יום ראשון , 20 יוני 2021
ראשי » מגזין » כשפורשה זולה יותר מטויוטה
פורשה קאיין מהדור הראשון יכולה להיות בסיס טוב וזול (יחסית) להפוך לכלי טיולים נהדר. צילום: M1

כשפורשה זולה יותר מטויוטה


רוני נאק

עם ישראל חוזר לטייל בשטח. זו עובדה שמקבלת חיזוק מזינוק של 30% במכירות של רכבי שטח ורכבי 4X4 שונים בעלי יכולת שטח ברמות שונות. הביקושים הגדולים הרימו את מחירי הדגמים הנ"ל, לרמות שטרם נראו.

טויוטה לנדקרוזר, שגם ככה "נהנה" ממחיר מופרך ונסחר בעשרות אלפי שקלים מעל למחירון. הופך ללא רלוונטי כשבוחנים אותו דרך עדשת התמורה מול המחיר. לא משנה עד כמה הרכב הזה גיבור בשטח (יותר או פחות) ועד כמה הוא הדימוי של האמינות המוחלטת (מה שהוא לא) לשלם 150 אלפי שקלים או יותר עבור קרוזר בן 12 שנים שעבר 4 ידיים ומעל ל-300 אלף קילומטרים זו טיפשות לא יותר.

פורשה קאיין מהדור הראשון עם הגבהה צנועה וצמיגי 33 אינץ'. צילום: M1

מנגד יש לא מעט כלים שערכם צונח יותר מהר ממקרר העוזב דלת אחורית של קרנף. אחד מאלה הוא פורשה קאיין (ובמידה רבה עוד יותר הפייבוריט-לשעבר של הנובורישים פולקסווגן טוארג). שני הכלים האלה מיוצרים באותו המפעל וחולקים רכיבים רבים: שלדה, מתלים, מערכות הנעה ורק היצע המנועים שונים בניהם וכמובן האיפור והדקורציה ההכרחית למיתוג השונה.

הצצה ביד 2 מגלה די מהר מנעד מחירים רחב למדי. מ-40,000 אלף שקלים לקאיין מודל 2004 ויותר מ-10 ידיים. 150 אלף שקלים לקאיין 2012 יד שלישית ומנוע V8 עם 400 כ"ס. אקיצר יש מבחר גדול וכדאי לברור את המוץ מן התבן.

 

אז מה צריך?

ראשית כל לטפל במתלים. רוב הקאיין הגיעו מהבית עם מתלי אוויר. כריות האוויר מהדורות האלה היו איטיות למדי ובמצבן הגבוה ביותר סיפקו איכות נסיעה מוצקה וקופצנית. אם הקאיין שלכם מצוידת בכאלה תוכלו למצא ברשת ערכות ספייסרים שירימו את המרווח לעד 5 אינץ' מעבר לסטנדרט (להזכירכם בישראל מותר עד 2 אינץ'). הספייסרים האלה יתיאמו אגב גם לדודנים טוראג ו-Q7 החולקים אותה פלטפורמה. הספייסרים עצמם לא יקרים, כ-1200 דולרים, אבל יהיה עליכם לבצע התאמות רבות נוספות למערכת הפליטה, מתאמים לחיישני הגובה של המתלים ועוד.

קיט מתלים של בילשטיין הוא אופציה נהדרת לקבל לא רק גובה אלא גם מהלך ארוך יותר. זה לא זול אבל הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות. צילום: eurowise

אז עדיף, למען הפשטות והעמידות בשטח, דווקא לנסות ולאתר קאיין עם מתלי פלדה, קפיצי סליל. קיט כזה יעלה כ-200 דולרים אם תלכו על הספייסרים של הבזול או ערכת קפיצים ובולמים מלאה (שמגיעה עם מתאמים) אשר תעלה כ-2500 דולרים. בנוסף, אם כבר אתם תקועים עם קאיין בעלת מתלי אוויר יש תקווה. תוכלו להחזיר אותה לקפיצי סליל על ידי ערכות המרה לא יקרות בעלות של כ-850 דולרים. ערכת מתלים ממותג נחשב או משהו שייבנה קאסטום עבורכם על בסיס, למשל, מתלים של FOX זה כבר פרוייקט בפני עצמו.

פורשה קאיין גג חזק יכול לתמוך באוהל. הטיפול כאן בחזית לא הכי מוצלח לטעמי. בהעדר שלדה כננת לא באמת באה בחשבון. צילום: M1

• למה טויוטה לנדקרוזר לא יורד במחירון?

צמיגים. הצמיגים המקוריים של קאיין שווים ל"ת" בכל הקשור לעבודת שטח. גם ככה המהירות לא ממש מעניינת אותנו. תוכלו להישאר על החישוקים המקוריים אבל יהיה עדיף הרבה יותר לרדת לחישוקים בקוטר 18 אינץ' (קטנים יותר אי אפשר בשל המעצורים העצומים של הפורשה) ועליהם להלביש צמיגי שטח ראויים. אלה יכולים להיות גודריץ' או TOYO אול טריין נהדרים שלא יענישו מדי על הכביש ויאפשרו אחיזה ועמידות בשטח. אם אתם הולכים על קאיין שתיהיה רק צעצוע לסופ"ש עדיף צמיג MT קשוח יותר. סט כזה (מחירי מחירון ל-5 צמיגים) יעלה לכם כ-2500 שקלים תלוי במותג ועוד כ-1500 לסט ג'נטים משומשים כי אנחנו על תקציב.

 

בתכלס זהו

הפורשה קאיין, וגם טוראג לצורף העניין, מגיעה עם מערכת הנעה מרשימה ביותר. תיבת הילוכים מחוזקת מאד מתוצרת אייסין היפנית, הנעה כפולה קבועה לכל הגלגלים וגם טרנספר עם LOW (בחלק מהגרסאות) ביחס קצר וחינני של 1:2.7. בנוסף, חלק מחבילות האבזור אף כללו נעילת דיפ' מרכזית ואחורית וכן חבילות מיגון לגחון.

פורשה קאיין יכולה להיות בסיס טוב וזול (יחסית) להפוך לכלי טיולים נהדר. הגבהה, צמיגים ומפה טובה. צילום: M1

איזה מנוע עדיף? שאלה טובה. וזה גם תלוי מה תמצאו בשוק היד השניה. אפילו ה-V6 הצנוע ביותר מפיק 250 כ"ס ו-35.0 קג"מ. מעליו יש שתי גרסאות V8  אטמוספריות בנפח 4.8ל' עם 385 ו-405 כ"ס וכ-50 קג"מ. גרסת הטורבו היא מפלצת של ממש אבל המנוע מורכב יותר בשל תוספת המגדש והצנרת שמגיעה איתו וצריכת הדלק עשויה להשפיע מהותית על טווח הנסיעה. כך או אחרת יעמדו לרשותם 500 כ"ס ו-70 קג"מ. יש גם קאיין דיזל כמובן (משנים 2009 ואילך) זה V6 שמקורו ב-VW שעבר עסוי להפיק 240 כ"ס ו-56 קג"מ. לצד יתרון אדיר בטווח. יש לציין לרעה את המורכבות של המנוע הזה והעלויות הגבוהות של תיקונו. אז כדי לסכם את פרק המנועים, ההימור הבטוח והסולידי ביותר יהיה לבחור באחד ממנועי הבנזין האטמוספריים. אפילו ה-V6 יעמוד היטב במשימת השטח. חפשו אקזמפלר טוב עם מנוע בריא. הפחחות והסלון לא ממש מעניינים.

 

למה לצפות?

אחרי הכל תקבלו מכונת שבילים נהדרת, כזו שתעביר אתכם ברוב מסלולי הטיולים בישראל ללא דרמות מיוחדות. עם יכולת סבירה להתמודד עם מכשולי עבירות מזדמנים. בכל מקרה אין לצפות ליכולת עבירות של לנדקרוזר משופר או רנגלר/דיפנדר המקורי לא החדש שבאופן מביך פיזיולוגית דומה למדי לקאיין (מרכב אחוד, מתלים נפרדים וכיוב'). כנ"ל גם הקשיחות של הכלי דורשת יחס מכבד בשטח – אפילו שהוא בנוי לתלפיות מלמטה – זה לא רכב שיכול להיחבט בכיף בסלעים ללא חשש. מה שכן, בניהול חכם וקצת מזל, תוכלו לצאת לשטח אחרי הכל עם תקציב של 100  אלף שקלים ואפילו פחות.

צפו גם בזה

לנד רובר הולכת על מימן

אם יש לכם רכב גדול וכבד שצריך לחשמל כדי לעמוד בתקנות זיהום. זה הזמן לחשוב על תאי דלק. זה הפתרון שלנד רובר הגיעה אליו עם הדיפנדר החדש אשר מתחיל סדרת ניסויים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *