רוני נאק
לנד רובר תשבית את מפעל הבית שלה בסוליהול אנגליה למשך שבועיים זאת בשל ירידה אדירה של כמעט 50% במכירות בשוק הסיני. הסיבה לכך נעוצה במכסים החדשים שסין הטילה על יבוא וכן מלחמת הסחר עם הארה"ב. נחמה פורתה היא שלא רק לנד רובר נפגעת – כל שוק הרכב הסיני (הגדול בעולם עם כ-29 מיליון יחידות שנתיות) חווה ירידה משמעותית ביותר בשל האטה בצמיחה וזהירות גוברת של לקוחות לשמור על הכסף שלהם.
המפעל בסוליהול ייסגר לשבועיים החל מה-22 לאוקטובר – לא צפויים פיטורי עובדים. מפעל אחר של לנד רובר – קסטל ברומוויץ' – עובר לשבוע עבודה מקוצר של שלושה ימים בלבד מאוקטובר ועד דצמבר. להזכירכם כ-45% מכל רכבי לנד רובר מונעים בדיזל – וזה חשף את החברה כשמדינות ורשויות מקומיות מטילות מיסי זיהום ואף אוסרים מכירה של רכבי דיזל במאמץ לצמצם זיהום אוויר. גם כל עניין הברקזיט לא מוסיף לבריאות של רואי החשבון ב-JLR אשר חוששים מפגיעה בחופש המסחר עם אירופה.
השינויים הנ"ל לא צפויים לשנות משהו לגבי לנד רובר כאן בישראל. לפי נתוני המסירות של דו"ח איגוד יבואני הרכב המכירה של דגמי המותג יציבה ועומדת על 236 יחידות (ינואר עד ספטמבר) שזה מספר מאד דומה ל-241 יחידות שנמכרו באותה התקופה אשתקד.