שבת , 14 ספטמבר 2024
קבוצת יונדאי מפתחת טכנולוגיות חדשות לניהול הטמפ' בתוך הרכב ולחסכון באנרגיה. ציפוי ננו שקוף לשמשה המאפשר גם פיזור חום מבפנים החוצה. צילום: HMC

יונדאי: טכנולוגיה זה לא רק מסכים גדולים

רוני נאק

רק לנו נדמה שהקיץ הזה חם ומעיק במיוחד? בכל כניסה לרכב – בעיקר אחרי שעמד בשמש, מיד מפעילים את בקרת האקלים על MAX וסופרים את הדקות עד שתצליח להוריד את הטמפרטורה ואת הלחות מהמרחב הפנימי. בשנים אחרונות אנו עדים לכל מיני טרנדים אצל יצרני רכב רבים המקשים על המאבק בחום המעיק. למשל, הגגות השקופים שמעלים בחלק מהמכוניות את הטמפרטורה בצורה ניכרת – בעיקר אם אין ווילון. שינוי האקלים קיים ולרכבים וגם לנו הנהגים קשה יותר להתמודד עם הטמפ' שעולה.

בדיוק לשם כך קבוצת יונדאי (HMC), ענקית הרכב הקוריאנית מציגה שלוש טכנולוגיות חדשות להתמודדות עם חום ועם קור קיצוניים – שני אזורים המאתגרים בעיקר את דגמיה החשמליים. אגב, הטכנולוגיות האלה הוצגו במה שבקוריאה מכנים "Heat Tech Day", מה שמעיד שגם אצל הקוריאנים, המשווקים את רכביהם ברחבי העולם, מדובר בבעיה שהולכת ונהיית יותר ויותר מוחשית. הטכנולוגיות של יונדאי מבוססות על שלושה נדבכים חשובים המיועדים, לפי היצרנית, לא רק לשפר את הנוחות של מי שיושב ברכב אלא גם לחסוך אנרגיה. זאת אומרת שאם מערכות הקירור והחימום של הרכב יתאמצו פחות לקרר או לחמם את תא הנוסעים, הוא יהיה יותר חסכוני בצריכת הזרם מן הסוללה. כמו שאנו מכירים היטב בישראל, ככל שהקיץ מתחמם יותר, כך הנהגים משמשים יותר במערכות המיזוג וטווח הנסיעה משלם את המחיר.

48.5 מעלות בתוך היונדאי איוניק 6 ללא ציפוי ננו חום לשמשות. פער של 12.5 מעלות ביחס לרכב משמאל עם הציפוי.  צילום: HMC

• גלו את יונדאי סונטה החדשה

הטכנולוגיה הראשונה והכי רלוונטית לנו בישראל עכשיו בקיץ מכונה על ידי קבוצת יונדאי כ:"ציפוי ננו קירור". מדובר בציפוי מיוחד לשמשות הרכב שגם חוסם קרינה אינפרה אדומה וגם מאפשר לחום בתוך הרכב להשתחרר – בניגוד לציפוי כהה רגיל שרק חוסם את קרינת החום אבל אינו מאפשר פיזור שלו מחלל הרכב. הציפוי הזה מורכב משלוש שכבות שלכל אחת תפקיד שונה בסינון של תדרים שונים של קרינה וחום. בתצוגה הועמדו זה לצד זה שני יונדאי איוניק 6 חשמליות כשבאחת השמשות צוידו בציפוי ואחת ללא. הטמפרטורה בתוך הרכב ללא הציפוי הגיעה ל- 48.5 מעלות, טמפרטורה קטלנית שאף אחד לא היה רוצה לשהות בה ברכב. ובמכונית השניה נמדדו 36 מעלות. פער משמעותי של 12 וחצי מעלות. ישנה בשורה נוספת והיא שניתן להשתמש בציפוי הזה בשמשות הקיימות ובשילוב הציפויים הנוכחיים מבלי ששקיפות השמשות תושפע.

קבוצת יונדאי מפתחת טכנולוגיות חדשות לניהול הטמפ' בתוך הרכב ולחסכון באנרגיה. חימום רצפתי בנוסף לבקרת האקלים מסוגל ליצור סביבת נוסעים נעימה בשלוש דקות בלבד. צילום: HMC

 

שתי הטכנולוגיות הבאות מיועדות לחימום תא הנוסעים בימי החורף. הטכנולוגיה השניה היא טכנולוגיית חימום וגם היא מיועדת לחיסכון באנרגיה. יונדאי קיה מכנה אותה "מערכת הקרנת חימום". זו מערכת שמקרינה חום בכיוון רגלי הנוסע ברכב. אם תרצו מעין "חימום רצפתי" למכונית. לפי יונדאי למערכת הזו יכולת לחסוך עד 17% מהאנרגיה ביחס להסתמכות על בקרת האקלים בלבד ומסוגלת להביא את התא לטמפ' נוחה בשלוש דקות בלבד. המערכת כוללת גוף חימום, שיכול להגיע ל-110 מעלות צלזיוס, עטוף בחומר סינטטי הפולט קרינה אינפרא אדומה ומביא במהירות את הטמפ' בקבינה לרמה נוחה. מערכת למניעת כוויות מזהה מגע בגוף של נוסע ומורידה מיד את הטמפרטורה.

טכנולוגיית ציפוי מטאלי שקוף מאפשר ליצור שמשה קדמית מחוממת המפשירה אדים ללא גופי חימום הנראים לעין. צילום: HMC

 

הטכנולוגיה השלישית היא גם טכנולוגיית חימום אשר מסירה לחות ומפשירה את שמשות הרכב בחורף. המערכת הפועלת על 48 וולט (בניגוד למפשירים הפועלים כיום על 12 וולט) מסוגלת להפשיר שמשה תוך חמש דקות בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות עם צריכת זרם מופחתת ב-10%. בישראל אנו פחות מכירים את מפשירי האדים החשמליים המשולבים כחוטים זעירים בשמשת הרכב הקדמית – הטכנולוגיה הזו של יונדאי היא שקופה לגמרי ומאפשרת ציפוי מתכתי שקוף לגמרי לשמשה. גם אם המערכת הזו עבורנו בישראל היא תהיה נחוצה רק בימים הקרים ביותר ובמקומות הרגישים – היתרון שלה ברור לגמרי.

Check Also

המשטרה אוספת טסלה

הטסלה שלכם תיעדה פשע ראנדומאלי? יכול להיות שהמידע שבה יעניין את הרשויות. המשטרה בארה"ב החרימה רכבים שבעליהם התנגדו לשתף את המידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten − 8 =