רוני נאק
רגע, רגע, רגע! הצימוד של שני שמות כה משמעותיים ומחודדים בעולם הנהיגה והרכיבה הספורטיבית לבדו העביר גלי זרם במורד עמוד השדרה שלי, הזקיר את השערות המעטות בעורפי ויצר זיעת ציפיה – שם למטה. תוך פחות זמן משלוקח לפוליטיקאי להתהפך, עלו בעיני רוחי חזיונות של רכב ספורט מינימאליסטי, דו-מושבי קליל ופתוח שמנועו צורח ב-12,000 סל"ד ומאחרי ההגה נהג עם חיוך רחב ופה מלא ברחשים – תענוג!
אלא שלא כך הדבר…בעידן ה-PC כשלא יודעים להגדיר מה זו אישה, מדובר – איך לא – ברכב חשמלי. קייטרהם מודיעה כי חברה לימהה לשותפות בפיתוח של Project V. רכב קופה ספורטיבי וחשמלי. החלק של ימהה באירוע יהיה פיתוח של יחידות ההנעה e-axle שהיפנים מפתחים – ונקראו לסייע לקייטרהם שמתבחבשת עם הפרוייקט הזה כבר כשנה.
• כך תנהלו את טווח הנסיעה ברכב חשמלי
לפי ההודעה לעיתונות של קייטרהם:" Project V יכלול מערכת הנעה חשמלית קומפקטית קלת משקל שפותחה על ידי ימאהה. הפיתוח יהיה נאמן ל-DNA של קייטרהם. כלומר: משקל נמוך, מבנה פשוט ותכלית ובעיקר מהנה לנהיגה. בנוסף, ימאהה תספק גם את הטכנולוגיה והמומחיות שלה בבקרת תנועה ברכב – מה שניתן להבין כמערכות ADAS שונות.
דגם האב-טיפוס מפותח על ידי TOKYO R&D, בית הנדסה המתמחה בעולם הרכב ובעל רקורד מוכח בפיתוח אב-טיפוס ודגמים סדרתיים שהוזמנו על ידי יצרני ה- OEM הגדולים. שלב זה אמור להסתיים עד אמצע 2025.
שיתוף הפעולה עם ימאהה לא רק יספק מערכת הנעה שתתאים לציפיות של איך צריכה להיות מכונית מתוצרת קייטרהם ב-2025, אלא גם יאיץ במהירות את ההגעה של ה-V לשוק הרכב".
לעמוד באתגרי המשקל וההתנהגות עם רכב חשמלי, מול מה שהעולם כבר מכיר היטב מדגמי קייטרהם ההיסטוריים – זו תהיה משימה מאתגרת מאד. האם היפנים יצליחו להתגבר על חוקי הפיזיקה? הנתונים הראשוניים, בינינו, לא כאלה "שיואו": לסוללה קיבולת של 55 קוט"ש (400 וולט), הטווח הרשמי הוא כ-400 ק"מ, מהירות מירבית של 230 קמ"ש ותאוצה ל-100 קמ"ש מתחת ל-4.5 שניות. מנוע חשמלי אחורי יפיק 272 כ"ס והמשקל העצמי יהיה כ-1.2 טון. באופן מעניין קייטרהם תציג את הרכב בתצורה של שלושה או ארבעה מושבים. כל זה נאחז בשלדה המשלבת קרבון, אלומיניום וחומרים מרוכבים. כל הנתונים האלה כמובן שעשויים להשתנות ככל שהרכב יתקרב ויגיע ליצורו הסדרתי. המחיר המשוער כרגע עומד על כ-80 אלף ליש"ט בבריטניה.
אגב, קייטרהם מייצרת מכוניות ספורט משנת 1973 אחרי שמייסד החברה, גרהם נירן, רכש את הזכויות של הלוטוס סופר 7 מקולין צ'מפן. כיום החברה עדיין פעילה בבריטניה, בה היא מייצרת את כל הגרסאות של ה-SEVEN ומשווקת אותן גלובלית דרך 30 דילרים וב-15 מדינות. כיום החברה היא בבעלות VT Holdings – רשת קימונעית גדולה מיפן עם פעילות עניפה בעולמות התחבורה והנדל"ן.