רוני נאק
אז בזמן שאצלנו הממשלה ממציאה כל מה שאפשר כדי לסחוט עוד כמה שקלים מהנהגים – ביקום המקביל של יפן קורה הלא ייאמן. ממשלת יפן תסבסד מכוניות חדשות לנהגים קשישים שגילם מעל ל-65. אחת הבעיות שיפן ניצבת מולם הוא גיל האוכלוסייה שעולה – הם לא מבינים כלום בילודה ועסוקים בעבודה כל היום לך תבין – ויחד עם גיל הנהגים גם המכוניות שלהם מתבגרות.
לפי הפרסומים ביפן עולה כי שיעור התאונות הקטלניות בקבוצת הגיל הזו הוא הגבוה ביותר ועומד על 15% – פי שתיים מאשר בקרב נהגים צעירים יותר. לפי הדיווח של ממשלת יפן יש כרגע כ-5.6 מיליון נהגים בגיל העולה על 75 והמספר צפוי להגיע ל-6.0 מיליון בשנה הבאה.
• מבחן דרכים סוזוקי ויטרה 1.0ל' טורבו
ובכן התמריצים יהיו של 100,000 ין יפני (כ-3200 שקלים שלנו) לקונה של מכונית חדשה המצוידת באביזרי בטיחות אקטיביים מתקדמים (שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית, זיהוי הולכי רגל, דו"ג וכדומה). לקוח שיבחר באחת ממכוניות המיקרו הנפוצות ביפן "kei" יקבל תמריץ מופחת. לחילופין יוכלו בעלי המכוניות להישאר עם רכבם הנוכחי ולהתקין בו מערכת בטיחות התראתית.

בואו ניקח לדוגמה את סוזוקי ויטרה. זו נמכרת ביפן בגרסת 1.4ל' טורבו, אוטומטית ועם הנעה כפולה במחיר של כ-86,500 אלפי שקלים (כ-2.7 מיליון ין לפי אתר סוזוקי יפן). אז אנו מדברים כאן על הטבה של כ-4% משווי הרכב. אצלנו עם המיסים והכל תעלה סוזוקי ויטארה במפרט דומה (1.4ל' טורבו, אוטומט אבל ללא הנעה כפולה או מערכות בטיחות מקוריות) 138,000 שקלים על הכביש (כולל אגרת רישוי – איך לא). וזה אומר שאצלנו הטבה כזו בשיעור של 4% תהיה שווה לאזרח וותיק שעדיין כשיר לנהיגה 5,520 שקלים. חושבים שהמדינה שלנו תלך על זה רק כדי להציל חיים?