רוני נאק
דבר כזה לא היה 20 שנים. חפיפת מחיר בין דגמי ה-4X4 של טויוטה ו-לנדרובר. למעשה מאז שהדיסקברי 3 הגיע ב-2005 ועלה קומת מחיר ויכולת – הוא השאיר מאחור את טויוטה לנדקרוזר ואת הפאג'רו זצ"ל להתקוטט לבדם בארגז החול. דיפנדר מעולם לא היה במשחק הזה – לא הקודם שישב בוכה בפינה מתגעגע לסדרה 70 ולא החדש שבא לשטח עם נעלי ספורט לבנות. עד היום – כי עכשיו כשאני מביט דרך השמשה של הדיפנדר הזה במעלה בצד התלול-יותר של הר חירן ויודע שאוכל להגיע למעלה בלי דרמות.
דיפנדר ולא דלפנדר
לאחרונה החלה חברת המזרח, יבואנית לנדרובר, לשווק "גרסת כניסה" של הדיפנדר 110 מכונה S200, במחיר של 545 אלפי שקלים. זה בפירוש במאות אלפי שקלים זול יותר מחלק מרמות האבזור וההנעה של הדיפנדר הזה שגם עוברות את רף ה-700 אלף שקלים. שאלת השאלות בבוקרו של יום מבחן האם מדובר בגרסת עוני דלילה? התשובה היא בהחלט שלא.
• דיפנדר 110 קטן עליכם? קחו 130
הדיפנדר הזה מקבל את המנוע 6 ציל' טורבו-דיזל הטורי החדש. בעזרת נפח של 3.0ל' והזרקה ישירה בלחץ סופר-גבוה הוא מפיק 200 כ"ס ו-50 קג"מ ב-1,250 סל"ד – יש לו מעט עזרה ממערכת היברידית קלה. הכוח עובר לכל הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים. דף הנתונים מלמד על תאוצה של 10.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 175 קמ"ש. צריכת הדלק במבחן עמדה על 11 ק"מ/ל' קרוב ל-12 קמ"ל הרשמיים.
ה-S200 שומר על תיבת העברה עם LOW קצרצר (היחידה שיודעת לעבור ל-HIGH גם בגלגול), נעילה מרכזית ואחורית כשעל הקשר מופקדים צמיגים דו-שימושיים על חישוקי 19 אינץ'. אין מתלי אוויר ואת מקומם תופסים קפיצי סליל השולטים בתנועה של המתלים הנפרדים בכל פינה.
בתחום האבזור מצויד הדיפנדר במולטימדיה PIVI החדשה והמצויינת של היצרן (רק ללא אנדרואיד אלחוטי, קארפליי כן…), בקרת אקלים מפוצלת, טריין ריספונס מגניב, ריפודי מושבים מעור טבעוני, גלגל חילופי בגודל מלא התלוי על הדלת האחורית, מערך מצלמות 360, חימום למושבים הקדמיים והזחה חשמלית חלקית וכמובן שורה ארוכה של מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות.
המחיר כאמור 545,000 שקלים.
נהיגה
אחרי הסיבוב העירוני שהחל ביציאה מאולם התצוגה בהרצליה, חיכתה לנו נהיגת לילה אינטנסיבית למדי לצפון ובחזרה באותו לילה. לופ של כבישים מהירים והררים וגם ניווט בכפרי הצפון ברחובות שבורים שבהם נדמה כי לעולם לא ייגמרו עבודות התשתית. חששתי שהוויתור על מתלי האוויר (אחת מנקודות החוזקה של לנד רובר) יגיע עם קנס בנוחות – אולם שמחתי לגלות שהתבדתי. נוחות הנסיעה הייתה מצויינת בכל המצבים, בין אם זה שיוט מהיר על כביש 6 באישון לילה או נהיגה זהירה בסמטאות צרות ועל פתחי ביוב. מעט מאד חבטות עוברות פנימה ומתקבלת חווית נסיעה נעימה מאד – לא מעט גם בזכות מושבים מצויינים ומערכת הנעה חזקה בעלת פעולה מאד חלקה ונעימה.
לנדרובר דיפנדר אינו מכונית נהיגה – אין לו יומרות כאלה בטח שלא עם משקל עצמי של 2.5 טון ומרווח גחון של 220 מ"מ. אבל מה שפגשתי כלל לא היה גמלוני או עמום. הדיפנדר התגלה כמרוסן, מדויק ואפשר אשכרה להינות משיוט מהיר בכביש מפותל – בגבולות ההיגיון כמובן. הבלמים חזקים מאד, ההיגוי – למרות ההגה גדול הקוטר – מדויק ועם משקל טוב. האמת…נהנתי מאד.
שטח
בכניסות הקודמות שהיו לי לשטח עם דיפנדרים מהדור החדש ממש חששתי. הפעם כבר לא. מבחינתי ברגע שאין מתלי אוויר – זה פחות משהו לדאוג לו. לכל החיישנים, צינורות האוויר, הכריות עצמן…מצד אחד יש להן המון ערך מוסף, מצד שני מקור לקרעחצן. בשטח, בין אם בנהיגת שבילים מהירה, טיפוף צמיגים על פני דרכי יער מסולעות וגם כמה קטעים טכניים מדורגים – הצלחנו לעבור כמעט בין כל המצבים של הטריין ריספונס, תיבת ההעברה ואמצעי בקרת המהירות. לתא השטח הנפלא שבין יתיר להר עמשא יש המון מה להציע בתפריט מגוון למדי – והדיפנדר זלל את הכל: מדרדרת ועד מסלעות, וקינח בפודרה עמוקה. יצאנו מן השטח כמו שנכנסו – תקינים לגמרי אחרי עשרות קילומטרים ולא מעט שטויות.
איך ידענו שהכל סבבה? פשוט מאד – עלינו על הכביש והדיפנדר נסע באופן מושלם – ללא רעידות, לא סירטן ולא וויברץ וכל נורות האזהרה בלוח המחוונים הדיגיטלי שלו נותרו לנמנם.
מילה טובה מגיעה לתא המטען. הוא גדול ורצפתו קשיחה – כך גם הגב של המושבים האחוריים היוצר רצפה שטוחה ועמידה שבמקרה שלי הייתה הבית של אופני ההרים שלי ולא מעט ציוד. ציון 10 בשימושיות.
סיכום
במידה רבה – זו דעתי – הגרסה הזו של הדיפנדר היא המתאימה ביותר לנהגים שבאמת מתכוונים להשתמש בו בשטח והרבה. הוא מצויד במערכת הנעה מצויינת הנותנת טווח נסיעה ארוך מאוד, פעולת המנוע הטורי נפלאה ויש לו מספיק חימוש 4X4 לכבוש כל הר וגבעה הגיוניים. ואחרי כל זה – מדובר גם ברכב כביש, מהיר מאד, נוח מאד שיזלול המון קילומטרים בנוחות רבה וללא מאמץ. אהבתי.