רוני נאק
מרצדס 190 מעולם לא הייתה דגם להתגאות בו בליין הדגמים של היצרנית האייקונית. כחלק ממאמצי השיווק – כמו יצרניות רבות אחרות – גם מרצדס הכניסה את הדגם החדש לזירת מירוצי מכוניות התיור מיישמת את הקליאשה Race on sunday sell on monday.

בהתאם לחוקים, על מרצדס היה ליצור גם גרסאות הומולוגציה חוקיות לכביש. היא עשתה את המינימום הנדרש ורק 502 יחידות של מרצדס 190E 2.5-16 EVO II חוקיות לכביש הציבורי יוצרו ב-1990 ו-1991. אבל אפילו הכמות הקטנה הזו יצרה מורשת בעלת אדוות המגיעות גם שלושה עשורים ויותר של אחד ממבצעי ההומולוגציה הבלתי נשכחים ביותר שנעשו אי פעם. מכונית שחושלה בכור ההיתוך הקשוח ביותר של הספורט המוטורי Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM).

ביוני 2024, HWA AG – הנחשבת לקבוצת ה- DTM המצליחה ביותר בכל הזמנים – הכריזה כי תפיק מחווה מודרנית למכונית המקורית. השם יהיה HWA EVO, ובהתאם כדי לשמור על האקסקלוסיביות החברה תייצר רק 100 יחידות במהדורת יצור מוגבלת. המחיר? כמיליון אירו ליחידה.

מבוסס על סדרת W201 של מרצדס (סדרה 190 למי שלא דובר את שפת קודי הדגם הפנימית של מרצדס), ה-HWA EVO שומר על שפת העיצוב של ה-190 EVO האייקוני תוך שימוש בטכניקות יצור חדשות מודרניות כדי להעניק פרשנות מחודשת לקלאסיקה. כצפוי נעשה שימוש נרחב בקרבון שיחליף את חלקי הפח של הרכב התורם את שלדתו למדע. אחרי המהפך ה-EVO ישקול רק 1,350 ק"ג וישתחצן עם חלוקת משקל של 50/50. זאת הודות למיקום תיבת ההילוכים על הסרן האחורי.

הכוח מגיע ממנוע מרצדס V-6 כפול מגדשי טורבו בנפח 3.0 ל' המפיק 500 כ"ס. המנוע יאפשר לרכב להגיע ל-300 קמ"ש – גם בעזרת תיבת ההילוכים הידנית על ששת הילוכיה. בתוך הרכב לא מדובר ברכב מירוצים ספרטני כלל ועיקר. הפנים עשיר עם אבזור נוחות הצפוי ממכונית חדישה יותר, למשל בקרת אקלים דיגיטלית, פנסי LED ועוד.
ה-EVO ייבנה על ידי HWA בעיר אפלטרבך, גרמניה. תהליך הבנייה מתועד בפירוט של כל היחידות המתוכננות הבאות. עותקים חתומים של מסמכים מסוימים יסופקו עם המכונית, כאשר המסמכים המקוריים יישמרו בארכיון HWA. המכונית הבסיסית מוצעת ללא תוספות אופציונליות, אם כי הקונה ("למבינים בלבד") יכול להמשיך ולפתח את המפרט של המכונית שלו, עם מגוון של צבעים ופריטי אבזור רבים אחרים.