שטח
יותר ויותר מכוניות חשמליות ומחושמלות צצות בשוק הרכב הישראלי. בין אם אלה 100% חשמליות או היברידיות המשלבות מנועי בנזין עם חישמול ברמה המשתנה מהיברידי-קל (MILD – שזה כמו רוטב "פיקנטי" של פעם), היברידי בטעינה עצמית או פלאג-אין הייבריד בעל מערכת חשמל מורחבת מאד ויכולת להנות מטעינה עצמית וגם מטעינה מרשת החשמל.
המשותף להיברידיות השונות הוא השאיפה של היוצרים שלהן להגיע לנתוני פליטה נמוכים ככל האפשר. בכך לרצות את הרגולטורים המציבים יעדי פליטה וקנסות דרקוניים ליצרנים שלא יעמדו בהם. מי נעדר מהשיח הזה? אתם הנהגים – שבלא מעט מקרים מקבלים מכונית הדורשת יותר תשומת לב מאי פעם ובשורה התחתונה משרתת אתכם פחות טוב. על דינאמיות והנאה מנהיגה בכלל אין מה לדבר.

קבלו את יונדאי טוסון החדש. חביב המשפחות בישראל וה-SUV המשפחתי שלפיו כל האחרים נמדדים. הדגם שמיוצר ברצף קצת יותר מ-20 שנים והעלה על כבישי העולם מעל ל-2.0 מיליון יחידות מאלה כ-70 אלף על כבישי ישראל. מורשת יש – וגם לא מעט קניין רוחני אקסקלוסיבי ליונדאי על הדרך שבה יש לייצר וליצור SUV משפחתי ששם את הנהג במרכז.
חיצונית השינויים מתמקדים בפגושים הקדמי והאחורי – חידוד יחידות התאורה הייחודיות בעיצוב של הטוסון וגם סמל יונדאי מושחר בחזית (ברמת האבזור הבכירה). בנוסף לפגושים, גם חישוקי הסגסוגת נהנים מעיצוב חדש.
המראה המחודד של החוץ לא מכין את ההפתעה שמחכה בפנים. בהחלט קפיצת מדרגה. גלגל הגה חדש – לו יש ארבע גומות במרכז המזכירות את נורות החיווי שבאיוניק 6 החדשנית – שני מסכי 12.3 אינץ' קעורים האחד לוח מחוונים שניתן לקנפג והשני מולטימדיה עם ממשק חדש. האנשים ביונדאי מכירים היטב מכוניות ובעיקר את הנהגים שבהם – לכן בניגוד למותגים הלהוטים ליצור רושם טכנולוגי על חשבון התפעול ולעיתים הבטיחות – ביונדאי השאירו מתגים פיזיים מחוץ למסכים הגדולים. בנוסף, המיתוג על גלגל ההגה מסומן בבירור. כל זה עושה את חווית השימוש ביונדאי טוסון החדש למתקדמת יותר, אינטואיטיבית יותר וכן – גם בטוחה יותר. זה משהו שגם ארגון הבטיחות ENCAP מזהה והחל מהשנה הבאה רכב שלא יצוייד במתגים פיזיים בתא הנהג לא יהיה זכאי ל-5 כוכבי בטיחות.

עוד שינוי חשוב הוא העתקת בורר ההילוכים לעמוד ההגה – בסגנון הדגמים החשמליים של יונדאי – דבר המאפשר לפתוח את המרחב הפנימי וליצור קונסולה מרכזית צפה שמנוצלת גם היא למתגי קיצור דרך ואף משטח טעינה לטלפון (תלוי בגרסה).
התרגלנו לקבל מאות כוחות סוס ברכבים חשמליים לא מאד גדולים. 400 כ"ס ויותר ב-SUV מקבוצה C יש לא מעט בישראל. גם פלאג-אין הייבריד מצוידים לעיתים בשני מנועים חשמליים בנוסף למנוע הבנזין ותפוקות גבוהות מאד. אבל…אם מסתכלים מעבר למסך השיווק מתגלה הסיבה האמיתית: משקל. במקרה של רכב חשמלי זה 2.0 טון ויותר, פלאג אין הייבריד מאותה קבוצה גם הוא עשוי לעבור את ה-2.0 טון תלוי כמובן בגודל הסוללה שלו. לשם השוואה הטוסון טורבו שוקל 1,429 ק"ג בלבד – פער של יותר מחצי טון! ויש לזה משמעות רבה.

למנוע הטורבו נפח של 1.6ל' ותפוקה של 160 כ"ס ו-27 קג"מ מ-1,500 סל"ד. זה אומר גמישות רבה וזמינות כוח טובה. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים כשעל הכל שולט הנהג בעזרת שלושה מצבים: אקו לחסכון, נורמל ו-ספורט לאותם רגעים שניתן לתת דרור. ראשית הביצועים והדינאמיות של הרכב שונים לחלוטין – הרכב קל יותר ומגיב באופן טבעי יותר לא רק בתאוצה אלא גם בבלימה ובעיקר בשינויי כיוון. ללא המשקל העודף (תחשבו על זה, 600 ק"ג הם ממדים של שור בוגר במרעה הטוב ביותר ברמת הגולן. שור המצטרף אליכם לכל נהיגה – מהמכולת ועד לארוחת החג) – התגובתיות של הטוסון טבעית וזריזה יותר. הזמן ל-100 קמ"ש הוא עדיין מתחת ל-10 שניות אך מנגד ממוצע צריכת הדלק הרשמי הוא רק 7.1 ליטר/100 ק"מ.

יתרון נוסף, בעיקר מול רכבי פלאג-אין הייבריד הוא כפול. בפלאג-אין הייבריד כאשר הסוללה הגדולה מתרוקנת, על מנוע הבנזין לשאת במעמסה הכפולה. מה שיוצר דיסוננס בין צריכת הדלק הרשמית לזו שהלקוח חווה בפועל – בארנק. בנוסף, פלאג אין הייבריד זקוק לטיפולים כמו כל רכב בנזין רגיל – אז גם בשירות אין חסכון משמעותי. ועוד דבר, לפעמים כדי לפנות מקום לסוללה, רכבי פלאג-אין נאלצים להשתמש במיכל דלק קטן יותר – מה שמקצר את טווח הנסיעה.

אז למי יכול להתאים יונדאי טוסון טורבו? אם אנו זוכרים כי היתרון המשמעותי ביותר שיש לרכבים היברידיים הוא בתנועה העירונית – הרי שהטוסון יתאים לנהגים הנוסעים יותר במרחבים הבינעירוניים ולמרחקים ארוכים – שם תבוא לידי ביטוי היעילות של מערכת ההנעה המתקדמת והרכב יהיה במצבו החסכוני ביותר. בנוסף, הטוסון מתאים לנהגים שעדיין אוהבים לנהוג, להרגיש את הרכב מגיב תחתם באופן טבעי ונמרץ ולא מסתמך על מאות כוחות סוס, ואייקונים של פנדה במסך המולטימדיה כדי להסיח את הדעת מהעובדה שהרכב הוא בינוני במקרה הטוב.
יונדאי טוסון טורבו משווק היום בארבע גרסאות שונות – לכולן אותה מערכת הנעה מרשימה – במחיר המתחיל ב-188,500 שקלים.
תוכן מקודם