תומר הדר
ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP מפרסם את תוצאות מבחני הריסוק שערך למספר דגמים חדשים – חלקם הגדול רכבי כביש שטח המיועדים בעתיד הלא רחוק לשיווק בישראל.
בניגוד למבחני ריסוק קודמים, בהם נרשמו בעיקר תוצאות של חמישה כוכבים, במבחן זה תועדו גם מספר מקרים של ציונים חלקיים- בעיקר עקב היעדר מערכות בטיחות מקוריות המסוגלות לבלום את הרכב באופן עצמאי בשעת סכנה.
• חסוך אלפי שקלים בקניית רכב חדש – ניסאן מיקרה ב-34,090 שקלים הנחה
הדגם הראשון שנבחן על ידי הארגון היה קיה סטוניק רכב הכביש שטח החדש של קיה המיועד להגיע ארצה בשנה הבאה. ציון הבטיחות של הסטוניק התפצל לשתי מכוניות: האחת צוידה בחבילת בטיחות הכוללת יכולת בלימה עצמאית ואילו השניה ללא החבילה. הסטוניק שנבחנה עם החבילה זכתה לציון מלא של חמישה כוכבים. לעומת זאת, סטוניק ללא חבילת הבטיחות מסתפקת בשלושה כוכבים, ציון חלקי בלבד. לפי EURONCAP, בסטוניק התגלה מקרה בו כרית האוויר שלפני הנהג לא נופחה כראוי וראש הבובה נפגע. מאחור נגרם לבובות הריסוק נזק קל עקב פגיעת צליפת שוט.
לצד הסטוניק נבחן גם דאצ'יה דאסטר החדש שקיבל ציון חלקי של שלושה כוכבים מתוך חמישה. מלבד היעדר מערכות בטיחות, בדאסטר תועדו גם פגיעות בבובות הריסוק שנגרמו כתוצאה מפגיעה מלוח המחוונים, כמו גם פגיעה בבובת הנהג באזור הראש. הדאסטר קיבל ציון נמוך גם במבחן המדמה פגיעת צליפת שוט.
רכב הכביש שטח של MG – ה SZ קיבל ציון חלקי בלבד, של שלושה כוכבים, עקב היעדר מערכות בטיחות מקוריות – וגם עקב פגיעה שנגרמה ליושבים מקדימה על ידי לוח המחוונים. בנוסף, במבחן ריסוק צידי נפגעה בובת הנוסע הקדמי באזור החזה.
לצד הרכבים שקיבלו ציונים לא מחמיאים, נרשמה גם שורה של הצלחות: יונדאי קונה שתושק בישראל ממש בעוד כשבועיים קיבלה ציון של חמישה כוכבי ריסוק – כאשר ההערות היחידות שצוינו לגביה היו סכנה לפגיעת צליפת שוט. מעבר לכך, אנשי EURONCAP משבחים את הימצאן של מערכות בלימה מקוריות, כמו גם את עמידותה של הקונה במבחני ריסוק צידיים.
רכב הכביש שטח האחרון שנבחן על ידי הארגון הוא יגואר F PACE – שקיבל חמישה כוכבים. היגואר זכה לציון מלא – אם כי בוחני EURONCAP ציינו לרעה סיכוי לפגיעה בחזה הנוסע בתאונה צידית.