שטח
ככל שהביקוש לרכבים חשמליים גובר, הצורך בפתרונות טעינה מהירים יותר הופך לקריטי. טכנולוגיית טעינה אולטרה מהירה, המבוססת על מערכות 800 וולט ואף 1000 וולט, מבטיחה לקצר את זמני הטעינה משמעותית ולאפשר חוויית שימוש נוחה יותר לנהגים.
כיצד פועלת טעינת 800V ו-1000V?
עמדות הטעינה הנוכחיות (כמו הרוב המכריע של מערכות ההנעה במכוניות החשמליות עצמן) פועלות במתח של 400 וולט, אך טכנולוגיית 800 וולט מכפילה את המתח, זה מאפשר זרם נמוך יותר התורם לירידה בעומס החום (תעוקה טרמית) על התאים בסוללה ויעילות אנרגטית גבוהה יותר. זה לא נעצר ב-800 כי כבר היום מדברים על מערכות 1000 וולט אשר מביאות את היכולות לרמה חדשה עם טעינה מהירה ביותר מפי שלושה לעומת מערכות 400V.

כאשר רכב חשמלי תומך במערכות אלו, הוא יכול להתחבר לעמדות טעינה מהירות במיוחד ולמלא 80% מהסוללה בפחות מ-10 דקות – מהפכה של ממש בהשוואה לזמני הטעינה הנוכחיים של 30-60 דקות – המרגישים כנצח כשעומדים ליד רכב בעת הטעינה.
יתרונות הטכנולוגיה
- טעינה מהירה יותר – מערכות 800V ו-1000V מצמצמות משמעותית את זמן ההמתנה לטעינה מלאה.
- יעילות אנרגטית משופרת – בזכות הזרם הנמוך פחות אנרגיה אובדת בצורה של חום, מה שמוביל לשיפור ביצועי המערכת.
- הקטנת משקל הסוללה והכבלים – פחות חום משמעותו שימוש ברכיבים קלים יותר, המשפרים את הטווח.
- תמיכה ברשת טעינה חכמה – השתלבות טובה יותר עם טכנולוגיות כמו V2G (אספקת חשמל דו-כיוונית מן הרשת לרכב ולהיפך) וייצוב הרשת.
מי מוביל את המהפכה?
כמה יצרניות רכב מובילות כמו יונדאי, טסלה ופורשה כבר השיקו רכבים עם תמיכה במערכות 800 וולט. ה-Taycan לבית פורשה ויונדאי איוניק 5 ואיוניק 6 הן דוגמאות בולטות לרכבים שכבר היום נהנים מטעינה אולטרה-מהירה.

• איזה רכב חשמלי מוסיף יותר קילומטרים לטווח בזמן הקצר ביותר?
בחו"ל ספקיות טעינה כמו Ionity ו-EVgo פורסות עמדות טעינה אשר תומכות בהספקים של 350 קילוואט ומעלה, מה שמאפשר לנהגים של מכוניות חשמליות בעלות ארכיטקטורה של 800 וולט להינות מניצול מקסימלי של הטכנולוגיה.
מה צופן העתיד?
עם מעבר הדרגתי של יצרני רכב לסוללות מתקדמות יותר, המתח גבוה יהפוך לסטנדרט בשוק. בעתיד הלא רחוק, ייתכן ונראה טעינה אולטרה-מהירה שתאפשר מילוי סוללה מלא בפחות מ-5 דקות, מה שיהפוך את חוויית הנהיגה ברכב חשמלי לקלה ומהירה מאי פעם.
טכנולוגיית 800V ו-1000V מביאה את התחבורה החשמלית לרמה הבאה ומבטיחה שהמעבר לרכבים חשמליים יהיה לא רק ירוק יותר – אלא גם מהיר ויעיל מאי פעם.
משהו לא מסתדר לי , שמעלים את המתח הזרם יורד – זה נכון אבל לצורך מילוי הסוללה , נדרש זרם למשך זמן ארוך היות והסוללות הינם במתח 200 וולט אז איך ניתן למלא סוללה בחצי זרם בזמן קצר – במילים אחרות , כיצב ניתן לטעון בחצי זרם בזמן קצר יותר?
גם XPENG G6 מבוסס על פלטפורמת 800V, היה ראוי לציין גם אותם בקטגוריית מובילי המהפכה.. ואני לא אומר את זה מתוך פוזיציה- אני בעלים מרוצה של טסלה בכלל, רק למען הדיוק והמקצועיות.