמחירים בהתאם. מיליוני שקלים עם גרסאות "כניסה" זולות במאות אלפי שקלים. עלויות האחזקה של דבר כזה (תחשבו כ-40 אלף שקלים בשנה ביטוח לבנטלי), עלות חלקי החילוף ועלות הרכישה – הם דברים שרק עשירי הארץ יכולים לעמוד בהם.

מותגי היוקרה זכו לעדנה בשנים האחרונות בעיקר בזכות שילוב של דגמים קטנים שאפשרו ללקוחות מיינסטרים להיחנק עם הלוואה מעט גדולה יותר ולקבל רכב שלרוב יהיה פחות מאובזר אבל עם סמל יותר נחשב. כי הפוזה עולה כסף. בקבוצה הזו ירידת הערך חדה מאד, עלויות האחזקה (ביחס למיינסטרים) גבוהות מאד. השוו מחירי טיפולים וחלקי חילוף. מנקודת מבטח צרכנית נטו – הצעת הערך בקבוצה הזו לא טובה – ומדברת יותר לרגש.

עם מחיר של 2.3 מיליון שקלים בנטלי פליינג ספר ימצא מעט מאד לקוחות בישראל. צילום: אורכיד קאר

אז הגענו עכשיו למותגי המיינסטרים. אלו המותגים העממיים שמרכיבים את המסה הגדולה של נפח המכירות. התחילו לצמצם את מותגי ה"חצי פרימיום" שמוכרים בכמויות מאד קטנות. איך תדעו מי הם? פשוט מאד כנסו לאתר של איגוד יבואני הרכב וצפו בטבלת המסירות של המכוניות החדשות. חלק מאלו – באופן מביך – מוכרים פחות יחידות ממותגי הפרימיום היקרים מהם. ויש לכך סיבות רבות.

הסינון הבא הוא סינון כמותי. קבעו רף של 10,000 יחידות בשנה. בשוק של 200 אלף מכוניות, מותג שלא מוכר 10,000 בשנה אינו מותג נפחי. הציבור מצביע ברגליים ואתם רוצים ללכת על בטוח אז קנו מכונית שהסיכוי למצא לה קונה ביום המכירה, יהיה גדול יותר.

יונדאי קונה מימין ויונדאי טוסון משמאל – שתי בחירות סולידיות ובטוחות החל ב-126 אלפי שקלים. צילום: שטח

עכשיו אתם תישארו עם כ-8 מותגים (לפי דו"ח 2019) ברשימה מכובדת למדי המורכבת ממותגים יפניים, קוריאניים ורק אחד אירופאי. כל אחד מהנ"ל עשוי להיות בחירה טובה ובטוחה מסיבות רבות. אבל עוד לא סיימנו. בנקודה הזו הרזולוציות הופכות לעדינות יותר: למי מהיבואנים יש מוניטין שירות לא טובים? מי מהם נותן יותר אחריות? למי יש פריסת מרכזי שירות טובה יותר? מי מהדגמים אכן מגיע מיפן או קוריאה ולא מיוצר במדינה שלישית בה כוח העבודה זול יותר? למי מאלו יש דירוג בטיחות נמוך מאד מאחר שהמוצר לא כולל מערך בטיחות אקטיבי?

יונדאי i10 החדשה – בחירה גדולה בסגמנט של המכוניות הקטנות. צילום: יונדאי

קיצור דרך נהדר הוא פשוט להסתכל על השלישייה המובילה (יונדאי במקום הראשון גם ב-2020) ולבחון את האפשרויות לגבי הדגם שמעניין אתכם. האם הוא נהנה מכל ההטבות שמשבר קורונה יצר? (מימון, גרייס, החזרת הרכב בעת משבר), האם האחריות שלו ראויה? האם מוניטין האמינות טובים ויש לו ביקוש ביד השנייה. האם עומדת מאחרי המוצר חטיבת שירות מקצועית ורחבה וגם האם חבילות הבטיחות הסטנדרטיות בדגם כולל מערך בטיחות אקטיבי חכם. ובסוף – האם המכונית מוצאת חן בעינכם ותשרת היטב את המטרה לשמה נרכשה?

תוכן מקודם

צפו גם בזה

יונדאי סונטה החדשה מפצחת את תקרת הסגמנט

יונדאי סונטה הייבריד החדשה - כל הפאר והיוקרה בלי צריכת הדלק והמחיר הגבוהים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven − 4 =