יום שבת , 21 ספטמבר 2019
ראשי » מגזין » שברולט בלייזר
הדור הראשון של שברולט בלייזר משנת 1969 - הביא פינוקים לרכב שטח קשוח. צילום: GM

שברולט בלייזר


רוני נאק

השם "בלייזר" הוא אייקון לאנשי השטח לא פחות מקמרו או קורבט לכל האחרים. זהו אחד השמות המעטים בעולם הרכב שעצם אמירתו מבהיר לכולם על מה אתם בדיוק מדברים: מנוע V8 גדול, צמיגי שטח רחבי סוליה וקשיחות להגיע לכל מקום – ובוא לא נשכח תצורה של 3 דלתות וחלק אחורי פריק מפיברגלאס שהסרתו מיד חשפה את השורשים לא רק של הבלונדינית במושב האחורי החשוף לשמש אלא גם שמדובר – בטנדר "פול סייז" שעבר הסבה ומיתון. עליי האימפקט של הבלייזר היה דווקא בגרסתו הצבאית כשהגיעה לארץ בתחילת שנות ה-90'. אז קראו לזה CUCV – וביליתי בכמה כאלו, כמה נסיעות די מעניינות.

שברולט בלייזר משנת 1979. צילום: WIKI
שברולט בלייזר משנת 1979. צילום: WIKI

וכמו בעימות הבלתי נגמר בין אוהדי שברולט קמרו לבין אוהבי פורד מוסטאנג – גם כאן יש יריבות ארוכת שנים מול פורד ברונקו שהוצג בשוק האמריקאי שלוש שנים לפני הבלייזר (שעתיד לעשות קמבק ממש בקרוב בארה"ב). בישראל שברולט בלייזר החדש יושק ממש בקרוב.

שברולט הציג את שברולט בלייזר בשנת 1969 והמשיכה לייצרו ברצף עד שנת 1994 כאשר בשנת 1995 GM הרימה את המיצוב העממי שלו ושינתה את השם ל"טאהו" – שזה אגם מים מתוקים יפיפה על גבול קליפורניה/נבאדה ודי קרוב לשביל הרוביקון. בכל השנים האלה רק שלוש דורות של הדגם – מדהים. בשלב מסויים שברולט הצמידה את השם "ג'ימי" לדגם הזה – בניסיון לתת למכונית שם שיהיה חביב יותר על הבריות משהו בסגנון "ג'יפ".

הנה ה-CVCV שהכרנו אצלנו - אותו K5 רק הרבה יותר ספרטני ועם מנוע דיזל אסמוספרי חלוש. צילום: WIKI
הנה ה-CVCV שהכרנו אצלנו – אותו K5 רק הרבה יותר ספרטני ועם מנוע דיזל אטמוספרי חלוש. צילום: אלגרו

לשברולט בלייזר היו המון גרסאות מנוע. משישה צילינדרים טורי בנפח 4.1ל' ועד V8 עם 6.6ל' וכמובן דיזל V8 בנפח 6.2ל' של דטרויט דיזל שהכרנו מהכלים הצבאיים. היו גרסאות הנעה אחורית בלבד כמו גם הנעה כפולה עם סרנים חיים (דנה בהתחלה ובהמשך של GM במשקלים שונים) כאשר לכל גרסאות ההנעה הכפולה הייתה גם תיבת העברה עם LOW שימושי לשטח. בנוסף שברולו בלייזר הציע כבר בהתחלה מיזוג אוויר, הגה כוח ותיבת הילוכים אוטומטית – יחד עם פינוקים נוספים. דברים שנעדרו מרכבי שטח בשנים הראשונות.

הנה שברולט בלייזר משנת 1992 - התחלת הסוף עם נפח יצור קטן מאד ומכירות זעומות. צילום: WIKI
הנה שברולט בלייזר משנת 1992 – התחלת הסוף עם נפח יצור קטן מאד ומכירות זעומות. צילום: WIKI

במפתיע נפחי היצור לא היו מאד גדולים – בטח בהשוואה לטנדרים הנמכרים במיליוני יחידות בכל שנה בארה"ב. שנת 1979 הייתה השנה בה יצרו הכי הרבה בלייזרים – כמעט 91 אלף יחידות – שהיצור צולל ל-32 אלף יחידות בשנה העוקבת ושומרת פחות או יותר על הרמה הזו עד לצניחה נוספות בשנת מלחמת המפרץ הראשונה אז יוצרו כבר פחות מעשרת אלפים יחידות. GM חשבה שהנה הגיע הזמן לחדש – ושלוש שנים מאוחר יותר היא מיתגה מחדש את הכלי תחת השם טאהו/יוקון.

צפו גם בזה

כמה באמת מנפח הסוללה יהיה זמין לכם לנסיעה? צילום: טסלה

רכב חשמלי: הצהרות מול מציאות

בעולם הרכב הדברים החשובים חיים בין השורות של הקטלוגים המהודרים – הנה מה שאתם צריכים להיות מודעים לו כששוקלים רכישה של רכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × four =