יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. בקלות ה-SUV הכי טוב בישראל. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים יונדאי טוסון 1.6 טורבו

רוני נאק

כבר בפעם המי-יודע-כמה שיאמרו המבינים ש"יונדאי מאד השתפרה ביחס לעצמה" וכי "מדור לדור רמת המוצרים הולכת ומשתפרת". ובכן עתה עם הטוסון החדש, רכב הפנאי-שטח החשוב ביותר שלה, יונדאי ניפצה את השבלונה והיא מדלגת מעל לשוק כולו עם רכב שלדעתי הוא הטוב ביותר שיש למצוא היום בישראל והוא אפילו לא הכי יקר.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. לצד החזית מהרהיבה והזנב הנוכח, הפרופיל של טוסון די סטנדרטי. צילום: רוני נאק

פיזיולוגיה בקצרה

מתחת למרכב המעוצב יש שלדה כל-חדשה בעלת בסיס גלגלים ארוך יותר ב-10 מ"מ מזה של הדור הקודם של טוסון. הפלטפורמה החדשה משלבת תמוכות מקפרסון בחזית ומתלה רב-חיבורי מתקדם מאחור. שילוב המתורגם בנסיעה להתנהגות כביש טובה ובעיקר יכולת נהדרת לספוג ולסנן מהמורות. בנוסף, הפלטפורמה החדשה נתנה הזדמנות למהנדסים לתכנן מחדש חלל פנים שיהיה מרווח יותר מקודמו וינצל את הספייס שיש טוב יותר. כך שליונדאי טוסון החדש יש חלל פנים גדול יותר מאחור, תא מטען ענק בנפח 515 ל' – אבל המידות החיצוניות כמעט לא השתנו וזה חשוב כדי לשמור על חתימה אורבנית קטנה וקלה לניוד.

• מה חשבנו על יונדאי טוסון הקודם?

רכב המבחן, ברמת אבזור לקצ'רי (181,900 שקלים) מקבל מנוע טורבו סמארטסטרים חדש בנפח 1.6ל'. למנוע תפוקה של 180 כ"ס ו-27 קג"מ ומשולבת בו לא מעט מחשבה כדי להפחית משקל מיותר ולייעל את פעולתו. הורדת הכוח נעשית רק לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. יש 3 מצבי נהיגה מהם ניתן לבחור (אקו, נורמל וספורט) כאשר לוח המחוונים הדיגיטלי משנה את גווניו בהתאם לטמפרמנט שנבחר.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. תא נהג נפלא. טכנולוגי אבל גם אינטואיטיבי וקל לתפעול. המולטימדיה עירנית וזריזה. צילום: יוסי.א.

בתחום האבזור מצוידת רמת לקצ'רי במסך מולטימדיה 8 אינץ' עם ממשק קארפליי ואנדרואיד, יש משטח טעינה אלחוטי, מצלמת חניה, משוטים להעברת הילוכים בגב גלגל ההגה, לוח מחוונים דיגיטלי 10 ורבע אינץ' וגם תאורת אווירה עם 64 גוונים, גג שמש פנורמי נפתח ועוד רשימה ארוכה.

יחידת שליטה דיגטלית על בקרת האקלים המפוצלת גם למושב האחורי. צילום: רוני נאק

בתחום הבטיחות יש כאן חבילת סיוע ובטיחות אקטיבית מלאה ומרשימה ביותר. לצד בקרת שיוט אדפטיבית (עם לחיצה אחת ותפעול סופר-קל), יש גם בלימת חירום אוטונומית, תיקון אקטיבי של סטיה מנתיב, מערכת אקטיבית למניעת שיכחת ילדים במושב אחורי. לצד מערכות נוספות זה מקנה ליונדאי טוסון החדש דירוג בטיחות 8 המירבי ברמות אבזור לקצ'רי ועלית ודירוג 7 ברמות האבזור הנמוכות יותר.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. 180 כ"ס ו-7 הילוכים לבחור מהם. הביצועים נהדרים צריכת הדלק נוכחת. צילום: רוני נאק

נהיגה

למרות המראה העתידני של תא הנהג התפעול שלו וההתמצאות בו הייתה לי אינטואיטיבית וטבעית. דבר בנו נכשלים יצרני רכב רבים אשר במעבר לקוקפיטים דיגיטאליים מאבדים את הנהגים. דוגמה נהדרת לכך יהיו מתגי בקרת האקלים שיצאו מעולמות הטאצ' והיו פיזיים ממש (בניגוד למערכות מתחרות שבהן יש לדפדף בין מסכים שונים כדי להגיע לבקרת האקלים).

אי אפשר שלא להתייחס לעיצוב. נתחיל דווקא מבפנים. הקוקפיט נהדר. לוח המחוונים נמצא מתחת ל"אופק" של הדשבורד ואינו בולט לתוך שדה ראיה בלתי-מופרע לחוץ. קווים רוחביים ארוכים מאד הנמשכים מדיפוני הדלתות יוצרים מימד רוחב מודגש ותחושת מרחב מצויינת אפילו שקו השמשות של חלונות הצד די גבוה. מצא חן בעיניי שילוב החומר בגוון שחור פיאנו מבריק לצד שחור מט עמום ונגיעות של כסף. ממנופי האיתות ועד דיפוני הקבינה זה חוזר על עצמו ומחזק את תחושת הפרימיום והאיכות.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. גלגל רזרבי קטן ותא מטען ענקי. צילום: רוני נאק

תנוחת הנהיגה כאמור טבעית מאד ונוחה ביותר גם בזכות המושבים הקדמיים שהתגלו כרחבים ותומכים נפלא בצידי הגוף ובסיס הרגליים. גם גלגל ההגה השמנמן ומצופה העור התגלה כממשק נהדר לאורך יומיים של נסיעת המבחן.

 

נו? איך נוסע?

ראשית ביחס לטוסון היוצא. השיפור של ה-NVH משמעותי ביותר. וזה אומר שבידוד כל רעשי הרקע, קולות המנוע ושיבושי הדרך הוא ברמה הגבוהה ביותר שאי פעם הייתה בטוסון. שנית ביחס למתחרים. כאן הוא שם מאחור רבים מתוצרת אירופה שעד עתה הציעו חווית נסיעה טובה מאד אבל לוקים במוניטין אמינות פחות טובים ממותגי קוריאה ויפן.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. הממדים החיצוניים לא גדלו – הפנים מנוצל טוב יותר. צילום: רוני נאק

לא מעט מהנוחות מגיע מיצור מוקפד מאד. טולרנסים מהודקים יותר והשקעה נוספת בבידוד. בנוסף גם צמיגים בחתך 55 על חישוקי 18 אינץ' – בעלי מספיק בשר לספוג חירפוצים קטנים. גרסאות נמוכות יותר מקבלות צמיגים בחתך עוד יותר גבוה של 65 ואנו מעריך שיהיו נוחים לא פחות.

הטוסון החדש סופג ומגהץ יפה כבישים עירוניים שבורים. מעלים פתחי ביוב, וחיבורי אספלט שרובם מטופלים בקול עמום אי-שם מתחת.

זמינות הכוח של מנוע הטורבו נפלאה. עם שיא מומנט כבר מ-1,500 סל"ד ותיבת ההילוכים הרובוטית מדלגת בזריזות בין ההילוכים כדי לשמור את המנוע בדיוק היכן שצריך. התאוצות מהמקום החלטיות, וכך גם תאוצות הביניים ואפילו קל מאד לגרום לסחרור גלגלים קדמיים אם תנסו (ואם לא הייתה בקרת משיכה יעילה שחותכת מיד כל ניסיון כזה).

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. צמיגים בשרניים תורמים רבות לנוחות הנסיעה. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר מתגלה יונדאי טוסון החדש ככלי הזולל קילומטרים במהירות ונוחות רבה. רמות רעשי הרוח מינימאליות. איכות הנסיעה טובה עוד יותר מאשר בעיר והמנוע – שקוף ולא נוכח ברמת הרעש אבל כן יש לו הרבה "מיץ" לתאוצות ביניים אמיצות ומהירות שיוט מכובדת בהחלט. במימד הזה יישום של בקרת השיוט האדפטיבית נפלא כדי לשמור על רשיון הנהיגה וזו עובדת במדויק ותפעולה עם כפתור יחיד פשוט ונוח. פיצ'ר חדש נוסף של מערכות הבטיחות הוא הנמכת השמע כל אימת שמושמעת אזהרה. זה אולי מציק – אבל המסר עובר באופן חד וברור. האפשרות להתניע את הרכב משלט המפתח זה נחמד – בעיקר כדי לקרר את הרכב לפני שחוזרים אליו מהחוף. אחלה.

תא הנהג של הטוסון החדש הוא בהחלט משב רוח רענן. עיצוב מקורי וביצוע מצויין. צילום: רוני נאק

מה פחות?

צריכת הדלק. ממוצע היצרן הרשמי עומד על 14 קילומטרים לליטר. בפועל הגענו ל-11 קילומטרים לליטר בנסיעה בינעירונית ו-9.5 קילומטרים לליטר בדילוגים אורבניים.

העדר הנעה כפולה כנראה שמפריע רק לי וגם מרווח הגחון די מוגבל עם 17 ס"מ המלמדים על נדידה של מיקוד הפיתוח של יונדאי קרוב יותר לאספלט.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. מפגן יכולת מרהיב (ושחצני) של יצור חלקי המרכב. הזיה של כל פחח. צילום: רוני נאק

עוד הציק לי (נכון יותר לפולני שבי) הוא הנוכחות של אבק על משטחי השחור פיאנו הגדולים. אולי זה בגלל חשמל סטטי שנוצר מניגובים. כל פירור וסיב שנדבק לקונסולה, בולט לעין מאד.

חסרו לי רמקולים. בדרך כלל אני לא מקטר על מערכות השמע. הפעם – עם 4 רמקולים ושני טוויטרים – איכות השמע הייתה "בסדר" אם כי חסרה עומק וצבע לאוזניי.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. תא מטען של 515ל' ומפלט מוסתר. צילום: רוני נאק

שורה תחתונה

אין הרבה התלבטויות הפעם. בהחלט ה-SUV של שנת 2021 ומהרבה סיבות. אם זו החדשנות והגישה החדשה לשאלת "מה זה SUV מודרני?", אם זו מהתמורה הטובה לכסף ואם אלו האיכויות החדשות והגבוהות של המוצר. בנוסף לזה הגיבוי של יבואן עם רשת עניפה של מרכזי שירות ותמיכה החשובים לכל מי שרוצה להפחית סיכון בבחירת ה-SUV המשפחתי החדש שלו.

מבחן דרכים יונדאי טוסון לקצ'רי. בקלות ה-SUV הכי טוב בישראל. צילום: רוני נאק

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

One comment

  1. תמורה טובה לכסף?????…הלו אנחנו במשבר כלכלי אדיר ….181k זה יאמבה כסף….רכב בזבזני בעידן ההיבריד….תתעוררו…..זה יקר אש….!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + four =