רוני נאק
מרצדס חשפה בשנת 2017 את טנדר X-קלאס (שמיוצר בשיתוף ניסאן על בסיס טנדר נבארה), במטרה להרחיב את מנעד המכירות של חטיבת המסחריות הקלות שלה עם דגם מלהיב שייכנס לקבוצת רכב בה למרצדס מעולם לא היה דגם.
• עכשיו גם אתם יכולים. רכב חדש!
אולם מאז השקתו מכר ה-X קלאס גלובלית רק 16,700 יחידות בשוקי אירופה, אוסטרליה ודרום אפריקה (בה התקיימה ההשקה לעיתונות). במרצדס מעולם לא שקלו את השוק האמריקאי – שוק של מעל ל-2 מיליון טנדרים בשנה – מכיוון ששם אוהבים את הטנדרים שלהם גדולים יותר ובטעם מקומי יותר.
כבר מהשקתו היה מרצדס X קלאס יקר הרבה יותר מהתחרות הקרובה ביותר – פולקסווגן אמארוק (משווק גם אצלנו במחיר של כ-250 אלפי שקלים). בנוסף סדרה של ריקולים (קריאה חוזרת לטיפול בחשש לתקלות או כשלים) פגעה בהחלטת הלקוחות האם הם עושים בחירה נכונה מה גם שהקרבה הפיזיולוגית לניסאן נבארה – הייתה אולי קרובה מדי ללקוחות הפרימיום.
גם התכניות להרחיב את היצור של טנדר מרצדס לדרום אמריקה נגנזה בתחילת השנה. בצד הפיננסי של הדברים, בתחילת החודש צמצמה דיימלר בפעם הרביעית מזה 13 חודשים את תחזית הרווח שלה בין השאר כדי "לשים בצד" תקציבים לטיפול בריקול כריות האוויר העצום של טאקאטה וכן לענייני פליטות הדיזל שעוד נותרו בחלקם פתוחים.