רוני נאק
היצע רכבי הפנאי שיש היום בשוק הוא לא פחות ממהמם. כך כל מהמם וגדוש עד כי מרוב מבחר פשוט קשה – לבחור. וזו עובדה ידועה שבחירה מרובה מדי יכולה לגרום לשיתוק, קפאון ופשוט הימנעות מקבלת החלטה. ניסוי מפורסם למדי הציב שני דוכני ריבה בשוק. באחד היו שישה סוגי ריבה ובשני 24 סוגים שונים של ריבה. באותו הניסוי מבין אלו שעצרו בדוכנים 30% קנו מהדוכן של ששת הריבות בעוד שמהדוכן של 24 הריבות רק 3% לבסוף ביצעו רכישה. בניסוי הזה הגדלת הבחירה פי 4 גרמה לקיטון פי 10 במכירות.

יונדאי טוסון
אז כדי לצמצם לכם את הבחירה בחרנו כבסיס את רב המכר של קבוצת רכבי הפנאי. יונדאי טוסון. צמצמנו את כל מותגי הרכב האיזוטריים, השחקנים המשניים, אלא המביאים מלאים חד-פעמיים או כאלה שלא היינו ממליצים לחברים שלנו לקנות בעצמם – והלכנו על המכנה המשותף הנכון ביותר. ובכן יונדאי טוסון עבר לאחרונה מתיחת פנים עמוקה למדי.

המרכב קיבל חזית חדשה עם הלוק המותגי העדכני, יש חישוקי 19 אינץ' בגרסת ELITE שבצילומים וגם לזנב יש נגיעות עדינות שדי ניקו את הלוק מאחור. במוקד של שיפור חווית הנסיעה נמצא דשבורד פנימי חדש – למעשה כל החזית של תא הנהג והנוסע שלידו מעודכנת עם עיצוב רענן, מסך מולטימדיה צף – והכל מסביב ארוך בחומרים טובים יותר מבעבר.

גם המנוע עבר עידכון כדי להתאים לתקן זיהום האוויר העדכני. הוא שומר על נפח של 2.0ל' ומפיק 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ. יש גם בורר מצבי נהיגה שבעזרתו תוכלו לעבור למצב SPORT נמרץ. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם שישה הילוכים מורידה כוח לגלגלים קדמיים. עוד נוספו מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות עם תיקון סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטונומית ועוד. יונדאי טוסון מתחיל מ-151,900 שקלים ומחיר רכב המבחן בגרסת ELITE הוא 172,900 שקלים.

יונדאי KONA
מנגד עומדת יונדאי קונה. מכונית שהפכה לילד השובב של קבוצת רכבי הפנאי הקטנים. והיא קטנה יותר מטוסון אבל יש לה אגרוף פלדה בדמות מנוע 1.6ל' טורבו המפיק 177 כ"ס ו-27 קג"מ. ההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים ויש 3 מצבי נהיגה בהם: אקו, ספורט ונורמל. הפיל שבחדר יודע לספר שהייתה קונה 4X4 אולם דרישת הקהל הכתיבה את הפסקת היבוא שלה – פשוט לא הייתה דרישה גם לאור פער המחיר הגדול לתג של 125,900 שקלים.

הקבינה ותא הנהג פחות מהודרים מזו של הטוסון – יותר צעיר ומשקף את העיצוב הפרוע של המרכב. גם כאן תמצאו מסך מולטימדיה מזקדר המצוייד במערכת הקונקטד של כלמוביל – זו מאפשרת שימוש ב-WAZE ועוד אפליקציות רבות ותפריטים בעברית. גם יונדאי קונה מצויידת במערכות סיוע לנהג כמו שמירה אקטיבית על הנתיב ובלימת חירום אוטונומית ועוד.

• להורדת מפרט יונדאי קונה
• להורדת מפרט יונדאי טוסון
מידות ותנועה
בכל הקשור למידות ברור שליונדאי טוסון יתרון הגודל – בסיס הגלגלים גדול יותר ב-7.0 ס"מ, מרווח הפנים נדיב יותר ותא המטען עצום עם 488 ליטרים מול 361 צרים וגבוהים ביונדאי קונה.
אז עם כל היתרונות של יונדאי טוסון – מה יש ל-KONA להציע? והתשובה היא "שמחת חיים". רוצים דוגמה? ליונדאי טוסון יקחו 11.1 שניות להגיע ל-100 קמ"ש. קונה תעשה את זה ב-7.5 שניות בלבד. אבל אלו רק הנתונים שעל הנייר. עם 70 ק"ג המפרידים ביניהם – ויתרון כוח של KONA – האופן שבו היא זזה על הכביש פשוט מדליק. זו אחת המכוניות הבודדות שמרגישות שהן רוצות פשוט לרוץ קדימה ולדהור. לא צריך לדרבן אותה – היא שם. תמיד יש כוח זמין – גם במהירות שיוט ומעלה והתחושה חסרת המאמץ שבו קונה נעה פשוט ממכרת. גם היחס המסוייג שהיה לי כלפי הקונה בתחילה התחלף ככל שנסעתי בה יותר קילומטרים בכל מתאר שרק יש בישראל.

יונדאי טוסון באותם התנאים תעשה את העבודה אבל נדרש יותר עניין מודע מצד הנהג. לממדים יש מחיר – והיתרונות של טוסון בחלל הפנים, מתעצמים גם בתחומי הנוחות וה-NVH שטובים יותר משל KONA ובולטים עוד יותר בעיקר בעיר. בזמן שקונה לא חובבת כבישים שבורים, וגם טוסון לא מת עליהם אבל חי איתם ומבודד אותם טוב יותר מהקונה הקטנה. לקוטן יש יתרון בעיר – אבל הפער לא מאד גדול.

צריכת הדלק במפתיע דומה מאד עם כ-10 קילומטרים לליטר בממוצע לשני רכבי הפנאי האלה. כאשר טווח הצריכה של מנוע הטורבו של קונה, נרחב יותר ותלוי ישירות ברגל ימין של הנהג. מנועי טורבו יכולים להיות חסכוניים בנהיגה מתונה וסביבתית או צמאים ביותר בנהיגה ספורטיבית ונמרצת – תלוי בכם.

סיכום
את הבחירה האישית שלי עשיתי ביום שבאתי למשוך את המכוניות. כשנשאלתי על איזו מהן אני חותם – אמרתי ללא היסוס "KONA" באנגלית כמובן. הדינאמיות שלה – בצירוף של שבת ללא ילדים – עשתה לי את זה. אם היו צאצאים בתמונה יחד עם תכניות לצאת ל"מחנה" אי שם בצפון הקריר או הר הנגב, כנראה שחלל הפנים הגדול יותר והנסיעה הרגועה הצפויה היו מכריעים לטובות הטוסון. לשניהם מרווח גחון של כ-17.0 ס"מ והנעה קדמית בלבד – כך שהרפתקאות בשטח לא היו בכל מקרה.

אני חושב שאם כבר חושבים ללכת לכיוון הזה,עדיף לחשוב על כיוון של הספורטאז' של קיה, הוא יושב על בסיס דומה אבל מקבלים תמורה רבה יותר מבחינות אבזור עשיר והבטיחות ויש גם את האפשרות של הדיזל
אם כבר אז עדיף ללכת על הספורטאז׳, יוצא הרבה יותר משתלם מבחינת מה שמשלמים ומה שמקבלים. האבזור של הספורטז׳ לוקח, לא סתם זה רכב הפנאי שרואים הכי הרבה על הכביש