יום שלישי , 16 אפריל 2024
מרצדס V קלאס
כמה ימים עם מרצדס V קלאס - היה מהיר וממוזג היטב. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מרצדס V300d

רוני נאק

מרצדס V קלאס – עבר לאחרונה עדכון מקיף ביותר, קיבל מערכת הנעה מעודכנת, וטאצ' אפ של עיצוב, אבזור נוחות ובטיחות. חשוב לציין כי ה-V קלאס הוא רק אחד במשפחה שלמה של מסחריות של מרצדס (בדומה לטרנספורטר של VW) אלא שאצלנו הוא ממוקד יותר בכיוון של רכבי היסעים ויותר מזה של "היסעים פרימיום" ללקוחות VIP. ככזה קבלנו לבחינה את גרסת ה-300 המצוידת במנוע החזק יותר, מרכב עם בסיס גלגלים ארוך, וחבילת אבזור AMG שנותנת לוואן המפואר לוק קרבי ודנאמי שמאד דיבר אליי.

מרצדס ואן צד
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – לא חושש מהרים או כבישים מהירים – להיפך. צילום: רוני נאק

מה בקדרה?

הדבר המשמעותי ביותר בעיניי הוא יחידת ההנעה. זו עתה דיזל 4 ציל' עם נפח של 2.0ל' ותפוקה של 239 כ"ס ו-50 קג"מ ב-1,360 סל"ד. המון מומנט בסל"ד סופר-נמוך. את עקומת הכוח הזו מנצלת תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (לא כפולת מצמדים) עם 9 הילוכים. נתוני היצרנית מדברים על כ-8.0 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 220 קמ"ש. וזה מאד נאה בהתחשב במשקל כולל של 3.1 טונות וצללית אירודינאמי כשל לבנה. ההנעה אחורית אבל – וזה יתרון משמעותי – אפשר להזמין את הרכב עם הנעה כפולה קבועה (4 MATIC) שיכולה להקנות לכלי הזה סטאטוס של "רכב מדברי" בפני הרשויות ויש פלח שוק שבהחלט יכול ליהנות מזה.

קבינה מרצדס
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – קבינה מהודרת מאד ועשויה למשעי. צילום: רוני נאק

חבילת האיבזור ברכב המבחן מרשימה מאד. תמצאו בה מושבים קדמיים ומרכזיים עם חימום ואורור, מושבי קפטן במרכז. ריפודי עור נהדרים על כל המושבים. מסילות רצפה שימושיות המאפשרות לקנפג את הקבינה בכל דרך שצריך וגם להסיר במהירות את שורת המושבים השלישית. יש בקרת אקלים למושבים הקדמיים ועוד יחידת מיזוג מקורית מאחור. דלתות הזזה חשמליות בצדדים ודלת תא מטען חשמלית מאחור, תאורת אווירה, חיפוי עור לדשבורד ומשטחים דמויי קארבון סביבם. דיפונים המשלבים את הגוונים של ריפודי המושבים ועם נגיעות של אלומיניום לתוספת היוקרה. בהחלט סביבת נוסעים מהודרת וממוזגת היטב ומוכרת למי שמכיר את הפרטיות של מרצדס.

בתחום הבטיחות נציין בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונמית, ניטור שטחים מתים, שמירת נתיב אקטיבית, ניטור עייפות נהג, סייען להתמודדות ברוחות צד וגם תאורת LED ראשית, מצלמות 360 וכריות אוויר, בקרת משיכה ועוד. בהחלט מערך בטיחות מודרני ומתקדם.

מרצדס מאחור
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – דלת אחורית חשמלית (גם בצדדים) ופנים גמיש להתאמה לכל משימה. צילום: רוני נאק

מה בדרכים?

חששתי שחבילת האיבזור על חישוקי ה-19 אינץ' השחורים וצמיגים נמוכי חתך יענישו אותי ואת נוסעיי בכבישי ארה"ק. אלא שלהפתעתי לא כך היה. חווית הנסיעה נעימה מאד בכל הכבישים למעט המשובשים והמוזנחים ביותר. מעבר מעל פסי האטה מגלה ריסון רך למדי של המתלה בחזית – וזה דווקא משפר מאד את הנוחות בכל מצב שאינו נסיעה מאד מהירה.

היה לי קל מאד להסתדר עם ה-V קלאס בעיר למרות בסיס גלגלים של 343 ס"מ ארוכים ואורך כללי של 537 ס"מ – והקרדיט לכך מגיע לראות הנהדרת שיש החוצה ממושב הנהג שמאד עוזרת להתמצא במרחב ולמקם את הבנץ הגדולה בדיוק היכן שצריך. מצלמת חניה מדוייקת גם היא מאד עוזרת כמו מראות צד נהדרות. כך שבמידה רבה ה"חתימה" העירונית של ה-V קלאס לא שונה מהותית מזו של S קלאס במונחי אורך ורוחב (בסיס גלגלים מעל ל-3.0מ' ואורך מעל ל-5.0מ').

תא נהג מרצדס ואן
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – מערך בטיחות אקטיבי מלא וחווית נהיגה מרשימה. צילום: יוטה

מחוץ לעיר אפשר לתת דרור. בימים שה-V קלאס היה אצלי היו לי שתי נסיעות ארוכות: אחת לאיזור בר גיורא לחפש לוקיישן לצילומים של הפקה קרבה ועוד אחת לאיזור עמק יזרעאל לבקר חברים. בין לבין היו הסידורים הרגילים של הסעות לחוגים, קניות והעקות משפחתיות.

בהרים הדיזל החזק נתן את הטון. הוא מזיז את הוואן הזה בלי מאמץ ניכר לעין ולאוזן כשהמומנט הנהדר עושה עבודה יפה של טיפול בשיפועים אם בעליה או במורד. עם כל-כך הרבה הילוכים בתיבת יש תמיד הילוך ששם את מחט הסל"ד בנקודה הכי מתוקה שלו והמרצדס השחורה עפה בעליה כאילו היא…מישור. הקלות של הטיפוס הזויה. במימד אחר זה גם לא היה עונש להשחיל אותה בפיתולים של ההרים. אל תטעו – זו לא מכונית נהיגה – ומצד שני היא לא תעשה שום פויה והיא תשדר את חוסר שביעות הרצון מהאמביציה של הנהג הרבה לפני שיקרה משהו לא נעים. בסופו של דבר – החוויה ההררית הייתה נהדרת – כולל נסיעה עם חלונות פתוחים ושאיפה מלא הריאות אוויר הרים צונן ועם ריח אורנים חזק.

חזית מרצדס ואן
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – אפילו נראית טוב. צילום: רוני נאק

למחרת בדרך לעמק – מיהרתי. אז עשיתי מה שתמיד עושים מוקדם מאד בבוקר כשכביש 6 ריק לגמרי. לחצתי (על פי הרשום בשלטים כמובן). ובכן בקצב מהיר על כביש איכותי שם בא לידי ביטוי היכולת של ה-V לכסות הרבה קילומטרים במהירות רבה ובנוחות שופרא. מעט מאד רעשי רוח ומנוע, גיהוץ טוב של פני הכביש ובעיקר אווירה קרירה ונעימה בקבינה כשרק הנוף שסביב זורם לאחור בקצב שמוכר יותר במקומות אחרים. כאן מצאתי את הרכב הזה – על הכביש המהיר שבו היה במיטבו.

ממוצע צריכת הדלק הכולל במבחן עמד על כ-11.5 קילומטרים לליטר.

תא נהג מרצדס
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – בקרוב MBUX עם מסך גדול והפעלה קולית. צילום: רוני נאק

מה פחות?

אולי הבעיה היא אצלי – כי נחשפתי לדור החדש של הפרטיות וה-SUV   של מרצדס. שם הם כבר זנחו לגמרי את הלוק המסורתי של תא הנהג לטובת סוויטה דיגיטאלית מלאה. כך שהייתה ציפיה לקבל את אותו הדבר גם ב-V. אז מה שתקבלו יהיה גרסה מעודכנת של הקוקפיט המוכר של מרצדס אליו מתווסף (החל מ-V קלאס שיוצרו בחודש מרץ) מסך מולטימדיה MBUX גדול במידה 10.25 אינץ' שנותן יכולת להתממשק עם קארפליי ואנדרואיד והוא נהנה גם מההפעלה הקולית הנהדרת של MBUX. עוד הערה נוגעת למפל החומרים – הפער בין האיזורים הנראים לעין ונגישים ליד לבין החלקים הנסתרים. שם אפשר מדי פעם לפגוש חלקים פשוטים למדי.

צד מרצדס ואן
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – חבילת AMG יוצרת לוק מרשים מאד. צילום: רוני נאק

לסיכום

אפשר לסכם במשפט אחד ולומר שמרצדס V קלאס היא ה-S קלאס של המיניוואנים. ואפשר גם להאריך מעט. ה-V יהיה נהדר רכב אשכול, רכב הסעות רשמי לשגרירות ודיפלומטים וכן לאירוח של VIP. חווית הנסיעה שבו נהדרת והיא שולית רק ביחד לנהיגה בו. כן כן – ממש נהניתי לנהוג בוואגן הגדול הזה שנע בקלילות על רגליו – כשברקע הפלייליסט האהוב עליי מספוטיפיי במערכת בורמאסטר צלולה כמו אגם בבווריה. מבחינות רבות הכלי הזה מתאים גם לאופי החיים שלי (בטח בגרסת ההנעה הכפולה) עם וורסטיליות ויכולת מעבר למובן מאיליו – אבל המחיר לא פשוט: 587,925 שקלים (לפרטי כולל מע"מ) שם אותו עמוק בעולם היוקרה ועוד תוספת של 35,100 שקלים להנעה הכפולה. פרימיום.

מאחור לסיכום
כמה ימים עם מרצדס V קלאס – פרימיום למשפחה המורחבת צילום: רוני נאק

Check Also

תיראו מופתעים: גם BYD מבטיחה 1,000 ק"מ

המירוץ ל-1,000 ק"מ מתעצם וגם BYD טוענת כי סוללות הדור השני מתוצרתה יספקו את הצפיפות האנרגטית הדרושה כדי להניע רכב חשמלי על פני 1,000 קילומטרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − 3 =