שבת , 20 אפריל 2024
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

בקרוב: יונדאי איוניק אוטונומית

רוני נאק

לצד מבול של מידע והודעות מתערוכת הרכב של פרנקפורט – בה יונדאי, בין השאר, הציגה את החזון שלה לרכב חשמלי עתידי – חמקה פיסת מידע מאד מעניינת אשר עשויה בעתיד הקרוב להשפיע על רבים מאד מאיתנו.

העובדה שעולם הרכב עובר עתה מהפכה של ממש – לראשונה מאז פמפם מנוע הבוכנה הראשון בכרכרה של בנץ – לא נעלמת מעיני רבים מאיתנו. עתה, שינוי הגישה הכללי מחייב אותנו גם לחשוב אחרת על המכונית – כבר לא כלי תחבורה שיש לנהוג בו אלא חלל אישי המותאם לדרישות של כל אחד ובו נעביר את הזמן בתנועה בין היעדים. יכולת רבה של התאמה אישית ודרגה גבוהה של אוטומציה יהיו הבסיס עליו ייבנו כלי הרכב של העתיד.

יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

ובכן יונדאי כבר מבצעת ניסויי שדה עם יונדאי איוניק המצוידת במערכות אוטונומיות בדרגה 4. אבל שנייה. מה זה באמת אומר? נעשה לרגע סדר:

דרגה 0 – כל פעולות הנהיגה הבסיסיות ביותר נשלטות בידי האדם

דרגה 1 – חלק מהמערכות כמו למשל בקרת שיוט, בלימה אוטונומית וכד' נשלטות על ידי המכונית.

דרגה 2 – לפחות שתי פעולות מתקיימות בו זמנית – למשל היגוי והאצה באופן אוטונומי. האדם עדיין צריך להיות עירני ולבקר את המערכות.

דרגה 3 – המכונית מסוגלת להתמודד עם מצבי חירום בעצמה אולם עשויה להעביר שליטה במהירות לנהג – שצריך להיות נוכח ודרוך.

דרגה 4 – נהיגה אוטונומית מלאה בקטעי דרך מסוימים אך לא בכולם. לרכב עדיין יש דוושת והגה להתערבות של נהג אנושי.

דרגה 5 – אוטונומי מלא בכל התרחישים והמצבים. נהג אנושי לא נדרש.

יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

יופי – אז עכשיו שעשינו סדר וכולנו יודעים מהי דרגה 4 כאן מגיעות החדשות. מדוע? כי אם מותג פרמיום מסוים שמוציא לשוק את רכב הקצה שלו (תחשבו מיליון שקלים) עם דרגה 4 – זה נחמד אבל חסר אימפקט על הציבור. כשיונדאי עובדת על איוניק (הרכב הנמכר בישראל ב-2018) עם דרגה 4 יש בזה כדי להשפיע על חיי אלפי אנשים. בעצם יונדאי היא מהבודדות אשר מפתחות מכונית אוטונומית לסגמנט C – משפחתית קומפקטית – המאד פופולארית.

התפיסה של יונדאי רחבה יותר ומבינה שכדי שהנוסעים ייהנו מהערכים המוספים שיש לרכב אוטונומי להציע. וזה אומר תשתית חכמה: למשל רמזורים המתקשרים עם הרכב – V2X תקשורת של המכונית עם כל הסביבה שלה עם ה"אינטרנט של הדברים" שבו הכל מקושר מהבלנדר במטבח ועד מחסומי הרכבת, מעברי החציה, מערכי מצלמות מתקדמים בצמתים ומגרשי חניה לאיתור מקומות פנויים ועוד.

יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

המטרה של רכב המחקר שעל בסיס יונדאי איוניק הוא לפתח ולהגיע למערכת אוטונומית בדרגה 4 שתהיה הכי פשוטה שניתן. מבחינת העומס המכשירי על הרכב, צריכת החשמל והרכיבים הנדרשים. ומכאן שנקודת ההתחלה של האיוניק נעשית יותר הגיונית. כמכונית שפותחה בתחילה להיות היברידית או חשמלית – יש בה את תשתית החשמל החזקה הנדרשת להפעיל את המערכות האוטונומיות. בנוסף, היא כבר מצויידת במערכות בטיחות אקטיביות: כמו בקרת שיוט אדפטיבית עם מכ"מ ומצלמות לתיקון סטיה מנתיב אשר משולבות בניסוי גם עם מכ"מ לייזר.

יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI
יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

על ידי פיתוח יונדאי איוניק עם אוטונומיה בדרגה 4 – יונדאי כבר משיגה מידע וניסיון שימושי מהשטח באשר לכיווני ההפתחות הצפויים של עולם הרכב. הם מגלים כיצד השילוב בין המכונית לתשתית צריך לעבוד – ואיך הם צריכים להשתנות כדי שאכן יעבדו באופן זורם ובטוח לנוסעים.

הפיתוח של יונדאי איוניק אוטונומית אינו עומד לבדו – במקביל יונדאי (וקיה שבבעלותה) בוחנות מערכות שונות על יונדאי NEXO שמונעת בתאי דלק ומימן. נמשיך לעקוב.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − thirteen =