יום רביעי , 24 אפריל 2024
מבחן דרכים מרצדס GLA 200 - החל ב-290 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מרצדס GLA 200

רוני נאק

דברים יקרים באים באריזות קטנות – אמר מישהו. וגם הדור החדש של מרצדס GLA הוא יקר. יקר ביחס לעצמו ויקר ביחס למתחריו הגרמניים. אז יצאנו לסיבוב לראות מה הפשר והיכן ה-GLA החדשה כן מוצאת את עצמה.

 

מבנה ותכלית

מבטיח לקצר כאן, אז תהיו חזקים ועוד רגע מגיעים לנהיגה. ה-GLA היא מה שאוהבים לכנות בתעשייה "כל חדשה" – ביחס לדור היוצא למעט הסמל שעל החרטום וסימול GLA אין דבר משותף בין השתיים. בסיס הגלגלים והגובה גדולים יותר. האורך הכללי והרוחב קטנים יותר. לא נכנס למידות כי יש בשביל זה מפרט שתוכלו להוריד מאתר היבואנית.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – נראה כמו רכבי הפנאי הגדולים. רק בקטן. צילום: רוני נאק

עיצובית, עיניכם הרואות, ה-GLA החדשה מדברת את שפת ה-SUV העדכנית של מרצדס. ואני יכול לנחש די בביטחון שהבריף למעצב היה קצר למדי וכלל את המילים "כמו GLE רק בקטן". וזה דווקא בסדר. בהסתייגות מסופיות המפלט המדומות שגרמו לי להרגיש מרומה (אפילו שלא השארתי מספר כרטיס אשראי). ברמת העיצוב הדבר שהכי דיבר אליי היה דווקא הריבוע של בתי הגלגלים – קריצה חביבה לעולם הג'יפים.

גם הקבינה נראית כמו גרסה מוקטנת של GLE. כולל מערך MBUX מרשים עם שני מסכים גדולים, משטח מגע שימושי, הפעלה קולית, פתחי מיזוג מופלאים ואין יותר מופלא מחבילת האורות על 64 גווניה המתחלפים. ריפודי העור – זה לא עור – הם מבד סינטטי דמוי עור ועמיד ממנו. יש בקרת אקלים ועוד אבזור נוחות רב כמו דלת תא מטען חשמלית, מפתח חכם וממשק קארפליי/אנדרואיד שימושי לאללה ומומלץ ביותר.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – לא לוותר על הגרסה המורחבת של הקוקפיט – בהחלט משנה תודעה. צילום: רוני נאק

גרסת ה-200 מצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 1.33ל' המוכר לנו מדגמים אחרים של מרצדס ושל מותגי רכב אחרים עמם מרצדס שיתפה פעולה בפיתוח. התפוקה עומדת על 163 כ"ס ו-25 קג"מ מ-1,622 סל"ד. ההנעה היא קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. נתוני היצרנית מלמדים על תאוצה של 8.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 210 קמ"ש.

בתחום הבטיחות יש למרצדס GLA החדשה מערך מרשים למדי אשר למעט זיהוי תמרורים והחלפת אורות אוטומטית – מכיל את כל מרכיבי הבטיחות האקטיבית שצריך כדי לשרוד בעולמנו. החבילה הזו זהה בכל שלושת רמות האבזור ושתי גרסאות ההנעה – וזה אחלה.

התכלית? חיה עירונית עם מראה של SUV וחיבה למקומות חניה צרים ומהודקים.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – הנה ה-250 בפעולה. רואים שהיא מהירה. צילום: מרצדס

בנסיעה

מה שהמפרט לא יכול לספר לכם זה את חווית הנסיעה. בשביל זה אנחנו כאן. ראשית הופתעתי. מכוניות קטנות (בממדים של משפחתית במקרה הזה) מאותגרות למדי באזורי ה-NVH – מסיבות מבניות כמו גם מסיבות תקציביות. אולם ה-GLA החדשה מתגלה כנוחה ומאד נעימה בנסיעה. בידוד הנוסעים ממהמורות ושיבושים נהדר, גיהוץ פני הכביש בשיוט כמעט ברמה של האחים הגדולים שלה. וזה פלוס גדול מאד. גם בידוד רעשי הרוח מצוין, כמו גם רעשי סביבה ומנוע.

הוסיפו לכך סביבת נהג מוקפדת ומזגן מקפיא – וה-GLA מספקת קפסולה ממוזגת ונעימה לחמוק עמה מהלחות של הקיץ הישראלי.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – הנתונים על הנייר של מנוע ה-1.33ל' טובים – גם צריכת הדלק. צילום: רוני נאק

דווקא בעיר, בין הגלידריה לקניון, מתגלה אופי רך והססני. יותר בשל פעולת תיבת ההילוכים כפולת המצמדים ואולי ניסיון לתת עידון למערכת ההנעה (אותה אנו מכירים במקומות אחרים כדי נמרצת ולא תמיד הכי מעודנת בפעולתה). התחושה היא מסטיקית ונמרחת בהיסוס לצאת מהמקום וזחילת פקקים. מצד שני הממדים הקטנים, תא מטען גדול להמון שקיות מ-H&O ומושב אחורי מרווח מאד (למה יש שם מנהרת דרייב-שאפט?) הופכים את ה-GLA לחיה עירונית מלוקססת ומלוטשת.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – מושב אחרורי מרווח בכל מימד – אבל למה יש מנהרה לגל הנעה? צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר כאמור הנסיעה נוחה ונעימה מאד. ריסון המרכב נהדר, ההיגוי מדויק ונוכח וגם הבלמים חזקים ועושים עבודה נאה. בכבישים הנכונים אפשר אשכרה ליהנות מהנהיגה ולגרום לשסתומים ה-1.33ל' הזה לזמר בשמחה רבה. המכונית חזקה באופן מספק – לא מעבר לזה ורחוק מכל דבר שתמצאו עליו למשל AMG – בסופו של יום מדובר בגרסת בסיס. שימוש במצבי הנהיגה השונים בהחלט שמשפר את המצב ועושה את ה-GLA לנמרצת יותר, אבל במחיר הרעה של צריכת הדלק שעמדה עד השלב הזה על כ-13 קילומטרים לליטר.

שטח? מצחיק מאד. למרות ה"G" שבשם ולמרות שהקטלוג טוען שהיא "נולדה בשטח…" אין למכונית שנתון מרווח הגחון נעדר מהמפרט הישראלי שלה, מה לחפש מעבר לאספלט. ללא הנעה כפולה, עם חישוקי 19 אינץ' – זהו. במקסימום דרך עפר כבושה בה כל פרייבט יכול לנדוד (מרווח הגחון הוא 143 מ"מ על פי נתוני היצרנית – בדקנו בשבילכם).

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – נפח של 435 ל' שימוש וגדול – אין ספייר אלא ערכת ניפוח ותהילים. צילום: רוני נאק

בשורה התחתונה

בואו נגיד שביחס ל-GLA היוצאת יש כאן שיפור עצום. בכל מימד ופרמטר. מרצדס GLA החדשה מביאה את האיכויות של רכבי הפנאי הגדולים לחבילה עירונית, קומפקטית שהיא עשויה היטב ומהודקת מאד. מרצדס, בעיניי, עשתה מהפכה עם הדור החדש של תאי הנהג וכאן במימד של "חווית הנסיעה" היא מכה שוק-על-ירך את המתחרות שלה מגרמניה ומשאירה עוד רבות אחרות מאחור.

מבחן דרכים מרצדס GLA 200 – יפה נכון? קצות המפלט הם לדקורציה בלבד ולא פעילים (האגזוז שם למטה מוצנע). צילום: רוני נאק

יחד עם זאת, גרסת ה-200 לא מצליחה להעביר בדינמיות את חוויות הפרימיום לה ציפינו. זה לגמרי מספיק כדי לסובב מדחס מזגן בפקקים שבעיר או לחרוק צמיגים ב-15 קמ"ש עמוק בקרביים של חניון תת קרקעי. ולכן אני צריך לבחור – הייתי מדלג לגרסת 250 שם כבר תמצאו מנוע 2.0ל' עם 224 כ"ס וכמעט 50% יותר מומנט עם 35 קג"מ ובנוסף תיבת הילוכים עם 8 ולא 7 הילוכים וחבילת אבזור AMG. דינמית זה יהיה סיפור אחר לגמרי.

ואז יש את המחיר. שהוא גבוה בכ-10% מהדגמים המקבילים באאודי ו-BMW. רכב המבחן עולה 315,000 שקלים (החל ב-290 אלף). ואם תדלגו לגרסת ה-250 המחיר יזנק ל-390 אלפי שקלים. במחירים האלה תוכלו למצא ביד 2 GLC ממודל 2019/2018 ועדיין להישאר בעולם של מרצדס. כך יוצא שבמחיר הזה מרצדס מתחרה בעצמה.

התחרות:

אאודי Q3

ב.מ.וו X1

Check Also

טנדר קיה טסמן – בהסוואה

הטנדר הראשון של קיה מיועד להשקה ב-2025, עם השקה הדרגתית בשווקי מפתח כולל קוריאה, אוסטרליה, אפריקה והמזרח התיכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 − four =