רוני נאק
אין דרך טובה יותר לחוות רכב מאשר לנהוג בו. את זה יונדאי מכירה היטב. אבל ישנו מרכיב אחד שהוא לא פחות חשוב: הסיפור. כי הסיפור בונה את המותג, את המורשת, מפגיש אותנו עם הרוח של מייסד החברה, עם הקשיים והאתגרים שעבר וגם עם ההצלחות והאכזבות שחווה לאורך הדרך.

אחד המפגשים הראשונים שלי עם יונדאי היו בתערוכת הרכב של פריז אי שם בתחילת שנות ה-2,000. בלב אירופה, בזמן ביקור של נשיא צרפת דאז – ז'אק שיראק – שהגיע לפוטו אופס עם מנהלי יצרניות הרכב הצרפתיות המעסיקות מאות אלפי עובדים. כוח אלקטורלי אדיר שפוליטיקאי נמשך אליו כמו עש לנר.
לא לגמרי בצל, אבל בטח בשוליים, עמד ביתן יונדאי. אז, מותג איזוטרי, שהגיח מקוריאה המתפתחת. לישראל כלמוביל החלה לייבא את יונדאי רק שש שנים לפני כן והמכוניות שהגיעו אז סיפקו לנו, עיתונאי הרכב הציניים, עבודה רבה שלא לומר מטרה קלה לקטילה. בביתן יונדאי, עמד איש בחליפת עסקים אשר בבירור הוא לא חש בה נוח. מסיבת העיתונאים הייתה אמורה כבר להתחיל ומסביב הקהל היה דל למדי.

לאיש קוראים מונג-קו צ'ונג לימים יו"ר קבוצת יונדאי העצומה שהודיע לנוכחים באנגלית רצוצה, שתוך עשור יונדאי תהיה בין עשרת יצרניות הרכב המובילות. רבים לצידי, וגם אנוכי, גיחכנו בשחצנות. אוקיי, הנה עוד יציאה, אחת מני רבות ששומעים בתערוכות רכב, מהסוג שבטח לא תתממש ובטח שלא מיצרן אשר קורא תגר על החברות המבוססות של עולם הרכב.

יצרן מכוניות כזה שעדיין רוכש טכנולוגיות ורכיבים מפסי יצור ישנים מיפן. "בקושי יצרו מיליון מכוניות והם כבר רוצים לכבוש את העולם" אמר קולגה שעמד לצידי. אז, בשנת 2000 כדי להיות חלק מחבורת החוד היה על יצרן מכוניות לבנות כ-7 מיליון מכוניות בשנה. ויונדאי הייתה אז מאד רחוקה מהמספרים אלו. היום, בראיה לאחור אי אפשר שלא להעריך את הדרייב של האיש הזה ושל הצוות שבנה. בסופו של דבר הוא די טעה. כי תוך עשור, יונדאי טיפסה והגיעה להיות בין חמשת היצרניות המובילות.

בסטודיו של יונדאי בסיאול, בו היה לי המזל לבקר רק לפני כמה שבועות, הסיפור נמצא שם באופן המוחשי ביותר. מדגם ה-PONY שהיה המכונית הראשונה של יונדאי מיצור סדרתי שיוצאה לרחבי העולם ולה הם זוקפים את פריצת הדרך הגלובאלית (עיצוב אגב של ג'יוג'יארו לאיטלדיזיין בו הוא עבד אז). ה-PONY שנשענה על מנועי מיצובישי, יוצרה בתצורות רבות מקופה ועד טנדר, מסדאן ועד סטיישן וליפטבאק. העיצוב של הפוני היה גם השראה לאייקון אחר – DMC דה-לוריאן ולאחרונה ל-N Vision74 המיימנית פורצת המוסכמות (יש יאמרו משוגעת).

ובכן בקומה הראשונה תגלו את כל מה ש-PONY כולל אב הטיפוס הראשון של הרכב וגם המון מסמכים מקוריים ומרתקים של כל תהליך הפיתוח של הרכב, מאיורים ראשונים, תוצאות ניסויים, צילומי חלקים רבים שבפיתוח ועד צילומים מתערוכות הרכב הראשונות. מהמם.

קפה קצר בקומת הביניים ועולים לקומה של איוניק. מה שהיה דגם היברידי (ואצלנו מצליח מאד) של היברידית, הפך לשם של המותג החשמלי של יונדאי. בקומה הזו מצאנו את האיוניק 5N מחוברת לעמדת טעינה אולטרה מהירה. מציגה את השילוב המושלם בין ביצועים (גם בצורה של צלחות בלימה 400 מ"מ בחזית) וקוקפיט קרבי השש למסלול, לבין היכולת לטעון במהירות רבה ולחזור למסלול בזמן הקצר ביותר. אגב, יונדאי איוניק 5N ממש לאחרונה הגיעה גם לישראל והנה הזדמנות להתחדש ברכב עם 650 כ"ס.

מהצד השני של האולם עמדה איוניק 6 במפרט שכמותו לא ראיתי בישראל. צבע שחור מט ולא רק. הכל מושחר. חישוקי הגלגלים הגדולים, הסמל על החרטום וכמובן גם מראות צד טלוויזיה מושחרות. כזה רכב מנהלים חשמלי עם כמה מפרט, אופי ויכולת – קשה להתעלות.

הסדרנו נשימה ועלינו במעלית לקומה של יונדאי. גם שם ציפו לנו שתי הפתעות. קחו את כל מה שאתם יודעים על יונדאי סנטה פה ושכחו מזה. כי הסנטה פה החדש שינה גישה וכיוון ועלה למעלה – הרבה למעלה. בקוריאה הרכב משווק כבר עם הנעה היברידית או עם טורבו-בנזין 2.5ל' עם כ-300 כ"ס. תיבת ש….רגע רגע…יש עוד הרבה אבל אשמור זאת לכתבה נפרדת. בקיצור, יונדאי יצרה סידור של פיקניק סביב הרכב.

ממש ליד ובשמלה אדומה יונדאי טוסון שאחרי מתיחת הפנים – השיווק שלה כבר החל אצלנו לאחרונה. אבל…בפינה הדור החדש של יונדאי KONA החשמלית. מכונית שמחכים לה כאן בקוצר רוח ומביאה את האיכויות הלא מבוטלות של ה-KONA החדשה עם יחידת ההנעה החשמלית של יונדאי. פתרון חשמלי טוב למי שרוצה רכב חשמלי קטן יותר מדגמי איוניק החשמליים.

שם למעלה – הקומה השלישית – מוקדשת לג'נסיס. מותג היוקרה של קבוצת יונדאי. שם יכולנו לשבת ולמשש את ה-GV80 קופה ואת ה-G80 וה-G90 המהודרות שלהן יש חשיבות רבה בשוקי אסיה שבהם לסדאנים גדולים יש ביקוש רב יותר מאשר במערב. בשני הדגמים אפשר היה לפגוש ריפודי עור בתפירת יהלומים מהממת, סגירת וואקום לדלתות, דיפוני עץ אמיתי ועוד פריטי עיצוב וביצוע ברמה של מותג יוקרה מוביל. ג'נסיס כמותג צעירה ביותר, לא נושאת את המטען הגנטי המעיק של מותגי גרמניה ודי משוחררת לעשות מה שצריך כדי לתפוס את המקום הראוי בעולם היוקרה.

יונדאי עברה כברת דרך ארוכה מאד מאז אותה מסיבת עיתונאים צנועה בפריז הגשומה והיום היא עומדת כתף-אל-כתף עם יצרניות הרכב המובילות בעולם, מייצרת מכוניות זוכות פרסים בכל רחבי העולם.

לפני עשור לערך, יונדאי הבינה כי הלקוח ישלם מחיר אם החברה תמשיך להתחרות על ידי יצור של כמה שיותר מכוניות. אז הרגל – מעט – הורידה את הלחץ מדוושת התאוצה כדי לשמור על איכות המוצרים (ירידה מאד מורגשת באיכות המכוניות שיוצרו באותן שנים אצל טויוטה ו-GM שהתחרו על המקום הראשון). יחד עם זאת, 4.22 מיליון רכבי יונדאי נמכרו גלובלית בשנת 2023 כאשר המטרה לשנת 2024 היא להוסיף כ-120 אלף יחידות לכמות השנתית.
