יום חמישי , 28 מרץ 2024
טיול שטח ליער חוף הכרמל עם יונדאי IX35. מטפסים לשבילי רון וברקע כרם מהר"ל. צילום: רוני נאק
טיול שטח ליער חוף הכרמל עם יונדאי IX35. מטפסים לשבילי רון וברקע כרם מהר"ל. צילום: רוני נאק

טיול שטח: חפוז ביער עופר

מאז אותה שריפה הרסנית וטראגית בכרמל, התקשתי להביא את עצמי לאיזור מפחד לראות במו עיניי את ההרס הרב. הזמן שחלף, עמעמם מעט את התחושה הזו ויצאנו להזכר בלחי המערבית ביותר של הכרמל – יער חוף הכרמל אשר נהנה מהלחות הרבה שמגיעה מהים.

היסטורית היה לאיזור חשיבות רבה. מהאדם הקדמון אשר מצא מחסה במערות של רכסי הכורכר במורדות הכרמל ואלפי שנים מאוחר יותר כחלק מדרך הים שהייתה במקביל לחוף ולאורכה נמלי הים החשובים של עתלית, דור וכמובן קיסריה.

יער חוף הכרמל לא נפגע באסון השריפה והוא מורכב משילוב של יער נטוע וחורש טבעי המושפע מאד מהאקלים של הים התיכון. לאורך המסלול של דרך הנוף תמצאו נקודות עניין רבות אם אלו חניונים מטופחים עם מתקני משחקים, וברזי מים זורמים, אנדרטאות מרתקות ועוד.

לנקודת ההתחלה נגיע מהכביש המוביל לכרם מהר"ל – על כביש מספר 7021 – לפני הפניה למושב (ולחוות מקורה) תפגשו שני שלטים גדולים המכוונים לדרך הנוף. הדרך מכוסה מצע כורכר חדש ומתאים לכל כלי הרכב גם בימים גשומים. אין חשש לבוץ או שקיעה.

טיול שטח עם יונדאי IX35. דרך הנוף מכוסה במצע חצצי ומאפשרת תנועה קלה לכל כלי הרכב גם בימי גשם. אין חשש לבוץ או שקיעה. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם יונדאי IX35. דרך הנוף מכוסה במצע חצצי ומאפשרת תנועה קלה לכל כלי הרכב גם בימי גשם. אין חשש לבוץ או שקיעה. צילום: רוני נאק

נתחיל בטיפוס מתון לאורך השלוחה כשמימין לנו בתי המושב כרם מהר"ל (מהר"ל – מורנו הגדול רבי ליווא. הוא המרה"ל מפרג שהתפרסם כמי שיצר את הגולם). זה המקום להזכיר כי האיזור – יער עופר – היה אחד מכורי המצרף של קהילת רוכבי השטח בישראל ועד היום רבים בו המדוושים. שימו לב אליהם.

תחילת הדרך עוברת ליד ריכוז של טוף געשי. סוג קרקע חריג מאד בנוף הגירי והכורכרי של הכרמל, ונגרם בשל התפרצות געשית קדומה שהייתה במקום.

המשיכו במעלה השביל עם השלט המפנה לפינה האינטימית של מצפה מיכל. אם יש לכם מזל תוכלו ליהנות מבידוד מושלם.

המשך השביל מגלה לפנינו את הים התיכון ושלט מפנה לאנדרטה של מוטי שרון. מוטי היה טייס יסעור שנהרג בתאונה בעת הנחת אבני גבול בגבול מצרים. המשך השביל עובר בין חניונים נוספים ולבסוף מטפס למגדל של מצפה עופר. בעבר אפשר היה לטפס עליו אולם כיום הוא נעול ומורשה רק לאנשי קק"ל.

לא תוכלו לפספס את השלט העצום של "ים כרמל" מרחב לפעילות אקסטרים בו יש אומגה, קיר טיפוס ועוד פעילויות שכל תכליתן הרמת הדופק. למידע נוסף צרו קשר: 04-8733773.

נחזור לכביש קטן אשר יוריד אותנו מהמצפה בסדרת פיתולים בחזרה לכביש מספר 4 ולחניון אטאטורק.

טיול שטח עם יונדאי IX35. בחלקה האחרון דרך הנוף מכוסה אספלט ויורדת בתלילות לחניון אטאטורק. מבט חורפי על חוף הכרמל. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם יונדאי IX35. בחלקה האחרון דרך הנוף מכוסה אספלט ויורדת בתלילות לחניון אטאטורק. מבט חורפי על חוף הכרמל. צילום: רוני נאק

מוסטפא כמאל אטאטורק, מי שאינו יודע היה ממייסדי טורכיה המודרנית ובמידה רבה אחראי לפניה כיום. אחרי שעשה לעצמו שם במלחמת העולם הראשונה ואף היה מפקד הכוחות העותמניים בישראל. עם כניעת הטורכים למעצמות, פיזור הפרלמנט העותמני על ידי הבריטים וניסיונות יווניים לפלוש לטורכיה הוא הקים את האסיפה הלאומית ונבחר לנשיא הראשון של הרפובליקה הטורכית ב-1923 במסגרת הזו הוא ערך רפורמות רבות שהחשובה שבהן הוא "חילון" ומודרניזציה. בתי הספר האיסלמיים נסגרו, חוקי השריעה לא היו מחייבים ואומצו דיני עונשין אירופאיים.

אתם כבר בכרם מהר"ל? סעו לכאן!

מה עם חפוז בבן שמן?

אחרי שתצאו לכביש 4. אנו ממליצים כי תפנו ימינה (צפונה) וסעו כ-2.0 קילומטרים עד למערות הכרמל ומערות האדם הקדמון בהם התגלו שרידים מהעידן הפרה-היסטורי רק עד כחצי מיליון שנים מימינו. האתר הוא אתר מורשת עולמי.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 5 =