לא מזמן הגיעה לישראל יונדאי סונטה החדשה. שהייתה צריכה להכנס לנעליים הגדולות למדי של הדגם אותו היא החליפה. גם כן סונטה, גם כן היברידית. ראינו את הנתונים על דפי הנייר אבל לא שיערנו שבפועל הנתונים יהיו מדהימים.
יש בעולם הרכב כמה דרכים לשפר את צריכת הדלק של מכונית. כל מכונית. זה מתחיל מהפחתת משקל, ממשיך עם צמצום מקדם הגרר האירודינאמי (כמה חזק המכונית צריכה לדחוף כדי להתקדם דרך האוויר), שיפור יעילות פעולת המנוע והפחתת התנגדויות בתוך מערכת ההנעה. אם לפחות אחד מהם לא מבוצע כמו שצריך אתם עשויים למשל פגוש תופעות כמו צריכת שמן מוגזמת.
איוניק
ובכן את כל אלו תפגשו בשתי ההיברידיות המצוינות של יונדאי. את האיוניק אני לא צריך להציג. זו אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מזה כשלוש שנים ומכונית שהציגה במבחני דרכים רבים צריכת דלק ממוצעת של כ-20 קילומטרים לליטר. זה נתון נפלא למשפחה שרוצה לחסוך מבלי לעשות וויתורים על ניידות וזה עוד יותר טוב עבור צי רכב גדול שבמקרה שלו מכפלת החיסכון של הצי כולו היא עצומה – בוודאי אם מדובר בעשרות או מאות מכוניות.
יחידת ההנעה של האיוניק משלבת מנוע בנזין אטמוספרי יעיל מאד המצויד בהזרקת דלק ישירה יחד עם מנוע חשמלי המוזן מסוללת ליתיום מתקדמת. את החיבור ביניהם עושה מחשב שתפקידו לנהל את זרימת האנרגיה המשולבת לתוך תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים אשר לא מבזבזת אנרגיה בממיר מומנט שנמצא בתיבות הפלנטריות. בנוסף יש למערכת ההנעה יכולת טעינה עצמית אם ממיחזור של אנרגיית בלימה או במורדות ארוכים המנצלים את התנע הטבעי של המכונית. התפוקה היא 141 כ"ס ו-27 קג"מ שנותנים לא רק ביצועים טובים אלא גם כאמור צריכת דלק ממוצעת של 20 קילומטרים לליטר. בנוסף רמת הפליטה היא מהנמוכות בצי הרכב בישראל. רק 92 קג"מ.
סונטה
עכשיו קחו את כל מה שאתם יודעים על איוניק ותגבירו. לא קצת. הרבה. יונדאי סונטה החדשה שוברת את המוסכמות בהמון צורות ודרכים. ומביאה בשורת מחיר עם חבילת אבזור ויכולת שלא נראתה כמוה בקבוצת המנהלים. אבל הקסם קורה מתחת למכסה המנוע.
מנוע 2.0ל' אטמוספרי מסדרת SmartStream החדשה של יונדאי שגם הוא עם הזרקת דלק ישירה לצילינדר וגם פועל במחזור אטקינסון שהוא הרבה יותר חסכוני בצריכת הדלק. אל המנוע הזה מצטרף מנוע חשמלי ויחד הם מפיקים 192 כ"ס ולא פחות מ-37.5 קג"מ. תשכחו מתיבת ההילוכים הרציפה שהייתה בעבר לסונטה – עכשיו יש תיבת הילוכים פלנטרית עם 6 הילוכים ופיקוד אלקטרוני מתא הנהג. על כל זה שולטת יחידת בקרה בעלת כמה מצבי נהיגה שהברנש מאחרי ההגה (או הנהגת) יכולים לשלוט במאפייני הפקת הכוח. במצב ההיברידי הרגיל הגענו לצריכת דלק ממוצעת של 20 קילומטרים לליטר. בחיים האמיתיים על הכביש. וזה מתורגם לכמעט 1000 קילומטרים על מיכל. זה נתון הזוי שאפילו מכוניות סופר-מיני רגילות לא מגיעות אליו. ואנו עוסקים כאן ברכב מנהלים גדול, מרווח, מהודר ומאובזר. מרשים ביותר!
השלב הבא – איוניק חשמלית
יונדאי איוניק היא כבר אחת המכוניות האירודינאמיות ביותר שיש בישראל. וזה עוד יותר חשוב כשעוסקים ברכב חשמלי. אם נשווה את נתוני התפוקה של המנוע, קיבולת סוללת הליתיום וטווח הנסיעה הארוך שמתקבל לרכב שאינו הכי קטן פיזית בקבוצת החשמליות שיש כרגע בישראל. מיד, מי שמבין, יזהה כי מדובר בניהול אנרגיה מאד יעיל.
כך למשל יכול יונדאי איוניק החשמלית לנסוע בעזרת מנוע של 136 כ"ס ו-29.5 קג"מ וסוללה עם קיבולת של 38.3 קוט"ש טווח מכובד של 311 קילומטרים במשולב או 412 קילומטרים בעיר (נתוני יצרן). למה ככה? מכיוון שבתנועת עצור-סע ופקקים מנועים חשמליים יעילים יותר. זו פיזיקה.
• 5 סיבות שבגללן אתם חייבים יונדאי איוניק חשמלית
חשוב לזכור כי מדובר ברכב משפחתי עם בסיס גלגלים ארוך של 270 כ"ס, מקום לחמישה נוסעים, תא מטען שימושי של 462 ליטרים וגם משקל עצמי של 1,403 ק"ג. לאור זאת היעילות האנרגטית של יונדאי איוניק החשמלית עוד יותר מרשימה.
כל הדגמים החשמליים וההיברידיים נהנים מתקופת אחריות ארוכה יותר לרכיבי ההנעה החשמליים בכללם הסוללה. מה שנותן שקט נפשי בכל השנים שהרכב יהיה אצלכם. בנוסף, עם האיוניק החשמלית תחסכו לא רק כי לא יהיה עליכם לרכוש כלל בנזין אלא גם הטיפולים השוטפים זולים הרבה יותר בהעדר מנוע בעירה פנימית.
תוכן מקודם