יום חמישי , 25 אפריל 2024
מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. עם 400 כ"ס ורק 398 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST

רוני נאק

"איזה חתיך!" זה היה הקונצנזוס בחבורת הגברים שעמדו בחניה כשגלשתי לעברם בבוקר שבת צונן בצומת שיזפון. אלו היו שתי המילים שהצליחו להגדיר הכי טוב את האקספלורר ST עימו ביליתי סופ"ש ארוך ומלא הרפתקאות. SUV גדול ושרירי – הגרסה המאובזרת ביותר והחזקה ביותר בהיצע של פורד אקספלורר בישראל. לא במקרה גם המבוקשת ביותר בעיקר בזכות פער מחיר קטן ופער ביצועים גדול מול הגרסאות האחרות. המחיר: 398 אלפי שקלים "בלבד".

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. רכב פנאי גדול, מאובזר בעושר רב ועם המון כוח. SUV שרירים אמיתי. צילום: רוני נאק

ST

שתי אותיות בעלות משמעות אדירה בעולם של פורד. אותיות שאם הן מוצמדות לישבנה של מכונית בעלת סמל אובאלי כחול – נותנות לאוחז בהגה BOOST של שמחה – כי העסק הזה זז באופן מאד מרשים. בעיקר אם מדובר ב-SUV גדול.

• חזק מדי? לכו על פורד פוקוס טורר

לא מדובר כאן במכונית ספורט – הפיזיקה פשוט לא שם. בסיס גלגלים של מעל ל-3 מטרים (3026 מ"מ) אורך של יותר מחמישה מטרים ורוחב של יותר משני מטרים (ובמילימטרים 5063, 2005 מ"מ) ורק הגובה הוא 178 ס"מ הגיוניים למדי המאפשרים השתחלות קלה לכל חניון עירוני שפוף. מרווח הגחון, נתון חשוב בכל SUV, הוא 21 ס"מ שימושיים למדי. בכל קנה מידה ישראלי מדובר בכלי בעל מידות ונוכחות בהתאם. אגב, נוכחות רכב ההדגמה המרשים צויד גם ב"STREET PACK" בעל מקדם סקסיות חסר מעצורים הכולל חישוקי 21 אינצ' שחורים עליהם צמיגים ברוחב 275 ועמוק שם בפנים, תמצאו קליפרים אדומים למעצורים.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. קוקפיט הייטקי ומעוצב. ניצול המסך הגדול בממשקי קארפליי ואנדרואיד לא אופטימלי. צילום: רוני נאק

עור וכוח

עכשיו לביפנוכו. מרשים לא פחות מן החוץ, עם ריפודי עור שחורים על כל שבעת המושבים. קיפול חשמלי לשורת המושבים השלישית, תפרים קונטרסטיים, מושבים מחוממים ומאווררים ואפילו עיסוי לגב דואב. כיתובי ST מהדהדים את המסר מגלגל ההגה הספורטיבי וגם מלוח המחוונים הדיגיטלי המשנה צבעים ומסר בהתאם לאחד מרבים ממצבי הנהיגה שניתן לבחור מהם – כביש או שטח.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. ראו איזה יופי המדרגה בכניסה לרכב. השורה השניה על מסילה, קיפול השלישית חשמלי. צילום: רוני נאק

בתפקידו בקוסמוס כ-SUV עם 7 מושבים האקספלורר מסמן "V" על כל הדרישות. מרווח בכל שורות המושבים, כניסה נוחה לשורה השלישית וחבילות נוחות ובטיחות שנותנות שקט נפשי ושמע איכותי של מערכת B&O עם 14 רמקולים שלמים. ממשק SYNC עם מסך 10.1 אינץ' וורטיקלי (שזה אומר עומד) צף במרכז הדשבורד ונותן אמביאנס של הייטק לכלי המהודר.

הלב של ה-ST הוא כמובן ה…מנוע. מדובר בטורבו-בנזין בנפח 3.0ל' מסדרת אקו-בוסט המפיק 400 כ"ס ו-54.7 קג"מ ב-3,500 סל"ד. הכוח יורד לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה קבועה ותיבת הילוכים אוטומטית עם 10 הילוכים. ותקשיבו. העסק הזה זז לא כמו משהו שאתם מכירים.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. הצליל מרביעיית הסופיות מרשים מאד. דלת תא מטען חשמלית והמון מקום. צילום: רוני נאק

מספרים לא הסיפור

 6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 255 קמ"ש זה נחמד אבל לא מספר את כל הסיפור. החלק המהמם בכל השמחה הזו הוא תאוצות הביניים שמסתירות באופן מושלם את המסה של הכלי הגדול הזה, 2.2 טונות שבינינו לא אמורות לזוז בצורה כזו. והנה. בהחלט משהו ששווה נסיעת מבחן ולו רק כדי לחוות את זה.

התנהגות הכביש היא טובה, בכל זאת מדובר בכלי גדול, גבוה ודי כבד. ה-ST יעדיף כביש פתוח וזורם על פני פיתולי הרים צפופים – וזה לא מפתיע. יחד עם זאת, כל הקשור להיגוי, בלימה ותגובות שלדה – העסק עובד נפלא. בורר מצבי הנהיגה משפיע בצורה מאד מורגשת על האופי של המכונית ועל הקצב המרשים שבו היא מרוקנת את מיכל הדלק. בכל זאת צריך לשרוף משהו בשביל כל-כך הרבה כוח. עליות? אין. לא מכיר כאלה – פייק ניוז.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. עם 400 כ"ס ורק 398 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

המתווה של נסיעת המבחן כלל שיוט ארוך ודי זריז לאי שם ואז חזרה למרכז בתוך גוש גשם מרשים מאד. ויש משהו מאד נוסך בטחון בלשבת ב-SUV ארוך, גבוה, רחב ומאד חזק (ועם חימום נפלא לגב) כשמחוץ לשמשות מתחוללת סערה רבתי. נמצאים מעל לרוב הרסס של המכוניות האחרות, רואים לרחוק יותר והתחושה היא שיש יותר שליטה.

לאקספלורר יש גם מצבים לנהיגת שטח. אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגי כביש רחבים בעלי חתך 45 – זה לא מתכון בריא לבילוי בבוש. אז וויתרתי על צמיג קרוע, חישוק שבור או שניהם יחד.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. כיתובי "ST", שורה שניה מפוצלת ל-3. שורה 3 מפוצלת לשתיים. צילום: רוני נאק

עור שחור

מה פחות עפתי עליו? יש כמה דברים: צריכת הדלק בהחלט שמאתגרת. 7.5 קמ"ל בממוצע. ו-9.5 קילומטרים לליטר בשיוט מאד רגוע על קרוז אדפטיבי ובמצב ECO.

תיבת ההילוכים על עשרת הילוכיה מקנה דינאמיות רבה והיא מתאימה היטב לאופי הפקת הכוח של המנוע הזה אבל…היא לא תמיד הכי חלקה במעברים (נגיד בהשוואה לתיבות 8 הילוכים של ZF) והניהול שלה לפעמים מעצבן ממש וגורם לה לדלג המון בין ההילוכים עד לרמה שנדמה כי לפעמים היא ממש מתבלבלת.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. חישוקי 21 אינץ' מושחרים, גם מסילות גג שחורות, חלונות שחורים וכרטיס סנטוריון שחור. צילום: רוני נאק

מסך ה-SYNC הוא גדול ונפלא ואף נהיר אבל…בחיבור לאנדרואיד רק כשליש העליון משמש לממשק וכל השאר…לא. מה שלא מאפשר לך להשתמש באינצ'ים החשובים באמת – שם למטה.

מי שמעדיף לכייף מאחור ואוהב את העור השחור שיש שם – יוכל להתרענן על משב מזגן צונן מפתחים אחוריים. אבל הדומינטריקס השולטת במזג האוויר יושבת לפנים. אין בשורה השלישית יחידת שליטה משלה – שם מאחור.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. עם 400 כ"ס ורק 398 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

סיכום

פורד אקספלורר ST הוא לגמרי כלי מרשים מאד. דינמי וכיף מאד לנהיגה, מאובזר ברמה הגבוהה ביותר, מרווח ו-וורסטילי כמו שרק SUV גדול יכול להיות. הוסיפו לכך תחנת כוח מרשימה מאד שמצליחה ליצור עיוות בזמן/חלל בכל פעם שלוחצים חזק ועמוק על הדוושה – זה מספיק כדי לגרום לחיוך רחב בכל נהיגה. זה שאינו מושלם, ובינינו אין מכונית מושלמת, רק מוסיף לחן של מכונית שרירים אמיתית למאה ה-21. המאה של ה-SUV.

מבחן דרכים פורד אקספלורר ST. כזה כביש, בכזו תאורה ועם אוטו כזה. זה הכל. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 + 2 =