יום שלישי , 19 מרץ 2024

טיול אופניים סינגל ריש לקיש

מדור הטיולים בחסות יונדאי

וזה באמת סוג של "קומפלקס" כשברדיוס של 10 קילומטרים יש לכם את הסינגלים של אלון הגליל, הסוללים, שמשית/ציפור ועתה גם ריש לקיש – הטרי שבחבורה – שגם הוא מצידו משיק לסינגל המסובב את הושעיה.

מדובר בלופ סגור באורך של כ-23 קילומטרים. רובו זורם למדי ואינו טכני וגם הקטעים הטכניים המעטים (אם זה טיפוסים, או קטעי מדרגות וסלעים) לא יאתגרו רוכבים בינוניים. לאורך המסלול יש שתי עליות כשהארוכה שבהן מטפסת 150 מטרים אנכיים לאורך של כמעט 7 קילומטרים – אמרנו מתון.

טיול אופניים סינגל ריש לקיש. הפתיח בקטע קצר ואינטנסיבי של סינגל הסוללים. תענוג אמיתי. צילום: רוני נאק
טיול אופניים סינגל ריש לקיש. הפתיח בקטע קצר ואינטנסיבי של סינגל הסוללים. תענוג אמיתי. צילום: רוני נאק

לטיול השטח לרכס רמים

מבחן שטח לג'יפ CJ7 קלאסי

הסינגל חוצה בכמה קטעים את שביל ישראל – אבל זה לא ממש משנה לנו. הסימון לאורכו מצויין ברוב המקרים ומשלב סימוני שבילים ושילוט. כשאנו רכבנו אותו היה רק קטע לא ברור אחד כ-12 קילומטרים מההתחלה בקיבוץ הסוללים – באיזור גבעת סנדו.

הכנות מיוחדות? לא ממש צריך. פנימיות עם ג'יפה והרבה מים. אנחנו התחלנו את הרכיבה בשבע בבוקר באוגוסט וכבר היה די חם ונורא לח. אחרי הצהריים כדאי לקחת בחשבון את משטר הרוחות אשר יוצר רוח מערבית ערה למדי שמצד אחד מרעננת אך עשויה להקשות בקילומטרים האחרונים.


View אלון 115 in a larger map

קבענו את נקודת הזינוק לקיבוץ הסוללים. בעיקר מכיוון שאפשר להשאיר בו את הרכב בחניה מסודרת בתוך יישוב ולא לצדי הדרך. אפשר כמובן לזנק גם מאלון הגליל – מרחק של כקילומטר וחצי מהסינגל. לקיבוץ הסוללים מגיעים על כביש 77 מיקנעם וצומת אלונים. יורדים במחלף עם כביש 79 לכיוון נצרת ואחרי כקילומטר יחיד פונים שוב ימינה לכניסה לקיבוץ.

נתחיל משער הקיבוץ. כדי שלא להתברבר יש להצמד לצד שמאל עד שנגיע למעבר מסודר בגדר. זהו קטע קצר מסינגל הסוללים אשר נרד עימו לכביש 79. הקטע הקצר בין האלונים מצויין כדי להתעורר ולקבל מושב מה צפוי בהמשך. פיצול בשביל מפנה ימינה למורד ולכביש, ואחרי רכיבה קצרה לאורכו נחצה את הכביש במעבר תחתי ובטוח. מולנו – על רקע קיר גיר ענקי – שלט המפנה שמאלה ועליו "ריש לקיש".

טיול אופניים סינגל ריש לקיש. סינגל זורם מלא ריחות של צמחי בר ובקר הרועה בשטח... צילום: רוני נאק
טיול אופניים סינגל ריש לקיש. סינגל זורם מלא ריחות של צמחי בר ובקר הרועה בשטח… צילום: רוני נאק

מאות המטרים הראשונים לא מלהיבים על דרך הג'יפים שמעל לכביש אבל מהר מאוד פונים ימינה לתוך יער האלונים ומתחילים לנשום אוויר גלילי משובח. השביל מושך צפון מזרחה ותופר סדרת גבעות מתונה ברצף היוצר חימום בוקר נהדר. יער אלונים כה יפה הוא מצרך נדיר אצלנו ואני חייב להודות שנהניתי מכל מטר בסינגל. אחרי כ-2.0 ק"מ פונה השביל בחדות לדרום מזרח על הגדה הדרומית של גיא יפה. הסינגל מתרחב ואנו נכנסים למגמת טיפוס מתונה אשר תביא אותנו ברצף זיגזוגים מענג ליער אורנים מטופח. היער הנטוע הוא בקונטרסט לחורש הטבעי ועציו הבוגרים יוצרים צל צפוף ומסתירים סודות של מערכות קבורה, ערים עתיקות והסטוריה תנכ"ית מרתקת.

יער האורנים נגמר בחדות שבה החל הפעם מולנו כבר נשקפת מצודת ציפורי. נרד לעמק קטן בסדרת פיתולים טכניים אך מהירים ונתפור רצף גבעות קרחות וגם בהן מערכות קבורה, שרידי ערים, עצי זית עתיקים אשר חזו את גיליונות הרומאים שצעדו מולם ואת מועדי ישראל לפני מאות ואלפי שנים.

נחלוף על פני גבעת סנדו (הסמוכה לכביש 77) הגבעה שעליה פעילות ערה של רועים, לא מסומנת היטב ואפשר לראות את הבירבור בהקלטת ה-GPS שלנו. צריך לזכור שיש לסובב את הגבעה מצפון ואז לאתר את המשך הסינגל במעבר מסודר סביב הגדר ההיקפית של הושעיה.

הקטע הקצר המקביל להושעיה אינו כיפי במיוחד. עליה קלה מונעת זרימה מהירה והסינגל מנוקד באבנים משוחררות רבות. אבל זה נגמר מהר ומול הכניסה ל"שביל הזיתים" (שווה הצצה רק כדי לראות עצים עתיקים מדהימים) נמצא את המשך הסינגל שממשיך לעבר ציפורי בזרימה נהדרת.

התחנה הבאה שלנו היא הקבר של רבי יהודה הנשיא – הוא היה נשיא הסנהדרין, תלמיד של שמעון בר יוחאי וגדל בתקופת הכיבוש הרומי. נודע כאיש עשיר למדי ובעל סמכות רבה ונחשב לנציג העם בעיני הרומאים. אבל רבי יהודה הנשיא אינו מקור השם של הסינגל הזה. הכבוד הזה שמור לרב אחר – רבי שמעון בן לקיש שהיה אמוראי יליד משפחת חכמים מציפורי. עובדה מעניינת היא פירוש שמו בארמית הוא "ראש לגנבים". אם נכון האם היה כבוד הרב מנהיג כנופיה?

טיול אופניים סינגל ריש לקיש. לא רק רכיבת אופניים אינטנסיבית אלא הזדמנות להשתטח על קברו של רבי יהודה הנשיא. צילום: רוני נאק
טיול אופניים סינגל ריש לקיש. לא רק רכיבת אופניים אינטנסיבית אלא הזדמנות להשתטח על קברו של רבי יהודה הנשיא. צילום: רוני נאק

בידקו שלא חסר לכם כלום בתיק ואפשר להמשיך לרכוב על שוליהם של בוסתנים זעירים בסינגל המסובב את ציפורי. אחרי טיפוס, בשביל המתפתל שוב בין אלונים מקסימים, נגיע שוב ליער נטוע ולמורד תלול ודרדרתי בתוכו. היער משלב הפעם אורנים ואקליפטוסים יחד עם שרידי החורש הטבעי, והמורד בתוך סבך מוצל בהחלט שמשיב גוף ונפש. מהר מדי נגיע לשולי כביש 79 ונרכב לאורכו – בסינגל מקביל אליו. כאן תפגשו חיבור נוח מאד לסינגל שימשית – מאד מומלץ בזכות עצמו – או להמשיך לאותו מעבר תת קרקעי מתחת לכביש ולסיום אחרי טיפוס קצר בקיבוץ הסוללים.

את מסלול הטיול רכבנו על אופני הרים נורקו רבולבר 2 – למבחן האופניים

התוספת הזו של סינגל ריש לקיש ל"קומפקלס" יוצרת רשת מסומנת של יותר מ-100 קילומטרים של רכיבה מאד איכותית. אם באתגרים הפיזיים והטכניים או בהיסטוריה והטבע של המקום – כשבמרכז תמצאו את אלון הגליל כבסיס לוגיסטי. נראה לנו שנחזור לשם בקרוב מאד.

Check Also

מפגש מחשמל עם ג'נסיס ELECTRIFIED GV70

הגרסה החשמלית והחזקה ביותר של ג'נסיס GV70 לוקחת את כל התכונות של ה-SUV היוקרתי ומעלה בחזקת ה-800 וולט

One comment

  1. "עובדה מעניינת היא פירוש שמו בארמית הוא "ראש לגנבים". אם נכון האם היה כבוד הרב מנהיג כנופיה?"

    ריש לקיש באמת בהתחלה היה "ראש לגנבים", אבל לאחר מכן חזר בתשובה והיה רב חשוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 4 =