יום שלישי , 23 אפריל 2024
מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הכי חשמלית בלי להתחבר לשקע. החל ב-120 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים הונדה ג'אז הייבריד

רוני נאק

לאורך כל שנות הדגם. לפחות בעשרים השנים פלוס שני מכיר את הונדה ג'אז, תמיד היו לה שתי חוזקות משמעותיות: צריכת דלק פנומנאלית שמושגת בזכות טכנולוגיות ייחודיות של הונדה וגם חלל פנים שהוא תמיד הרבה יותר גדול, שימושי וגמיש מכל מתחרה אחר בסגמנט הסופר-מיני.

עתה מגיע אלינו הדור החדש של הונדה ג'אז ועל בסיס פלטפורמה וטכנולוגיה כל-חדשה הוא מרים את החוזקות האלה לרמה חדשה והרבה יותר גבוהה.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הצללית ג'אז. שדה הראיה נהדר ויש שיפור אירודינאמי התורם לצריכת דלק טובה והפחתת רעשים. צילום: רוני נאק

ג'אז מודרנית

מדובר אם כן בפלטפורמה כל-חדשה עם בסיס גלגלים של 251.7 ס"מ שתוכננה מראש לשמש את הדגם הזה ואת מערכת ההנעה הייחודית שלו. העיצוב חדשני ונקי ממניירות עיצוביות כאשר הפרופיל מזכיר את הדורות הקודמים של הג'אז בעיקר בזכות שטח השמשות הגדול והחיתוך בין קורה A למשקוף הדלק. לחזית מראה ייחודי ובולט עם תאורת  LEDלפנים ומאחור – אבל ובעיקר מקדם חיכוך אירודינמי נמוך שהוא מרכיב קריטי בחיסכון בדלק בנסיעה בינעירונית.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. קבינה ייחודית, חכמה ומאד שונה מהקונצנזוס. אני אהבתי. אחרים פחות. צילום: רוני נאק

הקבינה ותא הנהג עושים "וואהו" אמיתי. הכל דיגיטאלי מלא והעיצוב מינימאליסטי, מקורי, ייחודי מאד ועשוי נהדר. בהחלט תשובה רעננה ומאד יפנית באופיה לשאלה "איך צריך להיראות תא נהג ברכב מודרני?". מולטימדיה עם מסך 9 אינץ' וממשק מלא לסמארטפונים, הגה עם שתי צלעות אופקיות נהדרות ועם מיתוג עליהן וצג מידע רב-תכליתי. מתחת למפלס הזה, המרופד בבד, יש מפלס נוסף, מעט עמוק יותר המכיל את בקרת האקלים הדיגיטלית וקומה נוספת מתחת שקעי כוח ו-USB שימושיים. ההברקה המסורתית של ג'אז של מיקום מחזיקי הכוסות מול פתחי המיזוג דופקת הופעה גם כאן.

הגישה למושבים האחוריים קלה מאד בזכות דלת גדולה מאד שגם נפתחת בזווית רחבה מאד. הישיבה יחסית זקופה ומנצלת את מרווח הראש הגדול כדי ליצור חלל פנים מרווח לנוסעים מאחור. הספסל האחורי מכונה "magic seats" והוא יודע להתקפל לפנים או להתרומם מעל לרצפה כדי ליצור חלל פנים שהוא לא רק גדול אלא גם גמיש מאד. עם כל המושבים במקומם נותר עדיין תא מטען שימושי בנפח של 300 ל'.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הכי חשמלית בלי להתחבר לשקע. יחידת הנעה חכמה מאד שמעדיפה את החשמל. צילום: רוני נאק

גאז' חזקה

איני רוצה להיכנס עמוק מדי לתוך הטכנולוגיה שיש כאן. כי זה פרק בפני עצמו. מה שכן אומר זה שמערכת ההנעה כוללת מנוע בנזין 1.5ל' אטמוספרי המפיק 97 כ"ס. יחד איתו יש שני מנועים חשמליים המשתתפים במאמץ ההנעה והטעינה שמוסיפים מעל ל-100 כ"ס לחבילה ו-26 קג"מ מאד מורגשים כאן.

יש בעיקרון שלוש אפיקי הנעה: באמצעות מנוע הבנזין, שילוב בנזין וחשמל והנעה חשמלית טהורה. מנסיעת המבחן התרשמתי שברירת המחדל היא "כמה שיותר הנעה חשמלית" כך ששילוב הכוחות אינו לינארי אלא מקביל וחופף בחלקו. היכן שצריך יותר מומנט המנועים החשמליים נותנים את הטון – איפה שנדרשת מהירות גבוהה והאצות ארוכות, מנוע הבעירה הפנימית יהיה יעיל יותר שם. מחשב הניהול של הרכב מטפל בניהול האנרגיה הזו וכל מה שיש לנהג לעשות זה לראות את מד הדלק שפשוט לא רוצה לרדת. הנתונים מלמדים על צריכת דלק משולבת של 3.6ל' ל-100 ק"מ. שזה כ-27 קילומטרים לליטר שאף יצמחו אם רוב הנסיעה שלכם תהיה בעיר. נסיעת המבחן שלנו אכן אישרה זאת.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הכי חשמלית בלי להתחבר לשקע. פנסי LED, מערך בטיחות אקטיבי נרחב ואבזור עשיר. צילום: רוני נאק

ג'אז בטוחה

בטיחות היא במידה רבה חשובה יותר מצריכת דלק סגפנית. והג'אז מתחזקת גם כאן. תמצאו בה-10 כריות אוויר את כל מערכות בקרת המשיכה והיציבות וכמובן מערך בטיחות אקטיבי מתקדם מאד הכולל תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, ניטור שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה עצמה אוטומטית לקצב התנועה, החלפת אורות אוטו', זיהוי תמרורי תנועה, הולכי רגל וגם דו"ג. סה"כ דרגת בטיחות 7 מתוך 8 מירביים.

עוד תמצאו חיישני מגבים, מצלמת חניה, חיישני חניה (תלוי ברמת האבזור), מראות צד עם מפשיר ועוד.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הקיפול הייחודי של המושבים יוצר רצפה שטוחה וגדולה. שימו לב לזווית הרחבה של הדלת. צילום: רוני נאק

ג'אז בנסיעה

זה מצחיק שאין תיבת הילוכים. עולם חדש ומרתק. את עיקר ההנעה מספקים כאמור המנועים החשמליים ואילו מנוע הבנזין יצטרף לחגיגה מ-80 קמ"ש ומעלה בסינכרון מושלם וחלק. שאר הזמן הוא מתפקד כגנרטור לטעינת מצבר (שהקיבולת שלא אינה ידועה). ממה שגילינו מערכת הרגנרציה יעילה מאד – ולא צריך מורד ממש ארוך כדי לראות את מד הטעינה של המצבר מטפס מעלה במהירות והטווח החשמלי צומח.

בתוך העיר הג'אז נוחה ונעימה. מידותיה קטנות והיא מספיק זריזה כדי להתמודד על כל ספייס קטן שנפתח בתנועה. נוחות הנסיעה טובה, והראות החוצה נהדרת. בתנאים האלה היא ממש מצטיינת ומאד יעילה ובעיקר כיפית.

מחוץ לעיר היא תספק נוחות נסיעה טובה ויכולת לשייט למרחקים ארוכים ללא חרדת טווח או חשש שמא עמדות הטעינה המהירות שבדרך ליעד תהיינה תפוסות. בשיוט ה-NVH טוב למדי ורק כשצריך להאיץ או לעקוף והנהג ידרוש הרבה כוח ומיד המנוע ידפוק הופעה קולית גם כדי להודיע שהוא הגיע למסיבה ומטפל בעניינים. תאוצות הביניים סבירות לא יותר – בצל של היציאה החזקה יחסית מהמקום.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. מג'יק בפעולה. האופניים נכנסים גם לרוחב. צילום: רוני נאק

פחות מיתר אחד

מה לא אהבנו? כאמור רעש המנוע תחת מאמץ מנסר משהו. חלק מהחומרים באיזורים הנסתרים יותר מהעין מרגישים דלים (אבל כל השאר נהדרים כולל ריפודי המושבים משולבי העור בגרסת אלגנס). הכיסוי של תא המטען הוא קרטוני ודרדלה כזה וגם נראה שאפשר היה לעשות את פתח תא המטען (בעיקר השפה התחתונה שלו) לרחבה ושימושית יותר. זו נפלה כנראה קרבן לעיצוב הנאה.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. קיפול המושבים מאפשר הכנסת אופני הרים קלה פנימה. אפשר להכניס אפילו שני אופניים עם פירוק מלא של הגלגלים. צילום: רוני נאק

הונדה ג'אז הייבריד

ראשית זו ממשיכה ראויה של שושלת מאד מכובדת של מכוניות קטנות עם חלל גדול וביצוע מבריק של מערכת ההנעה ההיברידית וסביבת הנוסעים. מדובר במוצר שהוא איכותי מאד (יצור מקורי ביפן) ומציע חבילת בטיחות מהשורה הראשונה לצד שימושיות מובילת סגמנט ועם פתרונות ייחודים שלפחות עבורי (הרוכב על אופניים בזמנו הלא פנוי) הם נהדרים.

ואז יש את מערכת ההנעה. שבעיניי זה הכי חשמלי שיש מבלי להתחבר לשקע החשמל. זה פתרון נהדר במדינה, כמו ישראל, בה תשתית הטעינה לא באמת קיימת והיא משחררת לגמרי את בעל הג'אז מחרדת הטווח עם מכונית שיכולה (בהתנהלות הנכונה) לעשות 1,000 קילומטרים על מיכל של 40 ליטרים.

כל הנ"ל שם את תג המחיר של 120 ו-124 אלפי שקלים בפרספקטיבה אחרת לגמרי. בטח לאור המחירים הגבוהים של המכוניות החשמליות הקטנות שיש כרגע בשוק.

מבחן דרכים הונדה ג'אז היברידית. הכי חשמלית בלי להתחבר לשקע. החל ב-120 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

טנדר קיה טסמן – בהסוואה

הטנדר הראשון של קיה מיועד להשקה ב-2025, עם השקה הדרגתית בשווקי מפתח כולל קוריאה, אוסטרליה, אפריקה והמזרח התיכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 + 10 =