רוני נאק
הממשל הסיני ממשיך לחפש דרכים יצירתיות להגביר את דרישת הציבור הסיני לרכב חשמלי. וכמו תמיד כשממשל מתערב בכוחות השוק (כל ממשל) זה עולה בכספים של משלמי המיסים עצמם.
אתמול ה-2 לאוגוסט, דווחה התקשורת בסין על כך שהממשל מאיץ את תכנית הגריטה וכי היא תכפיל את הסובסידיה לכמעט 3,000 דולרים למי שירצה לגרוט את רכב הבעירה הפנימית שלו ברכב חשמלי חדש. יש לזה תנאי מקדים אחד – שרכב הבעירה הפנימית הוא מיושן ולא עומד בתקנות זיהום האוויר הנוכחיות (שבסין הן דומות ליורו 4 – אצלנו אנו לקראת יורו 7).
החלק המעניין באירוע הזה הוא שגם בעלים של רכב חשמלי ישן – אשר עלה על כבישי סין לפני אפריל 2018 גם הוא יהיה זכאי לתכנית הגריטה הנדיבה גם אם הוא מחליף לרכב בעירה פנימית בנפח מנוע קטן מ-2.0ל'.
זהו צעד שנועד לתת דחיפה ליצרניות הסיניות שמכירותיהן ירדו באופן עקבי בחודשים האחרונים והן נאבקות לשרוד בעיצומה של מלחמת מחירים המכרסמת ברווחיות וזו שכבר גרמה לחלשות (פיננסית) שבהן לפשוט רגל. זו אחת הסיבות שרבות מנסות לפרוץ לשוקי המערב ולייצא מחוץ לסין אלא ששם הן נתקלות עתה בחומת מכסים החוסמת את השוק האמריקאי הגדול ושורת מכסים חדשה המקשה גם את החדירה לשוק האירופאי – זאת למרות עוד תמריצים מהממשל הסיני המתגמל באלפי דולרים את היצרניות עבור כל רכב המיוצא מהמדינה.