יום שישי , 29 מרץ 2024
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

השקה מרצדס E קופה

רוני נאק

פורסם במקור בגלובס

לפרזנטציה הזו הגעתי בשילוב של סקפטיות וציפיות נמוכות למדי. שהרי מי באמת צריך E קלאס קופה? לא קטנה וספורטיבית כמו C קופה ולא S קופה בעלת נוכחות מרשימה ואפקט הגעה של משחתת. ציפיתי לפגוש מכונית שתתאים לפנסיונרית כחולת שיער מפלורידה שעושה את דרכה ב-40 מייל לשעה במכנסיים עם הדפס משובץ וקרדיגן פסטלי לעבר מועדון הברידג' ביום הלא נכון. ציפיתי לפגוש מכונית גדולה וגמלונית שמעדיפה את היושר של הכבישים המהירים על פני הרקדת ההרים כאיילים ואת הגבעות כבני צאן – ברעם מפלטים ואוושת צמיגים. אבל טעיתי.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

זה הדור השישי של מרצדס E קופה, אבל כבר בדור הראשון שהוצג בשנת 1968 אפשר לזהות את קוד העיצוב הנוכח בדור החדש. למשל חלקי מרכב משותפים רבים עם הסדאן, שמשה קדמית שפופה ונוטה יותר לאחור, חלונות צד ללא קורה B וגלילה שלהן עד מתחת לקו החלון. וכמובן 2 דלתות ו-4 מושבים. האמת תאמר שדווקא שלושת הדורות האחרונים – אלו שקבלו את הסימן CLK  ו-E קופה שבין 09 ל-17' פחות דיברו אליי מאשר הדורות הראשונים שהיו נקיים וקלאסיים יותר למראה – אבל זה אני.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

ואני מתעכב על העיצוב מכיוון שזה הדבר האחד בכל מכונית בעל המשקל הרב ביותר בשיקולי הלקוח – וזה מקבל חשיבות יתר כאשר מדובר במכונית שמדברת "לייפסטייל" בקול רם כמו E קופה. מרצדס גייסה את השלדה של E קלאס החדשה כבסיס המכאני – הקטינה את בסיס הגלגלים של ה-E הנוכחית והרחיבה את המפשקים ביחס לדור הקודם. הם עיצבו את המרכב באותו קוד מוכר של הקופה שלהם אלא שהפעם העיצוב של המרכב נוכח יותר מאשר "ניפוח"  של אלמנטים כמו כנפיים ובתי גלגלים. וזה ניכר בעיקר מאחור שם המותניים תפוחות (בקטע ברזילאי כזה), ולשמשה האחורית נטיה ומידות אשר יחד עם הפס האופקי שיוצרים גופי התאורה החדשים (חלק משפת ה-קופה החדשה) הזכירו לי את המראה של (נשימה עמוקה) פורשה 911 ממבט 3/4 אחורי. כשהגעתי עם התובנה הזו למעצב הרכב אשר נכח באירוע הוא אישר במפתיע את העובדה שהם קבלו השראה מהאייקון של פורשה – ואני קבלתי טפיחה טבטונית חזקה על הכתף.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

כניסה למכונית העתיקה את נשימתי. העיצוב והביצוע מדהימים וראויים בהחלט להיות אי שם בסטראטוספירה של "המיטב שיש לעולם הרכב להציע". פגשתי שלושה גימורים – כולם מדהימים – ממוטיבים ימיים חזקים שמזכירים סירות מירוץ קלאסיות של RIVA, ועד לשילוב של עור כחול ומשטחי עץ כמעט גולמיים למגע ובעלי טקסטורה טבעית. דווקא הגרסה הספורטיבית של קרבון ואלומיניום נראתה דלה. אהבתי את פתחי המיזוג בצורת טורבינה העשויים מאלומיניום מכורסם ובתוך זה את הקוקפיט הווירטואלי עם שני מסכים רחבים ומשטחי מגע על גלגל ההגה. שילוב מהטובים שיש בעיניי בין קלאסיקה לטכנולוגיה.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

בהקשר הזה אפשר לציין את מערכת הקישוריות המלאה שיש ברכב, כמו גם 64 גווני תאורת אמביאנס, מערך בטיחות אקטיבי נרחב מאד הכולל בקרת שיוט אקטיבית שיודעת להחליף מסלולים בעצמה – מצבי נהיגה משתנים המחליפים את מפות הניהול של מערכת המתלים האקטיבית, תיבת ההילוכים, מנוע, בקרות היציבות והמשיכה וההיגוי החשמלי. כך אפשר לשייט בנחת בכביש עמוס או לחדד מאד את התגובות כדי ליהנות מאופי נמרץ יותר.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

באירוע נהגתי בשלוש גרסאות מנוע כולן משודכות לתיבת הילוכים אוטומטית עם 9 יחסי העברה. לגרסת 200 מנוע בנזין בנפח 2.0 ל' ומגדש טורבו המפיק 184 כ"ס ו-30 קג"מ. ההנעה אחורית בלבד. הגרסה הזו הייתה נעימה מאד לנהיגה ועשויה להתאים בעיקר למי שגר בכרך ומבלה בפקקים. מחסור בכוח מורגש היטב מחוץ לעיר, בתאוצות ביניים או על כביש מפותל כשתרצו לנהוג מהר יותר. גרסת 300 כבר עם מנוע 6V בנפח 3.0ל' ותפוקה של 333 כ"ס ו-48 קג"מ. ההנעה הייתה כפולה וכך גם התאוצות – 5.3 שניות ל-100 ויכולת אדישה כמעט להגיע במהירות ל200 קמ"ש ויותר ולהישאר שם עד שנגמר הדלק במיכל. הגרסה השלישית – והמרשימה בפני עצמה – צוידה במנוע הדיזל הנוכחי 350d עם 258 כ"ס ו-62 קג"מ (גרסת מנוע שמרצדס די הצניעה באירוע והעדיפה להבליט את הדיזל הקטן והחסכוני). מנוע דיזל הוא אמנם לא הבחירה הראשונה במכונית מהזן הזה אבל בידוד הרעשים והרעידות שפגשתי היה מופלא – גם ללא זיגוג כפול – והיכולת הדינמית שגיליתי בנהיגה הקצרה הייתה מדהימה.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

זה שעשע אותי שמרצדס כל הזמן הדגישה את המושבים האחוריים בדגם שרוב הזמן ישמש אדם יחיד או שניים לכל היותר. ובכל זאת גלשתי למושבים האחוריים דרך מפתן דלת רחב מאד ומושבים קדמיים הזחים לפנים מרחק גדול כדי לאפשר זאת. אלו מאחור נוחים ונעימים – מרווח טוב מאד לרגליים ולראש ואפילו הראות החוצה טובה מאד. עוד אחד מהדגשים של מרצדס היו מגבי החלונות שמים ניתזים דרכם והמכונית אפילו מחממת את הנוזל לאותם ימים נדירים שבהם יורד שלג ברמת גן.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

ראוי להעריך את מרצדס שהשקיעה הרבה בפיתוח דגם של נישה שהולכת ומצטמצמת. גלובאלית המכונית של E קופה ביחס לסדאן הולכות וקטנות ואצלנו – כך לפי נציג כלמוביל שנכח באירוע – עומד היחס בין קופה לסדאן על משהו כמו 1 ל-10. לדעתי היחס קטן מזה. כך או אחרת מדובר בכלי רכב מרשים מאד. עם המנועים הגדולים יותר הוא גם בעל תכונות דינאמיות נאות, אבל – ובעיקר – מתחנף ומפרגן לבעליו, מודה לו על הצלחתו בעסקיו ומאחל להשאיר ירושה נאה לבאים אחריו. כי אם צריך למצא הבדל מהותי אחד בין E סדאן ל-E קופה הוא שבעלי הסדאן עדיין עובד בעוד שבעל/ת הקופה כבר פרש – ויכול לנסוע בנחת לברידג'. אצלנו מכ-חצי מליון שקלים.

נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס
נהיגה ראשונה במרצדס E קופה החדשה. מכונית מרשימה מאד בשילוב של איכויות ופינוק, דינאמיות ומערכות בטיחות. המחיר מתחיל מ-500 אלף שקלים. למי שכבר יש את הכל. צילום: מרצדס

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 − 2 =