רוני נאק
פחות יקרה מגרסת ההייבריד המצוינת של הסונטה ומביאה משהו אחר להיצע של רכב המנהלים של יונדאי בישראל – אופי ספורטיבי, מראה מחודד יותר ומנוע טורבו חזק שהפתיע עם ביצועים טובים וצריכת דלק שפויה.
יונדאי סונטה ההיברידית עשתה כאן מהפכה בשוק רכבי המנהלים. היא חטפה את הבכורה מהסקודה סופרב שאינה מצוידת בגרסת הנעה היברידית (למעט PHEV ביבוא המקביל) ובזמן קצר מאד הפכה לרב המכר של הסגמנט. הסונטה עשתה זאת בזכות צריכת דלק מאד נמוכה, מראה עתידני ואירודינאמי וחבילות אבזור סופר-עשירות בממדי אבזור הנוחות והבטיחות האקטיבית.
מבחר גדול יותר
כדי לשמור את המומנטום, כלמוביל היבואנית מרחיבה את היצע הגרסאות עם גרסת טורבו שמוותרת כליל על החשמל לטובת מנוע 1.6ל' טורבו חזק, גמיש ומוכר לנו ולכם היטב. זהו מנוע סמארטסטרים מהדור החדש של יונדאי שמפיק 180 כ"ס ו-27 קג"מ מ-1,500 סל"ד נמוכים. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (לא DCT כפולת מצמדים) עם 8 הילוכים כאשר התפעול שלה נעשה דרך מיתוג בקונסולה המרכזית ובעזרת משוטים בגב גלגל ההגה. נתוני היצרן מדברים על 8.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 210 קמ"ש. נחמד בהחלט.
הסונטה טורבו שמשווקת בשתי רמות אבזור: סופרים ו-לימטד, מציעה אבזור רב נוסף כמו תצוגה עילית, מסך מגע גדול, ממשקי קארפליי ואנדרואיד אלחוטי, תאורת LED מלאה, לוח מחוונים דינמי עם תצוגת SVC המראה וידאו חי של השטח המת, ריפודי עור, גג שמש ענקי שנפתח (וכן יש וילון אטום לגמרי), בקרת אקלים דו-אזורית, מערך מצלמות היקפי ומערכת שמע נהדרת.
בטיחות ומחיר
חבילת הסיוע והבטיחות האקטיבית מתחילה עם 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטח מת, תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום ועוד אבזור רב אשר הקנה ליונדאי מהמהודרת הזו ציוני בטיחות גבוהים מה-NHTSA וגם ה-IIHS בארה"ב.
חיצונית ההבדלים יהיו ניכרים רק לחדי העין. לטורבו יש מפלט אחורי כפול, פגוש קדמי מעט שונה, שבכה בעיצוב שונה וחישוקי גלגלים מעוצבים ונאים ביותר בקוטר 18 אינץ'. עוד ראויים לציון בורר מצבי הנהיגה המאפשר לשנות את אופי הרכב בהזחת מתג וכן סייען חניה או נכון יותר שלט-רחוק המאפשר לתמרן את הרכב מן החוץ.
בהיצע שתי רמות אבזור: supreme שמתחיל ב-187,900 שקלים וגם limited במחיר של 199,990 שקלים.
נהיגה
פערי המשקל קטנים למדי. רק 31 ק"מ מפרידים בין הסונטה הייבריד לימיטד לטורבו לימיטד הקלה יותר (1,551 מול 1,520 ק"ג) אבל מאחרי ההגה העניין מרגיש שונה באופן מהותי. הטורבו מגיבה בחדות הרבה יותר, כוח המנוע זמין מסיבובים נמוכים ואם דרישות הכוח רבות יותר, תיבת ההילוכים מגיבה יחסית במהירות כדי להציב את מחט הסל"ד גבוה יותר והנוף זז מהר יותר. להיברידית יש תכונות דינאמיות טובות מאד לרכב מנהלים כה גדול ומהודר, ואילו הטורבו מחדדת אותן ומספקת לנהג חוויה דינמית וקלילה מאד.
תנו לסונטה טורבו כביש פתוח ומפותל והיא תעבור בו בקצב נאה ועם חווית נהיגה מערבת ומעצימה לנהג שמאחרי גלגל ההגה עתיר המיתוג.
תנוחת הנהיגה מצוינת וטבעית מאד – לשמחתי המושב לא יורד מאד נמוך וזה משאיר את הנהג בפוזיציה נהדרת לקבל ראות טובה מאד החוצה. אפילו שהמכונית נמוכה וקרובה לכביש. מושבי העור תומכים טוב בגוף ותשמחו בוודאי לגלות שהם מחוממים ומאווררים כדת וכדין. בשני המקרים גם החימום וגם האוורור יעילים ומורגשים מאד.
לא רק ניידות
בנהיגה היה נדמה לי שהמתלים מוצקים ומהודקים יותר מאלו שבהייבריד. הכיול הזה מאפשר הצמדה טובה יותר לכביש ומחזקים את האופי הספורטיבי ואת חווית הנהיגה של הנהג. אין כאן את תחושת הריחוף שיש בהיברידית אבל כן יש חיבור איתן יותר לכביש ואם זה במקרה מפותל – אז עדיף. מסלול הנהיגה לקח אותנו לכבישי הגליל העליון ושם המכונית התגלתה כרכב "גרנד טוריסמו" דינאמי ומהנה שזלל קילומטרים והפרשי גובה בעליזות רבה. יושביו נהנים מזמינות כוח טובה מאד בכל טווחי הסל"ד ומתיבת הילוכים שעובדת בצורה חלקה ויעילה ביותר. צריכת הדלק מחוץ לעיר עמדה על כ-14 קילומטרים לליטר. בהחלט עולה על הציפיות.
בעיר יש לתיבת ההילוכים הפלנטרית יתרונות רבים. בעיקר בפקקים האינסופיים. כאן גם אפשר לנצל את יכולת זחילת הפקקים של בקרת השיוט האדפטיבית ואת העובדה שהמנוע מגיע לשיא המומנט שלו כבר ב-1500 סיבובים נמוכים. קונצים של קישוריות כמו אנדרואיד אלחוטי ומשטח טעינה מנקים את הקוקפיט מחוטים מכוערים ולפנסי ה-LED יש אפקט הגעה מרשים מאד וכמובן תאורת לילה נהדרת.
מה פחות?
גרסת ההיבריד נוחה יותר ומגהצת יותר. לעומתה הטורבו תהיה מערבת יותר בנהיגה. פחות אהבתי את הקוטר הגדול של גלגל ההגה עתיר המיתוג , בטח במכונית בעלת אופי כה ספורטיבי. אולי היצרן מאפשר לבחור גלגלי הגה שונים. למנהלי המוצר הפתרונים.
• כך יונדאי סונטה הייבריד פיצחה את תקרת הסגמנט
בעוד שנפח תא המטען גדול ושימושי עם 510 ליטרים. הגישה אליו הייתה יכולה להיות אידיאלית אילו השמשה האחורית הייתה נפתחת יחד עם המכסה.
סיכום
יונדאי סונטה טורבו מביאה מימד נוסף לרכב המנהלים המצליח של יונדאי. היא שומרת על מרבית המאפיינים של הסונטה אשר הפכו אותה לרבת המכר של הסגמנט: עיצוב מתקדם, איבזור נוחות ובטיחות רב, איכות כללית מצטיינת ותפעול אינטואיטיבי שכל מי שנוהג ביונדאי ירגיש בו בבית. על זה היא מוסיפה את האופי הדינאמי והעליז של מנוע טורבו מצוין שנותן לה אופי שאי אפשר שלא לחייך אליה בחזרה.
ממש לא נכון
צריכת דלק גבוהה מאוד
אין חידושים / שיפורים נדרשים שמצריכים לאחר שהם נמצאו בסונטה ההיברידית
לאח כל זה רכב מאוד מפנק
אבי