----------------------------------- ------------------------------------
יום שני , 25 ינואר 2021
ראשי » מגזין » שברולט סילברדו – מבחן אמריקאי
שברולט סילברדו החל ב-205 אלפי שקלים. תיבת 10 הילוכים ומערכות סיוע לבלימה במורד. צילום: GM

שברולט סילברדו – מבחן אמריקאי

טנדרים אמריקאים גדולים הם נפלאים. לא פחות. בשוק האמריקאי יש להם סטאטוס אייקוני ויחד הם מוכרים, מדי שנה, מספר מדהים של כמעט שלוש מיליון יחידות. בשביל הלקוח האמריקאי הפיק-אפ של היום הוא מה שהיה פעם הסוס עבור הקאובוי – עם זהות מאד ברורה של בעליו וגם חלק בלתי נפרד מהחלום האמריקאי הדוגל בהצלחה דרך עבודה קשה.

אנחנו בישראל נהנים מהגרסאות הגדולות של הפיקאפים. הודות למחיר רכישה מופחת ביחס לטנדרים ה"קטנים", של ה-1.0 טונה בזכות מיסוי נמוך בשל הסטאטוס של "משאית". מבחינתכם זה אומר: הכרה במע"מ, הוצאות שוטפות מוכרות ואין שווי שימוש. כל ההטבות האלה הופכות את הטנדר האמריקאי הגדול לבחירה הטבעית לעסקים ועצמאיים רבים.

המוביל את מכירות הסגמנט הזה באופן מסורתי מזה כעשור הוא השברולט סילברדו. זאת למרות תחרות עקבית מצד פורד ו-ראם שהיו כאן תמיד מההתחלה אבל חסרו את האימפקט שהיה לסילברדו על השוק. כך שבישראל הפך השברולט הגדול לאמת המידה לפיה נמדדים האחרים.

נסתכל על הטנדרים האלה דרך שתי עדשות: האחת יכולת עבודה והשנייה נוחות ו"איכות חיים". ונעשה השוואה קצרה (הנתונים מתוך אתרי היבואניות).

RAM היחיד עם קפיצי סליל מאחור. יותר נוחות פחות מטען. גרסת ביגהורן עם קפיצי עלה מטפלת בזה. צילום:FCA

בעבודה

נתחיל דווקא בעבודה ורק אחר כך הפינוקים. האמריקאים אוהבים סוסים. גם אנחנו. והרבה. סוס ממוצע שוקל כ-600 ק"ג. ואם תרצו לקחת שני סוסים להובלת עדר בקר ברמת הגולן יהיה עליכם לגרום להם להיכנס לקרון מיוחד וייעודי להובלת סוסים. המשקל המשותף של שני הסוסים והקרון עשוי להגיע ואף לעבור שלוש טונות. חשוב לציין כי מותר לגרור קרון במשקל כזה רק למי שיש רשיון נהיגה ג', על משאית, והוא גורר עם רכב המורשה לכך.

את הדרך לרמת הגולן אתם בטח מכירים היטב. שיוט מהיר, מורד ארוך לכינרת ואז טיפוס תלול לרמה. אין כלים רבים שמסוגלים לעבור את המרחק הזה ולהתמודד עם כאלה משקלים בשיפועים של המורדות הארוכים ובעליות בכזו קלות כמו פיקאפ אמריקאי גדול.

פורד F250. תיבת 10 הילוכים של פורד ותג המחיר הגבוה בקבוצה. צילום: FORD

טנדר קיים כדי להעמיס עליו דברים. הכי הרבה תוכלו להעמיס על הסילברדו. עד 1,633 ק"ג מול 1,314 ו-1,631 ק"ג בפורד F250 ו-F350 בהתאמה. אצל RAM תוכלו להעמיס עד 1,143 ק"ג בגרסאות המצוידות בקפיצי סליל מאחור. רק גרסת BIG HORN המוותרת על הסלילים לטובת קפיצי עלים יכולה להעמיס עד 1,896 ק"ג אבל המשקל הכולל של הטנדר הזה כבר נושק ל-5.5 טונות. המשמעות של כל הנתונים האלה היא שבסילברדו תוכלו לגרור עד 3.5 טונות ועדיין יישארו לכם כ-1.2 טונות "ספייר" כמרווח בטיחות ויכולת לשאת עוד ציוד, אנשים, אולי באלת חציר לסוסים להמשך הרכיבה.

כזה כשר העמסה ומשקל מחייב יישום של מערכת הנעה גיבורה ממש. אצל פורד ו-שברולט חוגגים מנועי V8 אימתניים. בפורד הוא מפיק 475 כ"ס ו-145 קג"מ ואילו בשברולט הדוראמקס החדש מפיק 445 כ"ס ו-124.5 קג"מ. בשני המקרים תיבות הילוכים אוטומטיות עם 10 הילוכים (הראשונה מתוצרת פורד והשניה של סילברדו מתוצרת אליסון) מורידות את הכוח לקרקע דרך תיבת העברה עם אפשרות להנעה כפולה וגם LOW כשרק לסילבראדו יש אפשרות להנעה כפולה גם על הכביש בזכות מערכת ייחודית.

מאחור משתרך RAM המסתפק בדיזל 6 ציל' טורי עם תפוקה של 370 כ"ס ו-117 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה כפולה רק לשטח  ויש גם מצב LOW.

גרסת טרמור של F350 המוקשחת לא מגיעה לישראל. צילום:FORD

זוכרים את קרון הסוסים הכבד? מעל ל-3 טונות שדוחפים את הרכב מאחור בכל בלימה ומקשים עליו בכל עליה. עכשיו בואו נוסיף יום גשום וכביש דל באחיזה. היכולת של סילברדו לנוע עם הנעה כפולה על הכביש נותן לו יתרון בטיחותי וביצועי חשוב מאד בכל טווחי המשקל והגרירה וזה בולט בעיקר כשמתנהלים על כבישים משובשים, דלי אחיזה או גם וגם.

עבודה בשטח ועוד עם משקלים מחייבת יכולת לשלוט במסה בשיפועים חריפים. לסילברדו מערכת HDC המונעת התדרדרות במדרון (גם ברוורס) בנוסף לבלם המנוע שהוא מרכיב חשוב מאד בבלימות מתמשכות על פני מורדות ארוכים ומאפשר לנהג שלא להשתמש בבלמי הרכב. ל-RAM יש גם בלם מנוע אבל אין HDC ולפורד אין לא זה ולא זה.

תא נהג של הסילברדו עם שקע כוח 230V, בקרת אקלים מפוצלת ואפילו תצוגה עילית על השמשה. צילום:GM

נוחות ובטיחות

ימי עבודה ארוכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. גם אם יום כזה אומר נסיעה לרמת הגולן ובחזרה נבלה שעות ארוכות מאחרי ההגה של הרכב – בקלות כשעתיים וחצי לכל כיוון. זה הרבה במונחים ישראליים אבל בטקסס זה כלום. זה דורש קבינה נעימה, מזמינה, שנעים לחיות בתוכה והיא מספקת את כל מה שצריך כדי לשמור על ערנות הנהג ותפיסת המרחב סביבו.

את הנוחות העדיפה של סילבראדו אפשר לזקוף, גם ולא רק, למתלים הנפרדים שבחזית. זאת בזמן שהאחרים מסתפקים בסרן קשיח וכבד ממש מתחת לקבינה. זה אולי נראה "קשוח" יותר במפרט אבל בפועל הפיק-אפ יהיה פחות נוח ויותר קופצני. מבנה המעייף מאד את הנהג לאורך זמן. המתלה הנפרד של סילברדו מספק לנהג נוחות נסיעה והתנהגות כביש כמו של מכונית רגילה או SUV גדול. זו אחת הסיבות שבגללה רבים מעדיפים דווקא את השברולט. כמו גם חוויית נסיעת מודרנית לגמרי.

תא הנהג של הפורד בגימור קינג ראץ' היקר ביותר בסגמנט. צילום: FORD

מזה זה אומר? למשל, ה-HUD (תצוגה עילית). זו תצוגה, צבעונית וגדולה (15 אינץ') שמוקרנת על השמשה מול עיני הנהג ומספקת מידע חשוב מבלי צורך להוריד את העיניים מהכביש או השטח.  פריטים ייחודיים נוספים, שיש רק בסילברדו, תורמים גם הם לקלות התפעול ולא פחות חשוב לבטיחות. למשל: תאורה היקפית יעילה כשעובדים בסביבה חשוכה, מדרגות צד ואחוריות מובנות ומקוריות ואפילו מצלמת מראה HD המקרינה את הסביבה האחורית באיכות גבוהה. לכאורה דברים קטנים אבל יחד הם יוצרים אפקט גדול.

לתא הנהג של ה-RAM יש אופי אמריקאי מובהק. צילום: FCA

מורידים את הסוסים לשטח

הגענו לגולן. אפילו שני הסוסים היקרים שמאחור כבר מריחים את האוויר המיוחד שיש שם ואת העשב הטרי שהחל לצאת מבין רגבי הקרקע אחרי הגשמים הראשונים של הסתיו. עכשיו צריך לעבור רק עוד כמה קילומטרים של שביל רמת גולן טיפוסי עד לחווה. סלעים שחורים, בורות עמוקים, מעבר מים אחד וקצת בוץ עד שמגיעים. מזל ששטח זה אחד מאזורי החוזקה של סילברדו. לשברולט הגדול בולמי זעזועים פרימיום מבית rancho, מיגון מלא ומרווח גחון שימושי של 259 מ"מ. לפורד מרווח גחון של 208 מ"מ בלבד ואילו ל-RAM נתון של 237 מ"מ (נתון יצרן) לגרסת 4X4 בין הסרן הקדמי לקרקע. אז הסילברדו יתן לכם את מרווח הגחון הסטנדרטי הגדול ביותר כדי לעבור מעל לסלעים הגבוהים והמרושעים ביותר. נעילת דיפרנציאל אחורית שתבטיח כי תוכלו להמשיך ולהתקדם גם בתנאי אחיזה נמוכה והוא מגיע מצויד מהבית בכל מה שצריך לעבודת שטח ולשרידות בשטח.

מערכות בטיחות ייחודיות בסילברדו כוללות מערכות סיוע מתקדמות לבלימה וגם תצוגה עילית לשמשה הקדמית. צילום:GM

בטיחות אקטיבית

בשנים האחרונות שולבו מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות רבות לכל אורך ורוחב עולם הרכב. מקומן של המערכות האלה לא נפקד גם מהטנדרים האמריקאים הגדולים. יחד עם זאת הצרכים של נהגי הכלים האלה שונים מאלו של הנוהג בסופרמיני זעירה. כך למשל בסילברדו הנהג יקבל את נתון שמירת המרחק מהרכב שמולו בשניות עד מנת שיוכל לשפוט טוב יותר את הצורך בבלימה ומתי וכמה חזק באמת צריך ללחוץ על הבלמים.

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לתאונות מוכר לקונית כ"סטייה מנתיב". ניטור שמירת הנתיב הוא קריטי לבטיחות בכביש והסילברדו מצויד בה כפריט מקורי מהמפעל. עוד יש בלימת חירום אוטונומית, במהירות איטית, ניטור שטחים מתים, התראה על תנועה חוצה אי-שם מאחור, קווי הנחיה אקטיביים לנסיעה לאחור ועוד.

עד 5.5 טונות המשקל של RAM לונגהורן. הגרסה היחידה עם קפיצי עלה מאחור. צילום:FCA

בתחום החיים הטובים נציין דלת תא מטען חשמלית, תאורת LED, בקרת אקלים, חלון שמש חשמלי, חלון אחורי נפתח, משטח טעינה אלחוטי לנהג כמו גם מולטימדיה מתקדמת עם יכולת ייחודית לממשק שני סמארטפונים במקביל. אפילו שקע הכוח מתאים יותר לקהל הישראלי ומספק 230V מול ה-110 וה-115 וולט של המתחרים האחרים. וזה חשוב כי בסוף היום, במחנה סביב המדורה אתם צריכים תאורת עבודה יעילה, מקרר פעיל ששמר על המזון שלא יתקלקל ויכולת לטעון את כל הטלפונים, מצלמות וציוד שצריך.

פורד F-250 בעבודה. עד 1,314 ק"ג של מטען בארגז. צילום:FORD

הצעת הערך הטובה ביותר

בסופו של דבר יש את השורה התחתונה. שברולט סילברדו מציע את האיזון הנכון ביותר בין הקשיחות הנדרשת לעבודה בשטח, העמסה וגרירת משקלים כבדים לבין הצורך האמיתי בחיים על הכביש אם זה בדרך לאתר העבודה או סופ"ש עם המשפחה.

שבע רמות אבזור לסילברדו. היחיד עם מתלים נפדים ומרווח גחון שימושי לשטח. צילום:GM

לסילברדו של שברולט יש לא פחות מ-7 רמות אבזור. אחת מהן היא 2X4 במחיר כניסה סופר-תחרותי של 205,000 שקלים. ויש עוד שש תצורות 4X4 שונות ושלוש רמות אבזור, בטווח מחירים שבין 227,990 שקלים ל-269,990 שקלים לגרסה הבכירה ביותר.

מול הסילברדו ניצב פורד שמציע שתי רמות משקל: F-250  במחירים של 246,000 שקלים עד 280,000 שקלים. וגם פורד F-350 בשלוש רמות אבזור ומחירים שבין 255,000 ל-285,900 שקלים.

ואילו RAM מסדרת 2500 מתחיל מ-239,900 שקלים ועד 254,900 שקלים לסדרת 3500 (כל הסכומים ללא מע"מ). אצל RAM תמצאו גם גרסת לימיטד במחיר נאה של 280,000 שקלים. חשוב לציין כי ה-RAM הוא הוותיק בחבורה והוצג עוד בשנת 2018.

שברולט סילברדו – כל הסיבות לבחור במוביל הסגמנט. צילום:GM

סיכום

בסופו של דבר בשברולט סילברדו תמצאו הצעת ערך נהדרת ומגוון נרחב של גרסאות שיתאים לכל אחד. היכולת המגוונת, חבילות אבזור הבטיחות והנוחות העשירות והתמורה הנהדרת לכסף, כולם מסבירים מדוע שברולט סילברדו שולט בקבוצה כך כל הרבה זמן.

 

תוכן מקודם

צפו גם בזה

אנזום פלדיום

לא טעות הקלדה! בונה מרכבי העילית מאיטליה מציג סדאן-פאר עצומה על בסיס לא שגרתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 1 =