רוני נאק
לאחרונה עבר הדיסקברי 5 עדכון קל מן החוץ ומבפנים והשתלת אינג'ניום בחרטומו. יצאנו לנסיעה רק כדי להזכר עד כמה המכונית הזו וורסטילית ורבת יכולת וכן – היא עדיין יקרה מאד.
עוד כשהוצג הדיסקברי 3 הדבר המרשים ביותר בעיני הייתה היכולת שלו לשנות צורה ואופי. הופעת הבכורה של הטריין ריספונס, פלוס מתלי אוויר ארוכי מהלך, דיפרנציאלים שיודעים להיות גם מוגבלי החלקה וגם להינעל לגמרי – הייתה ללא ספק קפיצת דרך משמעותית אחרי הדיסקברי 2, קפיצת דרך שגרמה למיצובישי פאג'רו וללנד קרוזרים דאז להיראות מיושנים וגמלוניים.
פאסט פורוורד כעשרים שנים והדיסקברי 5 עבר עדכון נוסף. על העיצוב אין מה להרחיב מדי – הצילומים בהחלט שעושים כאן שירות טוב. רק אציין את האחוריים שלו שעדיין לא מסתדרים לי בעין – אולי זה רק אני. מבפנים לנד רובר ניקתה את עיצוב הקוקפיט אבל הותירה בחכמה מתגים פיזיים לבקרת האקלים (עם תא נסתר מאחוריהם), כפתור ווליום פיזי ונפלא וגם חוגה לטריין ריספונס ולתיבת ההעברה – כן כן לדיסקברי עדיין יש LOW כדת וכדין.
עוד בפנים תמצאו 7 מושבים מרופדי עור. השורה השלישית מקפלת חשמלית ובנוסף, שם מאחור, יש מתג המאפשר הנמכה של המתלה האחורי כדי שאדוני לא יצטרך להרים את חבית השיכר גבוה מדי. מה שאני פחות אוהב בדור הזה של הדיסקו זה הוויתור על הדלת האחורית המפוצלת. אני חוזר לרגע למושבים האחוריים ומספר לכם שברגע הסטת המושב המרכזי (כדי להכנס לאחורי) גם המושב הקדמי זז אוטומטית לפנים כדי לאפשר כניסה קלה.
לנד רובר הייתה בין כמה יצרניות בולטות (מרצדס די מזמן ומאזדה לאחרונה) שנטשו את מנועי ה-V6 לטובת מנועי 6 ציל' טוריים. בנזין וגם דיזלים. כך קיבלנו את הדור הנוכחי של המנועים השתולים בין הכנפיים של דגמי לנד רובר וריינג' רובר רבים. במקרה שלנו, הדיזל 3.0ל' הזה מפיק 250 כ"ס ו-57 קג"מ ב-1,250 סל"ד (יש גרסה חזקה יותר עם 300 כ"ס ו-65 קג"מ ב-1,500 סל"ד). ההנעה כפולה קבועה דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים ויש כאמור גם LOW קצר ושימושי. אחד ה"קונצים" המגניבים של דיסקברי הוא היכולת לעבור מ-LOW ל-HIGH בתנועה – לשמחתי היכולת הזו נשמרה גם כאן אפילו שאינה מצויינת בברושור.
בכל האמור לחווית הנהיגה בעיר ובכביש הפתוח אין יותר מדי מה להרחיב. רמת הבידוד, הנוחות, מעולים – בהחלט מהטוב ביותר שיש למצא בתעשיית הרכב. יותר מזה, בלא מעט מצבים הדיסקברי הגדול מציג רמת רעש נמוכה יותר בתא מאשר לא מעט רכבים חשמליים. עד כדי כך הבידוד מצויין.
מאחרי גלגל ההגה הגדול חווית הנסיעה נעימה ויוקרתית. הקוקפיט ותא הנוסעים עשויים ממיטב חומרי הגלם והעיצוב הוא רטרו-מודרני מאד אלגנטי ונקי בעיניי. עיצוב המביא וכמעט ממצא את התפיסה שהביטוי לעושר אמיתי הוא משטחים ריקים רחבי ידיים. כמו מדשאות אינסופיות באחוזה וויקטוריאנית.
מתלי האוויר בדיסברי יכולים לנוע על פני טווח גדול מאד של 16 ס"מ והם עושים זאת במהירות רבה יותר משפגשתי בכל רכב אחר – יוקרתי או טוען ליוקרה. המעבר ממצב למצב הוא עניין של שניות ספורות. לנד רובר לאורך השנים עשתה את המערכת לפשוטה יותר לתפעול וכיום היא מציעה מצב "גישה" בה הרכב משתופף כדי שהליידי לא תרים רגל בצורה לא מכובדת כשהיא מטפסת לרכב, מצב רגיל לנסיעה בכבישים ושני מצבי שטח (עד למרווח גחון של 28.3 ס"מ מכובדים).
עם כל הטענה ליכולת שטח קוסמית מבט אחד בחישוקי גלגלים 20 אינץ' וצמיגי AT בחתך 55 הצריכים לתמוך ברכב שטח מגודל במשקל של 2.4 טון (ללא משקל האגו של הנהג) – נסיעת השטח הייתה בשבילי יער מסורקים למדי ורק גיחה קצרה אחת לראות האם הדיסקו עם יכול לרוק אנד רול. ובכן, התשובה היא כן. או YES במקרה הזה. הצמיגים יחסית עמידים אבל לא מאד – וצריך להזהר עליהם. תשמחו לגלות שיש גלגל חילופי בגודל מלא לכל צרה שלא תבוא וגם אם זו מגיעה כשאתם גוררים (עד 3.5 טון!) פנצ'ר מעצבן לא ישאיר אתכם תקועים.
בסעיפים שפחות אהבתי יש אחד אניגמטי למדי – חיבור לאנדרואיד עם כבל ולא אלחוטי כפי שיש בכל יונדאי שניה. זה לא פרימיום וגם לא יוקרה. בעיקר כשכבר יש משטח טעינה אלחוטי שיחד יכולים לנקות את הקוקפיט מכבלים טורדניים. התשובות שקיבלתי היו בסגנון "…זה משרד התקשורת..זה משרד התחבורה…הופ! הנה יוניקורן".
עוד לא השתגעתי על צריכת הדלק שעמדה בממוצע המבחן על כ-9.5 ק"מ/ל' – זאת כשבמבחן מ-2017 עם המנוע הישן לרכב היה ממוצע של 12 ק"מ/ל'.
והאתגר האחרון הוא המחיר. נכון, דיסקברי מעולם לא היה "רכב זול", ובתקופה שבה כל המכוניות מגיעות למחירים שמעלים בסימן שאלה את התמורה לכסף, הנה עוד מכונית יקרה אחת: 734,603 אלפי שקלים. וזה המחיר לפני מבצע/הנחה/ קריצה-קריצה.
בשורה התחתונה, לנד רובר דיסקברי 5 הוא אחד מכלי הרכב הוורסטיליים ביותר שיש כיום על הכביש. יכול להפוך עורו מרכב שרד עירוני עם אפקט הגעה מרשים ויכולת להקפיץ חצי קבוצת כדורגל לאימון, להשתנות לשייט אוטוסטראדות מהיר מאד, נוח בצורה קיצונית ונעים לאורכם של קילומטרים אינספור ואז – אם פתאום בזווית העין אתם קולטים דרך עפר החותכת בחדות ימינה מהכביש, עולה על גבעה ונעלמת מעבר לאופק – אתם שם! עם מרווח הגחון, הנעילות ובקרת המשיכה שתוכל לטפל במרבית המכשולים ההגיוניים שתפגשו בשטח.