יום שישי , 19 אפריל 2024
ענקית הרכב טויוטה כבר עכשיו ממוקמת נהדר לקראת היוזמה של ממשלת יפן. בצילום טויוטה מיראי המונעת בתאי דלק. צילום: טויוטה

פצצה יפנית: סוף עידן מנועי הבעירה הפנימית

רוני נאק

יפן מתכוונת לחסל מכוניות מונעות בנזין בעשור הקרוב. זה מה שהודיעה ממשלת יפן במהלך סוף השבוע האחרון. זאת כחלק מהמטרה שלה לאפס את פליטת ה-co2 עד לשנת 2050. אסטרטגיית ה"צמיחה הירוקה" כפי שנקראה על ידי היפנים, מטרגטת את תעשיית הרכב ותעשיות מזהמות נוספות היא בפועל תכנית פעולה המתארת את השלבים הנדרשים כדי להגיע למטרה הזו: 0 זיהום פחמני.

יפן כידוע היא ענקית בעולם הרכב ואחת הכלכלות החזקות בעולם. בנוסף היא נמצא בתחרות, לא תמיד רשמית, מול סין שבמידה רבה מובילה כיום את תעשיית הרכב עם יצרניות רבות של מכוניות חשמליות. ליוזמה הירוקה הזו יש חשיבות כלכלית רבה כמנוע צמיחה מרכזי ליציאה מהמשבר הכלכלי שנוצר בעקבות משבר הקורונה.

תאי דלק ישמשו להיסעים והובלה בזמן שממשלת יפן תנסה לגרום להפחתת המחיר של סוללות הליתיום. צילום: טויוטה

ממשלת יפן תציע הקלות מס ותמיכה פיננסית לחברות בשיעור של 870 מיליארד דולרים בשנה, באמצעות השקעות ועידוד מכירות של מכוניות נטולות או מופחתות זיהום כבר מעכשיו ולתשע השנים הבאות. זאת כדי להעלות לכבישים כמה שיותר מכוניות חשמליות, היברידיות ועם תאי דלק בעשור הקרוב. יעד מרכזי לזירוז הקבלה של מכוניות חשמליות בציבור הוא הורדת המחירים שלהן. ממשלת יפן הציבה לעצמה יעד של 96 דולרים (כ-10,000 ין יפני) לקילוואט עד לשנת 2030. מחיר קילווואט עמד בשנת 2010 על 1,100 דולרים לסוללת ליתיום. בעשור שעבר מאז עומד כרגע ב-2020 המחיר הממוצע ל-1 קילוואט של סוללת ליתיום על 137 דולרים (נתוני בלומברג).

במקביל תעודד הממשלה את השימוש במימן (תאי דלק שבהם מומר מימן לחשמל להנעה כשהפליטה היא אדי מים בלבד) בעשרות מיליוני טונות בשנה. השימושים העיקריים של מימן יהיה בכלי רכב מסחריים, הובלות והיסעים וכן ליצור חשמל.

קריאה אחרנה לפאן! יאריס GR שתהיה זיכרון עמום. נסו להשיג כזו מיד. צילום: טויוטה

חשוב לציין כי המהלך הזה נועד לשוק היפני ולא נוגע ליצוא של רכבי בנזין לשווקים אחרים.

מה זה אומר לגבי העתיד הקרוב של כל מותגי הרכב היפנים? איך זה ישפיע גם על השוק הישראלי בו כרגע מחירי החשמליות גבוהים, המדינה לא ממש נותנת תמריצים לרכוש אותן ואין לבעלי המכוניות החשמליות תשתית ראויה שתאפשר להם להשתמש ברכב החשמלי החדיש וה"ירוק" שלהם בדיוק כמו בלאנטיס מודל 2001 של סבא.

 

Check Also

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

מדינת ישראל מכניסה את נהגי הרכב החשמלי מתחת לאלונקת המיסים. החל מה-1 לינואר 2025 הטבת אגרת הרישוי תבוטל ותיישר קו לפי 7 קבוצות הרישוי הנהוגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 + nineteen =