רוני נאק
הנוסחה של קיה XCEED אינה חדשה. המתכון של "איך לקחת מכונית משפחתית ולהפוך אותה למשהו סקסי ונחשק" הוא ישן-אך-מוכח. וכשהעולם אוהב, וכמהה לקרוסאוברים ו-SUV לגווניהם השונים, כל יצרן שרוצה למכור יותר – חייב מוצר כזה בתיק שלו. ראינו ביצועים דומים בעבר לכל אורך ורוחב עולם הרכב – דגמי כביש שעברו הגבהה והקשחת מראה בדרך להפוך לגרסה ואפילו לדגם עצמאי. וכך, כשאנו במוד של MORE OF THE SAME ניגשנו למבחן הדרכים של קיה XCEED – והופתענו מאד.
XCEED
הבסיס לקרוסאובר הזה הוא קיה סיד – CEED – שהיא משפחתית קומפקטית מקבוצה C. שחקנית אצלנו בעיקר בשוק הליסינג ופחות בשוק הפרטי שמעדיף SUV כדי לשבת גבוה, היברידית כדי לחסוך בדלק או השילוב המנצח של SUV היברידי (עיין ערך קיה נירו שהוא הנמכר ביותר בקבוצתו). ואותו בסיס של CEED שהוא גם הבסיס של יונדאי i30 החדשה הוא נקודת מוצא נהדרת ליצור קרוסאובר שיהיה לא רק בעל מראה מלהיב אלא גם עם כיסוי דינאמי ראוי ללוק.
מרווח הגחון עלה ל-175 ס"מ, נוספו חישוקי סגסוגת גדולים, חרטום וזנב מעוצבים כמו גם מסילות גג, חיפויי פלסטיק להגנת מחצץ ווירטואלי, צמד מפלטים מאחור וזנב קצר וחצוף שאם יש מספיק בירה במערכת יכול לעבור כזנב של פורשה (כך אומרים – לא בדקתי).
אותה עליזות עיצובית נמצאת גם בפנים: בגרסה הבכירה עם צבעים התואמים את צבעי המרכב, לוח מחוונים ווירטואלי, מסך מולטימדיה גדול עם ממשק בעברית ורצון עז להתחבר לקארפליי/אנדרואיד. מושבים ספורטיביים למראה חובקים היטב את הגוף והידיים אוחזות בגלגל הגה ספורטיבי ושמנמן שעליו פקדים רבים לשליטה על מערכות השמע ובקרת השיוט.
בתחום ההנעה יש כאן יחידת כוח אחת: 1.4ל' טורבו עם תפוקה של 140 כ"ס ו-24.7 קג"מ. ההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. בנוסף יש בורר מצבי נהיגה שבמצב "ספורט" משנת את מפות ניהול המנוע ותיבת ההילוכים – הופך הכל לאגרסיבי יותר – וגם משנה את התצוגה של לוח המחוונים הווירטואלי (שאינו קיים בגרסת LX לציי הרכב) לאדום ומגניב ביותר.
חבילת הבטיחות האקטיבית נוכחת גם כאן בשתי רמות – כאשר רק בגרסת פרימיום תקבלו בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים וזיהוי הולכי רגל ורוכבי דו"ג. רמות LX ו-EX נהנות מ-6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית וניטור מרחק לפנים (דרגות 7 ו-6 בהתאמה).
החיים XCEED
שתי נהיגות ביצענו בקיה XCEED החדשה. הראשונה – אינטרו קצר בהשקת הרכב. שם הרכב הציג ממוצע צריכת דלק של כ-16 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה רגועים ברובם. את המבחן העיקרי ביצענו בסופ"ש של אותו השבוע עם קו ארוך מהמרכז לנאות הכיכר ובחזרה. כשעל הדרך אנו עוברים כבישי שיוט מהירים, כבישים הררים מתפתלים וגם מעט דרכי עפר קלות. כאן הקיה XCEED הציגה צריכת דלק ממוצעת של כ-12 קילומטרים לליטר כאשר בקטעי הנהיגה האגרסיביים היא הגיעה לכדי 9.0 קילומטרים לליטר. וזה עדיין די סביר למנוע טורבו בנפח כזה.
אבל לצד הניואנסים של בידוד הרעשים, נוחות הנסיעה, המרווחים וחדות ההיגוי – היה דבר אחד שהתבלט מעל לכל. החבילה כולה משדרת תחושת פירימיום ואיכות שלא הכרנו עד עתה במכוניות הקטנות של קיה. חבילות האיבזור העשירות, נקודות המגע של הנהג עם הרכב שחלקן מרופד עור, משקל המתגים וחוויית הנסיעה כולה – היא קומה אחת מעל ממה שהכרנו בעבר.
בשיוט מהיר קיה XCEED הייתה שקטה ונעימה מאד. עם 7 הילוכים ומנוע שמפיק שיא מומנט ב-1500 סל"ד אפשר לשייט במהירות ובחסכון רב בדלק. מעט מאד רעשי רוח זניחים, רוב הזמן רעשי כביש לא חודרים פנימה – למעט כשהאספלט ממש מחוספס או שבור, והמכונית חשה מוצקה ואחודה מאד.
בעיר יש יתרונות למרווח הגחון הגבוה יותר – בעיקר בכל נושאי המדרכות ופסי ההאטה. הספיגה של הכבישים השבורים שבעיר טובה מאד – וללא תלונות בצורת קרקושים של הפנים. באותו נשימה נזכיר את תא המטען שעם נפח של 426ל' ונפתח יחד עם השמשה האחורית. הסרת המחיצה וקיפול מושבים מאפשר אפילו נשיאה של שני זוגות אופניים גדולים. פעולת תיבת ההילוכים (העיר היא נקודת תורפה לכל תיבת הילוכים רובוטית) נעימה וחלקה ביותר. אין כאן טענות כלל.
• להורדת המפרט המלא של קיה XCEED
עם מרכז כובד גבוה, ומתלים רכים לא ציפינו לגדולות ונצורות על הכביש המפותל. אבל גם כאן הופתענו. ראשית מצב "ספורט" הוא בהחלט כזה ומעלה אוקטבה של זמינות כוח ועוצמה בכל מצב. אבל, תגובות השלדה הנכונות, והמתלים הנכנסים עמוק למהלכם בפניה, יוצרים חוויית נהיגה שמצדיקה את המילה "ספורטיבית" בקמפיין של היבואן. יותר מזה – הפלטפורמה מרגישה שהיא יכולה להתמודד עם יותר כוח. הרבה יותר. ההיגוי והבלמים בהחלט שמתמודדים היטב עם האתגרים בתחום הזה ולמעט היסוס קל בשינוי כיוון – בגלל אורך מהלך המתלים – אין תלונות.
XCEED לסיכום
קיה XCEED חיה בין שני עולמות. היא קרובה מספיק במחיר כדי להיות חלופה מעניינת למשפחתית אפרורית – והיא ממוקמת היטב כדי למלא את המקום של קיה נירו שמחירה האמיר בשל שינויי המס. כך או אחרת מדובר במכונית שהיא קודם כל כיפית לנהיגה כמו שכיף להביט בה. האיכות הכוללת טובה מאד ויחד עם חבילות האיבזור שנבחרו יוצרת תחושת פרימיום שלא הכרנו עד היום בדגמי קיה במחירים האלה. לאור המחיר – בין 138 ל-146 אלפי שקלים – זו חלופה בהחלט מעניינת המצדיקה ביקור באולם התצוגה של קיה.