רוני נאק
ג'יפ קומפאס הגיע אלינו מעט באיחור – כמעט שנתיים מאז שהוצג לשוק האירופאי. הסיבות האמיתיות לכך כנראה יישארו בחדרי חדרים, אלא שאי אפשר בהקשר הזה להתעלם משני דברים: יש לדגם ביקוש רב בעולם והוא יקר לקניה בשער המפעל.
פזיולוגיה
הבסיס של ג'יפ קומפאס הוא פלטפורמה מודולארית של FCA. דומה לזו המשרתת את הג'יפ רנגייד אך מתוחה יותר עם 7 ס"מ נוספים לבסיס הגלגלים שעומד על 263.6 ס"מ. וזה מסדר נהדר את הפרופורציות למרכב שהתיאור המדויק ביותר שלו הוא "גרנד צ'ירוקי מוקטן". וזה דווקא דבר טוב. השוני העיצובי העיקרי הוא פס כרום המתחיל ממראות הצד וממשיך ברצף עד לחיבור מעל לסמל שעל הדלת האחורית – יוצר בכך הפרדה פיזית לגג שיכול להגיע בצבע שונה – כפי שהיה ברכב המבחן. בנוסף כל קודי העיצוב הקלאסיים של JEEP נוכחים כאן ואי אפשר לטעות בזיהוי גם ממרחק.
תא הנהג וקבינת הנוסעים אינם יוצאי דופן. העיצוב אמריקאי מאד באופיו. אין כאן לוח מחוונים ווירטואלי או תחכום יוצא דופן. הוא רחוק יותר מהתכליתיות ה"ג'יפאית" הקלאסית של המותג וקרוב יותר לפינוקים של הגרנד צ'ירוקי בהקשר הזה. קונסולה מרכזית מובלטת מאכלסת את פתחי האוורור הממוקמים נהדר להפשרת ידיים קפואות בבוקר צונן וגם מסך מולטימדיה 7 אינצ' עם כל הקישוריות שצריך. גרסת הלימטד פלוס בה נהגנו כללה גם ריפודי עור משולבי בד נאים וגג שמש פנוראמי ענקי לצד איבזור רב נוסף שאת כולו אפשר להוריד מכאן.
על ההנעה מופקד מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4ל'. התפוקה עומדת על 170 כ"ס ו-25.5 קג"מ. הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית-פלנטרית עם 9 יחסי העברה (כן. זה תשע הילוכים) למערכת ההנעה האקטיבית של JEEP המפצלת את הכוח בין כל גלגל בנפרד. עוד בהנעה בורר מצבי נהיגה הממטב את הורדת הכוח לקרקע בוצית, חול, שלג או פשוט באוטומט.
על פי נתוני היצרן התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.4 שניות והמהירות המירבית היא 200 קמ"ש. המחיר של ג'יפ קומפאס לימטד פלוס עומד על 230 אלפי שקלים כאשר אם תוותרו על האיבזור של הפלוס המחיר ירד ל-210 אלפי שקלים.
נהיגה
כניסה לקומפאס מיד מגלה שמדובר כאן במשהו אחר ושונה. הוא לא דומה לשום דבר שאתם מכירים אם מהצד הקוריאני/יפני או מהצד האירופאי של המפה. יש לו זהות משל עצמו המתבטאת לא רק בפונטים של הכיתובים וצבע המחוגים של מדי המהירות אלא גם בחומרים עצמם ובסידור של הכל. רוצים דוגמה? המיתוג שבגב גלגל ההגה – השולט במערכת השמע. זה דורש פרק הסתגלות והופך אינטואיטיבי אחרי כמה ימים. בסביבת תא הנוסעים יש תאי אחסנה רבים: בקבוקי ליטר וחצי יכנסו בקלות לדפנות הדלתות והתאים יותר ממספקים אבל אין שום מקום לשים בו משקפי שמש – וחיפשתי.
האיכות הכללית של תא הנוסעים היא טובה ועומדת בקנה אחד עם כל מה שאנו מכירים מג'יפ וממותגים אמריקאים אחרים. המשטחים הגדולים ואלו שממש מול פני הנהג רכים ונעימים למגע עם מפל האיכות הצפוי ככל שיורדים בגובה לאיזור הרגליים.
אהבתי את תנוחת הנהיגה ואת גלגל ההגה השמנמן. הראות החוצה טובה ויחד איתה גם השליטה במרחב מצויינת גם בנהיגת שטח קלה. מאחור יש מקום נדיב לרגליים מעט פחות לראש בשל הגג הנפתח אבל עד לגובה של 180 ס"מ אף אחד לא התלונן. זווית פתיחת הדלת האחורית רחבה באופן פריקי למדי (למדו פרק בהילכות סובארו בנושא הזה) וזה מקל על הנוסעים מאחור.
עם 9 הילוכים יש למנוע הזה תמיד יחס העברה נכון כדי להפיק את המיטב. ועם משקל עצמי של 1.6 טונות (נתוני היצרן) המנוע עובד. זינוקים מהמקום הם חדים ומהירים, כך גם מהירות שיוט גבוהה באופן מפתיע למדי. שימו את המנוע הזה על 3,000 סל"ד בהילוך התשיעי וראו מה קורה. המדינה מתכווצת. תאוצות ביניים פחות מרשימות. עם חישוקי 19 אינצ' הלוק של הקומפאס הוא אמייזינג ונאה מאד – ובידוד רעשי הכביש טוב למדי למעט על הכבישי המגורדים והמחוספסים ביותר. גם יכולת ספיגת המהמורת טובה – בעיקר אם אלו יכניסו את המתלים לעומק מהלכם.
שטח
ג'יפ בלי שטח זה כמו דג בלי אופניים. אז נסענו למשמר העמק – כי יש שם המון מסלולי אופניים ושבילי יער שיכולים לאתגר גם את הקומפאס וגדולים ממנו. עוד קודם אספר לכם שביקרנו בשלג של צפון רמת הגולן – לכתבה המלאה – ושם הפגינה מערכת ההנעה במצב "שלג" יכולת טובה מאד להתמודד עם המשטח החלקלק. עכשיו רציתי לבדוק מה קורה על שבילים בוציים וסלעים רטובים. הייתי צריך להיזהר במיוחד עם גלגלי ה-19 האלה שעליהם צמיגים בחתך 45 ופוטנציאל קריעה על סלע (לשמחתי יש ספייר בגודל מלא – שלא זכה לשימוש). לפני השטח כמה נתונים: מרווח הגחון הוא 21.5 ס"מ וזווית הגישה 16.3 מעלות, והנטישה 31.4 מעלות. אפשר לעבוד עם זה ולנהוג בכל שביל קק"ל הגיוני שתמצאו בדרך.
בקטעים החלקים והבוציים ביותר, כמו גם בהצלבה המזדמנת, גילינו שבקרת המשיכה תהיה היעילה ביותר כאשר הרכב בתנועה. אפילו קצב הליכה איטי, יעביר אתכם את המכשול. אם תעצרו ונסו להתחיל נסיעה עם שני גלגלים מסתחררים ומתנופפים באוויר – זה לא הכי יעיל. אם יש דבר אחד בפזיולוגיה של הקומפאס הזה שמפריע בשטח זו זווית הגישה השטוחה – לא מעט בזכות פגוש אירודינאמי נאה פלוס חצאית גומי שתחתיו. זה סידור נהדר לכביש ולא הפריע לנו כלל בשלג אבל בשטח מחורץ הפגוש – פגיע.
לא השתגענו על
כמה דברים לשיפור. בשטח תיבת ההילוכים מתחילה מהילוך שני. נהדר בשלג פחות מועיל במעלה תלול ועם אחיזה טובה. נדרש אינפוט ידני מצד הנהג. בלטו בהעדרם: בקרת שליטה במורד וחיישני גשם. מסגרת הפלסטיק שחור פיאנו המבריקה שסביב המולטימדיה היא גדולה ודומיננטית מדי לטעמי. ולבסוף צריכת הדלק הממוצעת שעמדה על כ-9.0 ק"מ לליטר.
ראוי לציון
מערך בטיחות אקטיבי מלא הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב עם תיקון, בלימת חירום אוטונומית שצעקה עליי לפחות פעם אחת כי חלמתי. גלגל חלופי בגודל מלא זה דבר נפלא וכדאי שיהיה וגם אספקת חשמל 230V ביתית שזה תמיד שימושי כשיוצאים לקמפינג או סתם צריך לנפח סירת גומי לפני פשיטה.
סיכום
קשה למדוד את ג'יפ קומפאס על אותו מישור כמו רכבי הפנאי האחרים. יתרונו דווקא במקום שרבים מהם לא משחקים כלל – באיזורים מעבר לאספלט. וכשהגלגלים נוגעים בכל מה שאינו כביש הוא יהיה עדיף על המיינסטרים של ה-SUV. בשטח המגבלה העיקרית היא הפגוש של גרסת הלימטד (ומתי יגיע כבר טריילהוק עם יותר מרווח גחון ופגושים נכונים ומיגון מקורי) ככזה, וכמי שנוגס בקבוצת הפרימיום, אפשר יהיה להצדיק תג מחיר שגבוה מרוב הכלים שנמכרים אצלנו. על הכביש הוא נותן הרבה באיזורי הלוק והסטייל של JEEP ויהיה כלי נפלא לנסיעות ארוכות או לחיים בין מגדלי היוקרה שבעיר.