רוני נאק
צילומים: פז בר
מותג פוקוס הגרמני חידש לאחרונה את פעילותו בישראל לאחר שהנציגות החליפה ידיים. כיריית הפתיחה לקחנו למבחן את גרסת הבסיס של דגם המרתון שלהם O1E. אבל גם כ"גרסת בסיס" האופניים הללו מציגים רמה טובה למדי של איבזור בסיסי.
נתחיל מהשלדה – זו עשויה כולה מקרבון (המשולש הקדמי הגדול וגם משולש המתלה האחורי) יש בה את כל הפיצ'רים שהייתם מצפים למצא בתיכנון שלדה עכשווי כמו ראש היגוי חרוטי, ניתוב כבלים פנימי, ציר הנע בפרס, צירי BOOST רחבים ועם פתיחה מהירה ייחודית ועוד. למתלים מהלך של 100 מ"מ ואלו מושגים בעזרת מנגנון FOLD של פוקוס. עסק די מורכב מבחינה קינאמטית – כרבע ממהלכו הוא רך ואפילו מתרכך ואז כשהזרוע מהקרבון מעמיקה למהלך ההתנגדות הולכת ועולה. בשפת אופניים המתלה מתחיל דגרסיבי וממשיך פרוגרסיבי. למה זה טוב? לאפשר למתלה להגיב לחירפוצים קטנים – לשפר נוחות ואחיזה – ובהמשך להיות מסוגל לספוג חבטות עמוקות יותר.
אביזרים וחלקים
רכיבי המתלה מגיעים מרוקשוק בחזית מזלג SID עם נעילה מהכידון, מאחור מונארך RT 165. שילוב סולידי ומוכח בתחום הזה. לשניהם קפיצי אוויר, יכולת לשלוט בשיכוך החזרה ונעילה.
העברת הכוח נסמכת על חלקים של SRAM. גם כאן פוקוס הלכה על בטוח עם קבוצת GX מלאה בסידור של 1X11 הילוכים. על ציר ההנע תמצאו גלגל שיניים 30 ומאחור קסטה 10-42 המקנה טווח מהירויות נרחב למדי.
• מבחן אופניים מרידה one twenty 9.8000
• רנו מגאן גרנד קופה – מובילת האופניים המושלמת?
דווקא המעצורים הם מהמדף הזול יותר – וניכר כי נעשה כאן ניסיון לצמצם עלויות. מדובר במערכת ד'אור הידראולית של שימאנו עם דיסקים בקוטר 160 מ"מ מאחור ו-180 מ"מ בחזית.
הכידון הרחב (735 מ"מ) ויתר האביזרים ההיקפיים – כולל סט הגלגלים בקוטר 29 אינץ' – ממותגים "קונספט" – עשויים אלומיניום ובאיכות כללית טובה מאד.
משקל האופניים מוכנים לרכיבה עמד על 12.8 ק"ג והמחיר: 17,000 שקלים.
רכיבה
התרשמות ראשונה – האופניים מהירים. התרשמות שניה – הם מהירים מאד וגורמים לך לרצות לטוס. רכבנו קילומטרים רבים על האופניים הללו בכמה איזורים: בסינגלים הדרדרתיים של תמרת וכפר החורש, בלוף הזורם והמהפנט של יער ביריה כולל העליות (בשני המקרים) וגם חופן הקפות שטוחות ומהירות במגרש הביתי באיזור השרון. במצטבר מעל 100 קילומטרים של שבילים וסינגלים מגוונים.
ראשית האם יש התאמה למשימה? האם פוקוס 01E הם אכן אופני XC ומרתון? והתשובה הגיעה במגוון צורות, החל מהאופן שבו הם טיפסו את המעלות, דרך יעילות הדיווש בקטעים השטוחים והורדת הכוח וכלה באופי השלדה והגיאומטריה שלה אשר בצורה מובהקת מאד מעדיפה את הקטעים הישרים על פני פיתולים ושינויי כיוון מהירים.
היגוי בלימה ואחיזה
יהיה עליכם להשתמש בהרבה שפת גוף כדי להשכיב אותם לתוך פניות הדוקות ולגרום להם לשנות כיוון כשאתם רוכבים בקצב מהיר ולא אחת מצאתי את הגלגל הקדמי לא בדיוק היכן שרציתי כתוצאה מפיתול של המתלה האחורי ואולי גם המזלג דק הרגליים. הצצה בדף הנתונים מגלה זווית הגוי של 69.2 מעלות – תמוכות שרשרת ארוכות וצניחה של כמעט 4 ס"מ של ציר ההנע – כל אלו יוצרים פלטפורמה יציבה מאד – אבל פחות מתמרנת.
הצמיגים של קונטיננטאל – המקוריים – הם מדגם רייס קינג. והם אכן מאד קלים ומהירים. עם פרופיל עגול ומעט מאד התנגדות לגלגול הם בהחלט בחירה טובה בהקשר הזה. אלא שבדיוק מה שהופך אותם לצמיגי מירוץ טובים – גורע מהיכולת של האופניים לא בסביבה תחרותית. הם רגישים למדי לתקרים וקרעים (היו לנו שניים למרות הטיובלס והג'יפה) והם מציעים אחיזה בינונית מינוס על פני שבילים דרדרתיים ובעלי מרקם משוחרר LOOSE. הייתי שוקל צמיגים מעט יותר אגרסיביים לשימוש אצלנו.
הבחירה בבלמים הזולים יותר נותנים אותות בשביל. פחות הקדמי אשר מספק עוצמה טובה ומינון סביר – יותר האחורי שחסר בעיקר מקשיים של מינון ומודולציה. אולי השחיקה של אופני המבחן נתנה בו אותות. שידרוג המעצורים – אפילו ל-SLX ייתן דלתא גדולה מאד בכל מימד.
סיכום
האופניים הללו הרשימו מאד בעיקר במהירות שלהם. אני בטוח שמי שמחפש אופני מרתון מהירים כדי לעשות את צעדיו הראשונים בעולם מירוצי ה-XC ייהנה מאד מהתכונות שלהם ויוכל להשתתף ולחוות את האירועים הללו מבלי להיכנס להוצאות העצומות של אופני קצה שעולים פי שתיים וחצי יותר. לקבל אופני "פול קרבון" במחיר של 17 אלף שקלים זה מאד מפתה ויש כאן הצעת מכר טובה מאד. הצעה שמאפילה עליה רק גרסת ה- PRO שבמחיר של 19 אלף שקלים תקבלו מעצורים ומעבירים משודרגים וגם מתלים טובים יותר.