רוני נאק
-
דור רביעי לדגם הוצג 2015
-
הספק משולב 313 כ"ס
-
שני מנועים חשמליים
-
10 כריות אוויר
-
החל מ-475 אלפי שקלים
ללקסוס RX תמיד הייתה פינה חמה בליבי. שילוב של ביצוע מצויין, איכות כללית יוצאת דופן, תמורה טובה למחיר בקבוצת הפרימיום ומוניטין אמינות מופלא המגובה במקום ראשון כמעט יצוק בבטון בקונסיומר ריפורט (מאז הדברים השתנו מעט). והיה לאותה RX מעין כניעה כזו – כמו של גיישה צייתנית – אשר קבלה אותך לא משנה מה. במין הכנעה שאין לגרמניות זעופות המבע.
ואז הגיע ב-2015 הדור הרביעי של הדגם – על הדור החדש של פלטפורמה K של טויוטה (המשרתת מקאמרי, דרך סיינה, היילנדר ועוד – בווריאציות שונות) – עם בסיס גלגלים ארוך יותר – ועיצוב שנראה כאילו יצא מהסטודיו לעיצוב של דארת' ווידר בסוהו של כוכב המוות של הרפובליקה. לקסוס הדגישה מאד את ה"גג הצף" אשליה המושגת על ידי משיכת פס שחור לחבר בין חלונות הצד לשמשה האחורית – אבל אני לא יכולתי להתחמק מהעיצוב הזוויתי והמחודד ששרט את הקרנית בעין. המכונית הזו בשחור-מאט יכולה לגמרי לשרת את הדארק סייד.
תא הנוסעים לא עבר שינוי מאז 2015 – וכולל לוח מחוונים שחלקו ווירטואלי ומשתנה לפי מוד הנהיגה. הפיקוד על מסך המולטימדיה הגדול-אך-מרוחק בעומק שדה הראיה נעשה באמצעות כאילו עכבר על הקונסולה המרכזית – פתרון יפה שקל להסתגל אליו. כל השאר ממשיך ומבוצע באיכות האקזמפלרית של לקסוס – אינסרטים של עור איכותי – תפרים מוקפדים על מושבים סופר נוחים – אפילו המשחק בין חלקי פלסטיק כסופים לשחור-פיאנו נראה כאן במקום ואלו (אמנם פלסטיק) מרגישים מוצקים ואיכותיים.
• להורדת מפרט מלא לקסוס RX
• הגשימו חלום ב-3630 שקלים בלבד
כל נושא הנוחות, המרווח לנוסעים, ורמות הרעש בקבינה מטופלים נהדר. יש פתחי מיזוג מאחור – בקרת אקלים חזקה ופריט שאני אוהב במיוחד – מושבים קדמיים מאווררים (ובחורף מחוממים) תשכחו מכתמי הזיעה על חולצת CANALI יקרה.
על ההנעה יש כמובן יחידה היברידית (אגב בדיוק כמו זו המשרתת את טויוטה היילנדר הייבריד שמייבאת אוטומקס) מדובר במנוע בנזין V6 בנפח 3.5ל' עם תפוקה של 262 כ"ס ו-34 קג"מ. אליו מחוברים לא אחד אלא שני מנועים חשמליים 167 כ"ס בחזית ו-68 כ"ס מאחור אשר מניע רק את הגלגלים האחוריים כדי שנקבל הנעה כפולה (אין דרייבשאפט בנות). לקסוס מחשבת הספק משולב של 313 כ"ס כאשר העברת הכוח נעשית באמצעות תיבת הילוכים רציפה יען CVT. (דרגת זיהום 6 מעודכנת). חובבי הנהיגה ישמחו לגלות כי המצבר ההיברידי הגדול ממוקם בין הגלגלים ומעט לפני הגלגלים האחוריים. הגיקים ישמחו לקבל נתון נפח של המצבר 6.5Ah ומתח של 288V (או 1.872 קילווואט/שעה). כרגע זה לא אומר הרבה – אבל חכו להמשך.
יש המון איבזור בטיחות מתקדם – וזה נהדר וראוי. בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית, התראת סטיה מנתיב ועוד כמו 10 כריות אוויר – עיגונים למושבי ילדים, בקרת משיכה ויציבות.
המחיר כאמור מתחיל מ-475 אלפי שקלים ועוד 35 אלפים לחבילת פרימיום ועוד 6,000 לצבע מטאלי מהמם.
נהיגה
ה-RX ההיברידי מסתיר את המשקל היטב – והוא שוקל כ-2,200 ק"ג משמעותיים למדי. דף הנתונים מלמד על 7.7 שניות ל-100 קמ"ש. וצריך ללחוץ עמוק והרבה על הדוושה כדי לקבל נתון דומה לזה. עם התיבה הרציפה זה עניין של סל"ד גבוה והאצה רציפה ואחידה עד למהירות שבחרתם. אותו כנ"ל בתאוצות ביניים ושם – בתחום המהירות שמעל ל-80 קמ"ש האינפוט החשמלי הולך וקטן.
בכלל נדמה היה לי שהמעורבות של ההנעה החשמלית היא ממש מינורית ביחס למה שמתקבל היום מ-וולוו XC90 למשל ואפילו מיצובישי אאוטלנדר – לשניהם מערכות חשמל הרבה יותר משמעותיות (9.2 קילוואט/שעה בוולוו ו-12 קילוואט/שעה באאוטלנדר) ובטווח מהירויות נרחב הרבה יותר. מהכרותי עם היכולות של הוולוו – הרגשתי כאילו המערכת של לקסוס – שמאד הרשימה בעבר – כבר לא עומדת בקנה אחד (ובטח שלא מובילה) את הנישה של SUV היברידי. יותר חשמל – פחות בנזין. ולראיה צריכת הדלק המשולבת במבחן עמדה על 9.6 ק"מ/ל' – אאוץ'.
איכות הנסיעה היא לגמרי מה שזכרתי מה-RX הקודמים. שילוב מאד מרשים של רכות, ופינוק. קצת רך מדי לטעמי, קצת רוכן מדי בסיבובים (אין אצלנו מקלים אקטיביים שיש במקומות אחרים) – אבל אם וויתרת כבר על הגביע של ראלי מונטה קרלו – ואתה מסוגל להעריך כרכרה אשר תשא אותך בנוחות מירבים על פני קילומטרים ארוכים – זה לגמרי הכלי הנכון. ה-RX הקודמים הצליחו איך שהוא להיות ולהרגיש לא גדולים. ה-RX הנוכחי – נוכח – גם מאחרי גלגל ההגה ובתנוחת הנהיגה עמוקה ושטח החלונות הקטן שמשאיר אותך במבצר נייד של פלדה, אלקטרוניקה ועור נאפה מפנק.
סיכום
בעבר לקסוס RX ההיברידית מאד הרשימה אותנו. ובמידה רבה היא הקדימה את זמנה. אבל כיום הזירה השתנתה וכשיש היברידיות ממרצדס, במוו ו-וולוו וכאשר מותגים עממיים כמו מיצובישי, יונדאי וקיה מציעים היברידיות בעלות נתונים מרשימים מאד (כולל חבילות איבזור בטיחות דמיוניות בעושרן), הלקסוס למרות עיצובו המפוסל כושל מאחור. באשר לאיכות הכוללת של המכונית כמוצר, ה-RX עדיין יכול ללמד רבים וטובים איך עושים את זה – ואם אתם פחות בקטע של אימוץ טכנולוגיות חדשות ויותר מעדיפים את הבטוח (והאמין – ע"פ הקונסיומר ריפורט) לכו על ה-RX.