יום חמישי , 25 אפריל 2024
מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. צריכת דלק זעומה מבלי לוותר על ביצועים ושמחת חיים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים יונדאי KONA הייבריד

רוני נאק

KONA, רכב הפנאי הקומפקטי והנמרץ של יונדאי קנה לעצמו מקום חם בלב שלנו ושל רבים אחרים. במידה רבה מדובר ב"GTi העממית של דור ה-SUV" כשבניגוד לרבים אחרים בקבוצת הרכב הזו – המשלבת ביצועים עייפה ועיצוב מעייפים – יש בכל הגרסאות של KONA שמחת חיים דינאמית שכבר קשה למצא כיום. האם היא שומרת על האופי גם עם יחידת הנעה היברידית?

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. שמשות פרטיות כהות, פנסי LED מאחור וחישוקי 18 אינץ' נאים ברמת האבזור הזו. צילום: רוני נאק

התשובה היא כן מהדהד. והיא עושה זאת בזכות מומנט רב של יחידת ההנעה ההיברידית יחד עם צריכת דלק סגפנית כמעט של 5.1 ל' ל-100 ק"מ בתנאי המבחן שלנו. אלו חדשות טובות מאד ללקוח הפרטי כמו גם לציי הרכב המחפשים דרך משמעותית להקטין את הוצאות הדלק המזנקות.

 

עדכוני הדגם

יונדאי KONA עבר שורת עדכונים נוכחת ביותר בשנת הדגם 2021, עדכונים שעבר מן הסתם גם לגרסת ההייבריד בה אנו נוהגים. אלו כוללים עיצוב חדש לחזית המיישרת קו עם המראה המותגי העדכני ביותר של יונדאי, חישוקי סגסוגת בעיצוב חדש, שמשות פרטיות כהות ופנסי LED קדמיים ואחוריים. כל זה ללוק עדכני וגבוה יותר.

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. צללית נאה שמגבה במראה את האופי הדינאמי של ה-KONA. צילום: רוני נאק

לבחינה קיבלנו את גרסת הביניים שבין ה"פרימיום" לגרסה הבכירה הנקראת "סופרים" לשלושתן מערכת הנעה זהה. בתוך תא הנהג של גרסת "פרסטיג" (בעלות של 149,900 שקלים), תמצאו לוח מחוונים דיגיטלי במידה של 10.25 אינץ', מסך מולטימדיה 8 אינץ', בקרת אקלים דיגיטלית, ממשקי קארפליי ואנדרואיד, חיישני גשם ואורות, בלם חניה חשמלי עם פונקציית AUTOHOLD ועוד רשימת אבזור עשירה במיוחד.

חבילת הסיוע והבטיחות האקטיבית כוללת 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, ניטור שטחים מתים, ISOFIX לעיגון מושבי בטיחות לילדים ועוד. דירוג הבטיחות הישראלי עומד על 7 מתוך 8 בהעדר בקרת שיוט אדפטיבית.

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. יחידת ההנעה ההיברידית מפיקה 27 קג"מ המורגשים היטב בכל לחיצה. צריכת הדלק במבחן עמדה על 5.1ל' ל-100 ק"מ. צילום: רוני נאק

יחידת ההנעה כוללת מנוע בנזין 1.6ל' אטמוספרי ומנוע חשמלי אשר יחד מפיקים 139 כ"ס ו-27 קג"מ (אותו נתון מומנט כמו של גרסת הטורבו החזקה). מדובר ביחידת הנעה היברידית מוכרת ומוכחת של יונדאי אשר עבר עדכונים כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר החדשים ולשפר את צריכת הדלק. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 6 הילוכים אשר עליהם תוכלו לשלוט גם עם משוטים בגב גלגל ההגה. בנוסף, כדי לעבוד למצב "ספורט" תוכלו להסיט את מנוף ההילוכים שמאלה ולהפוך את ה-SUV ההיברידי הזה לדרקון נושף אש עם לוח מחוונים המשנה את צבעו ואת התצוגה לאדומה וספורטיבית למראה.

 

נהיגה

ה-KONA המעודכנת התגלתה כבוגרת ומעודנת הרבה יותר. מציגה שיפור מהותי ב-NVH, בידוד רעשים, נטרול וויברציות וללא הנוקשות שהייתה לפני מתיחת הפנים. יחידת ההנעה עובדת באופן חלק מאד ואפשר להתנהל גם על החשמל לבדו בלחיצה מדודה על המצערת. העדכונים האלה הפכו SUV עירוני מצויין לעוד יותר טוב בזכות נוחות משופרת, שקט בתנועה וכמובן שיפור של צריכת הדלק בזכות שימוש רב יותר במנוע החשמלי (ניזון אגב מסוללת ליתיום עם קיבולת של 1.56 קוט"ש).

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. קוקפיט דיגיטלי מלא עם מערכות סיוע ובטיחות אקטיביות וממשקי קארפליי ואנדרואיד. צילום: רוני נאק

הממדים החיצוניים הם כשל רכב קומפקטי רגיל לגמרי כך שה"חתימה" בחניה אינה חריגה במידות. האורך הכולל הוא 420 ס"מ, הרוחב 180 ס"מ ומרווח הסרנים (זה שבין הגלגלים) הוא 260 ס"מ. תכנון פנים חכם מייצר מרווח רגליים של יותר ממטר במושב הקדמי וכמעט 90 ס"מ למושב האחורי. לתא המטען נפח שימושי של 374 ליטרים. בהחלט ממדים שאפשר לחיות עמם מבלי להידחס. במקרים קיצוניים אף הצלחתי לדחוס שני אופני הרים וציוד לסופש לתוך ה-KONA.

מחוץ לעיר קצב הנסיעה הטבעי של KONA הייבריד הוא כ-120 קמ"ש. בדיוק מה שמופיע על התמרורים של כביש 6. בקצב הזה תחוו מעט מאד רעשי רוח כשרק אוושת הגלגלים מתחלפת יחד עם רמת החיספוס של הכביש עליו נוסעים. יחידת ההנעה עצמה שקטה מאד וחשוב מזה מספקת כוח זמין רב כשצריך להאיץ לרגע. בתנאים האלה מערכות הסיוע עבדו היטב כשהם שומרים את ה-KONA במרכז הנתיב ומתריאים ומתקנים כל חריגה מהקווים. יתרה מזאת, הפעלת ההתראה מנמיכה אוטומטית את מערכת השמע כדי להסב את תשומת הלב של הנהג לחריגה. נייס!

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. תא המטע עם נפח שימושי של 374 ל' שניתן להגדיל מאד על ידי קיפול המושב האחורי. צילום: רוני נאק

• האם זה כביש הנהיגה הטוב בישראל?

יונדאי קונה הצטיינה בעבר כשלקחנו אותה לכבישים צדדיים מפותלים. גם עתה. שמחתי לגלות שלא איבדה את שמחת החיים על מזבח החסכון ההיברידי. וזה לא רק הכוח של המנוע אלא גם הישירות של ההיגוי, התגובה המהירה של השלדה לשינויי כיוון. האופן שבו הרכב מטפל בפניות ואיך שהישבן פוסע אחריך בסיבובים. בהחלט משובב נפש בעולם שהולך ומתחשמל והופך לעמום ומנוטר על ידי מחשבי פאניקה מצרצרים. לגיבוי התנהגות הכביש יש גם מעצורים חדים וחזקים מאד (דיסקים מאווררים לפנים ומוצקים מאחור).

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. בממדים נכונים לחיים בעיר ועם מצלמת חניה וחיישנים המאפשרים להימנע ממפגשים עם צינורות כיבוי כאלה. צילום: רוני נאק

מה פחות?

לצד השיפור הרב של האבזור בתא הנוסעים, עדיין הגוון האפור שולט בקבינה. הכל מוצק ועומד במקומו היטב, אפילו מיקום המיתוג השונה מאד אינטואיטיבי וקל לתפעול. אבל הייתי רוצה מעט יותר משמחת החיים של הדגם הזה שתבוא לידי ביטוי גם בפנים.

העדר בקרת שיוט אדפטיבית (מגבלות של הפלטפורמה ברמת היצרן) בולטת למדי כאן. יש בקרת שיוט רגילה אמנם אבל היום העדר האדפטיבית בולט מאד.

מבחן דרכים יונדאי קונה הייבריד. צריכת דלק זעומה וחווית נסיעה נעימה מאפשרת לחקור כבישים נהדרים ונשכחים אישם – כמו למשל הכביש המנדטורי המוביל לסיני. צילום: רוני נאק

סיכום

יונדאי KONA הייבריד היא פיצוח מושלם למי שמחפש רכב פנאי קומפקטי שיהיה "יותר" מכל האחרים. עם יותר אופי והרבה יותר דינאמיות ושמחת חיים. יותר מזה, במבחן הגעתי לטווח של כמעט 600 קילומטרים על מיכל דלק יחיד של 38 ליטרים בלבד. כך שתוכלו לנוהג בשמחה לכל יעד בישראל ללא צורך כלל להתחבר לשקעי טעינה או להתייבש דקות ארוכות בעמדות טעינה מהירות.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. מה עם גלגל רזרבי ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 + fourteen =