יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן דרכים קופרה פורמנטור. לא רק שם מצחיק גם הצעת מכר טובה. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קופרה פורמנטור

רוני נאק

הפעם אני מתחיל מהסוף. כמו שנהוג לאחרונה במדיות שונות. פשוט כדי לבדוק את האפקטיביות של העניין. אז הנה הסיכום: לא ציפיתי לאהוב את הפורמנטור 1.5ל' – כי הרי CUPRA אמיתית מתחילה מ-300 כ"ס ומעלה עוד לפני סטייג' 2. אבל בתום סופ"ש ארוך ומלאן קילומטרים חשבתי לעצמי: "בואנ'ה זה לא רע בכלל". ומה הכוונה? הקופרה פורמנטור 1.5ל' נחת לי במשבצת ה-fast road. רכב פנאי שנראה מדהים מן החוץ, עם זהות מאד ברורה ומוחצנת. בעל שונות רבה מכל מה שנע על הכביש. דגם ראשון שהוא רק CUPRA ולא מדבקה על מוצר קיים של סיאט. הפנים עשוי היטב ומאד נעים וגם אם אינו חף מדברים מעצבנים, הביצוע נהדר. למנוע יש מספיק כוח להתנהלות יומיומית מפוקקת, וגם לשייט במהירות ונוחות עילית למרחקים ארוכים. ומה שקורה מתחת לפח מאפשר לשמור על הקצב גם בכביש מפותל וליהנות מנהיגה נמרצת כשרוצים ואפשר. לצד זה יש הצעת מחיר לא רעה בכלל: 174,900 שקלים. שווה ביותר.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. מכונית כביש מהירה ונוחה מאד עם אבזור מצויין וחווית נסיעה כיפית. צילום: קופרה

מה זה זה?

פורמנטור הוא SUV ספורטיבי על בסיס פלטפורמת MQB איוו המעודכנת של קבוצת VW. אותו בסיס מכאני של עשרות דגמים בקבוצה ושל (כמובן) סיאט לאון. המרכב עוצב בלעדית למותג CUPRA שקיבל אמנציפציה (ראו ערך) מסיאט ונהנה משוויון סטאטוס כמותג רכב בפני עצמו. אצלנו הרכב משווק עם מנוע 1.5ל' טורבו המפיק 150 כ"ס או 2.0ל' טורבו עם 310 כ"ס והנעה כפולה (אם זה היה אאודי היו קוראים לזה קוואטרו – כאן בלי שם). תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים מעבירה את הכוח לגלגלים ויש כמובן מצבי נהיגה משתנים שניתן לבחור מהם וכל אחד מהם מצליח להיות אשכרה מורגש בנהיגה.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. מולטימדיה 10 אינץ' עם ממשק מעצבן. מצבי נהיגה יעילים מאד. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קופרה אטקה

בפנים תמצאו דשבורד ממוקד נהג כמו בסיאט לאון. כי זה בדיוק הדשבורד של הסיאט לאון עם נגיעות CUPRA. למשל הסמל במרכז גלגל ההגה, מסגרות ופסים בגוון נחושת היכן שחשוב ומושבים עם ריפודים תואמים. אפילו בורר ההילוכים שנראה כמו זנב של ג'ק ראסל שמח, נשאר ללא שינוי והמתגים שסביבו גם כן. הפורמנטור "שלי" קיבל מסך מולטימדיה בעברית במידה של 10 אינץ', חישוקי גלגלים 18 אינץ', מפלט אחורי מוסתר, גג שמש פנורמי נפתח, ועוד אבזור רב שלא נלאה.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. מושב אחורי מרווח ושימושי וגם תא מטען גדול ודו-מפלסי. צילום: קופרה

אחרי שורת המושבים השניה יש תא מטען בנפח 421 ליטרים וכל זה מגיע מבסיס גלגלים של 267.9 ס"מ (לא יכלו לעגל ל-268 ס"מ?). טבלת הנתונים מלמדת על ביצועים של 8.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 203 קמ"ש. כל זה עם צריכת דלק משולבת של 6.8 ליטר ל-100 ק"מ (או בעברית 14.7 ק"מ לליטר). חבילת הבטיחות הוא בדירוג 7 ולא 8 מכיוון שיש בה הכל למעט: זיהוי הולכי רגל ואופניים, החלפת אורות גבוהים אוטומטית, ניטור עייפות נהג או…מערכת למניעת שיכחת ילד ברכב (זה לא אמור להיות חובה כבר?).

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. הרבה פסי לד אדומים. גם מבפנים. SUV שונה שמאד מצא חן בעיניי. צילום: רוני נאק

נהגנו ווואלק היה כיף

באתי בגישה מסריחה. מה זה קופרה עם המנוע מזמרה הזה? קופרה זה דמעות של תאוצה, טשטוש של סיבובים, פיצוצים על הברעקס ולחיצות על הריאות. אז הנה קופרה שמרגיעה קצת (לא מרדימה – מרגיעה). שתה כוס מים. רוצה בננה? יחידת הכוח הזו מוכרת היטב. עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ – אין כאן איזה מחץ מטורף אלא כוח סביר פלוס עם זמינות טובה וחלוקת הילוכים נכונה, תזמורת בניצוחה של DGS עם 7 הילוכים. הצמיגים הבשרניים יחד עם בניה מהודקת ומאד מוצקה יוצרים נוחות נסיעה נהדרת בעיר. ציפיתי למשהו מוצק, קשיח וקופצני אבל במקום זה קבלתי מכונית ממש נוחה ונעימה. הראות החוצה טובה, מכסה המנוע הנראה היטב בעין נותן מימד עומק מצויין וגם מצלמת חניה היי רז היא עזר נהדר (לגרסה החזקה יש גם סייען חניה אוטומטי). אז בעיר הפורמנטור היה נהדר, נוח, זריז כמה שצריך ובעיקר עם מזגן בעל מוטיבציה שלא פוחד להשקיע בקור.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. התנהגות כביש טובה. מעט רך לעבודה אגרסיבית אבל יותר מסביר. צילום: קופרה

מה שפחות מצא חן בעיניי היו מעט קיפוצים מתיבת ההילוכים בפקקים. בעיקר בזחילה איטית בהילוך ראשון. עוד עיצבן אותי ממש ה-Start&stop שמכבה גם את המיזוג ולוקח לו הרבה זמן להתעורר אחרי שכבר צריך לצאת לדרך. סייאסטה. ברכב שלי הייתי מבטל אותו כליל.

עשינו שתי נהיגה ארוכות עם קופרה פורמנטור. אחת לאיזור עין השופט והאחרת לעמק הירדן. שילוב של קילומטרים מהירים על כביש 6 פלוס די הרבה פניות וכבישים מקורזלים בקצוות (עיין ערך מקורזלים). בתנאים האלה גילינו רכב שיוט נהדר. שלמעט רעשי רוח במהירות גבוהה הוא זולל את הקילומטרים בקצב נפלא ובנוחות מפנקת שרק גורמת לך לרדת מהאוטו טרי כמו תות שדה מעין יהב או להמשיך ולנסוע עד שתגיע לגדר ושלט "וולקאם טו סריה האב אה נייס דיי". אה? צריכת הדלק בעולם האמיתי עמדה על 13 קילומטרים לליטר בממוצע.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. תא הנהג מושקע גם אם זה תא משודרג של לאון. צילום: רוני נאק

בכל האמור לבלימה, היגוי ופניות. העסק לא מאד חד. תגזימו והפורמנטור יתגלה כרך מדי לשיגעון אמיתי. זה לא גרופ B וכדאי להשאיר את ה-BS הזה לגרסת VZ שעושה G חופשי עם MODE מתאים. אבל…אם תנהגו עגול זורם ובקצב נאה, הפורמנטור בהחלט שמתגמל גם בגרסת 1.5ל'.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור. אורבניקו עם אטיטיוד. צילום: רוני נאק

מה פחות?

אז ככה…לא הרבה. ציינתי את ה-S&S המעצבן. תפעול המולטימדיה בעברית לא אינטואיטיבי בכלל. המעבר בין התפריטים השונים גמלוני ואם חלילה הנוסעת שלי תרצה להרים את הטמפ' בצד שלה של בקרת האקלים זה תרגיל מוחי המסיט מתשומת הלב החשובה לכביש. 

בתכל'ס אין לקופרה פורמנטור מתחרים ישירים. אלא אם סופרים את גרסאות ה-GT והטורבו של ספורטאז' וטוסון – אבל אלא חיות אחרות בכל זאת. הצעת המחיר סבירה למדי אבל מאבדת מזוהרה לנוכח חבילות שידרוגים יקרות למדי (עד 19,900 שקלים) כדי לקבל מושבי עור טובים יותר, מסכי מולטימדיה מוגדלים ועוד. דבר שהופך את המחיר האטרקטיבי על פניו ל"הוק" פתייני. אבל זה בסדר כי הרכב הוא יותר מאחלה כבר מהבית. 

 

 

 

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

One comment

  1. סקירה טובה מאד!

    רק לדייק. הציון 7 ולא 8 בגלל מה שרושם משרד הרישוי. בפועל:
    1) אין אורות אוטומטיים כי האורות תמיד גבוהים כמה שאפשר.
    2) יש זיהוי הולכי רגל ואופניים – ראה מבחני ריסוק של NCAP.
    3) ניטור עייפות הנהג נהוג בקונצרן כבר 200 שנה… מהמר שגם פה יש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten − 1 =