שטח
המילה היברידית הפכה לשם נרדף לקדמה טכנולוגית, חסכון בדלק, התחשבות בסביבה וכן – גם תמורה טובה יותר לכספכם. עובדה היא שמכוניות היברידיות הפכו בשנתיים האחרונות לרבות המכר של שוק הרכב בישראל – בזכות המחיר אבל גם בזכות צריכת הדלק העדיפה ופעמים רבות גם בזכות מערך הבטיחות האקטיבי מציל החיים שהן מצוידות בו.
מה זה בכלל מכונית היברידית? בפשטות מכונית המשלבת מנוע בנזין או דיזל עם מנוע חשמלי. מכאן שהמכונית היא גם עם מנוע בעירה פנימית וגם עם מנוע חשמלי ומסוגלת לנסוע בכוחו של כל אחד מהם או של שניהם גם יחד – מכאן: "היברידית". לגבי התחזוקה – אין כאן משהו יוצא דופן מעבר למרווחי הטיפולים הרגילים של מנוע בנזין כפי שאתם בוודאי מכירים. מערכות החשמל נטולות תחזוקה לחלוטין – ומי שמודאג ממספר מחזורי הטעינה של המצבר – אלו רבים מספיק כדי להחזיק לכל אורך החיים הסביר של מכונית מודרנית.
כאן גרה בכיף משפחת HYBRID
אין בתעשיית רכב תקן ל"היברידית" – לפיכך נמצא מנעד רחב למדי של מכוניות היברידיות בעלות איזונים שונים בין צד הבנזין לצד החשמלי ופשטות יש כאלה מחושמלות פחות ואחרות מחושמלות יותר. עם השפעה ישירה על נתוני צריכת הדלק ופעמים רבות גם על ה"ציון הירוק" שמופיע כסרגל צבעוני בכל מודעת פרסומת, מפרט טכני או קטלוג (אתם צריכים לחפש דרגות 2 או 1 הנקיים ביותר). בגדול – כמו בצבא – אפשר לחלק אותן לשלוש קבוצות:
- היבריד MILD – או היבריד "לייט". לרוב מדובר במערכות חשמל המוספות על מנוע רגיל. הן מצוידות במנועים קטנים של 48 וולט (באופן מביך גם אופניים חשמליים) ועם מצברים קטנים. היבריד לייט לרוב מסוגלים להניע את המכונית – ותפקידם העיקרי הוא לאפשר למנוע המזהם זמנים ארוכים יותר של אי-פעולה בפקקים ורמזורים אבל עדיין להמשיך לספק חשמל למערכות הרכב השונות ולבקרת האקלים הזקוקה למדחס הגז למזגן.
- היבריד – כן. פשוט היבריד. ולכאן נכנסות רוב המכוניות ההיברידיות בישראל. שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. כאשר העוצמות של כל אחד והביצועים של המערכת החשמלית משתנה מיצרן ליצרן ובין הדגמים השונים. מה צריך לחפש? את הסוללה הגדולה ביותר בעלת קיבולת רבה ככל הניתן (נתון של קילוואט/שעה) ככל שזה יהיה גדול יותר כך הצד החשמלי דומיננטי יותר.
- היברידי נטען – PHEV. ראשי האותיות באנגלית ל: Plug in Hybrid Electric Vehicle או בקיצור פלאג-אין. ולאן הפלאג? לשקע החשמל ולרשת הכוח הארצית. מכונית PHEV שמה דגש רב הרבה יותר על ההנעה החשמלית. תהיה מצוידת בסוללה גדולה פי 3 ואפילו פי 4 מזו של מכונית היברידית רגילה ומנועים חשמליים חזקים אשר מאפשרים לא רק טווח חשמלי-נטו של עשרות קילומטרים אלא גם מהירות נסיעה חשמלית של 120 ואפילו 135 קמ"ש במקרים מסוימים.
לרוב רכבי פלאג אין יימצאו בקבוצת הפרמיום – שם ללקוחות אין בעיה לשלם מאות אלפי שקלים ולקבל את טכנולוגיית הקצה של הנעת הרכב המודרנית. אבל יש דגמים מתבלטים, כמו למשל מיצובישי אאוטלנדר PHEV שמביא פיצוח טכנולוגי מרתק לצד איכויות גבוהות ותמורה מדהימה למחיר.
הדור הבא של היברידית – כבר כאן
מיצובישי אאוטלנדר PHEV עבר לאחרונה שדרוג מהותי. לא רק מתיחת פנים קוסמטית אלא קיבל מערכת הנעה חדשה ממש ושיפור עמוק של ה-NVH וחוויית הנסיעה. דברים רבים הוחלפו מכיתובי המרכב ועד למסרק ההיגוי – אבל העיקרון הטכנולוגי נשאר זהה – והוא על סקאלה אחרת לגמרי מכל מה שיש בשוק.
למיצובישי אאוטלנדר 3 מנועים. שניים חשמליים –(הקדמי מפיק 82 כ"ס והאחורי 95 כ"ס) ואחד בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.4 ל'. למנוע הבנזין המתקדם שני תפקידים הראשון הוא ליצור חשמל עבור מערכת ההנעה החשמלית והשני הוא להניע את המכונית במהירויות של כבישים בינעירוניים. זו הסיבה שיש למיצובישי אאוטלנדר PHEV שני הספקים מרביים: 177 כ"ס כשמנוע הבנזין משמש כגנרטור לייצור חשמל וגם 224 כ"ס כשמנוע הבנזין מצטרף למאמץ ההנעה ומתחבר מכאנית לגלגלים הקדמיים. לא תמצאו כאן תיבת הילוכים מסורתית, רובוטית או רציפה ואת כל הפסטיבל האלקטרו-מכאני הזה מנהל מחשב והוא קורה מעצמו ללא התערבות הנהג.
המנוע החשמלי השני של ה-PHEV מניע את הגלגלים האחוריים. וזה יוצר לאאוטלנדר הנעה כפולה חשמלית ומבוקרת מחשב. יש לזה יתרונות בטיחותיים רבים אם בנדידה על שבילי עפר או בנהיגה בתנאי חורף – אפילו גינה מושקית-מדי בקיץ הישראלי יכולה לגרום לכביש להיות חלק. למערכות הבטיחות של האאוטלנדר יש את היכולת לסובב או לבלום גלגל יחיד כדי להביא את הרכב למקום אליו מתכוון הנהג – מאד מרשים לראות את זה פועל בהילוך איטי על שלג חלקלק.
לסוללה ההיברידית יש כאן חשיבות רבה. עם קיבולת של 13.8 קילוואט היא מסוגלת לתת טווח חשמלי נטו של כ-45 קילומטרים (לפי תקן WLTP, תלוי באופי הנהיגה, המשקל של הרכב ותנאי הדרך) כאשר המשמעות היא שרוב הנסיעות הרגילות באמצע השבוע אפשר לעשות על חשמל נטו – בלי לשרוף גרם אחד של בנזין. אם למשל אתם גרים בראשון לציון ועובדים בתל אביב – סיבוב מהבית לעבודה ובחזרה – עם מזגן בעוצמת קירור מלאה – לא ידליק כלל את מנוע הבנזין.
טעינה בקטנה
עמדות טעינה לרכב חשמלי ילכו וקבלו תפקיד מרכזי יותר ויותר בחיינו. יש סביבן מידע רב וגם אי בהירות רבה ולכן ננסה לתמצת. בעיקרון יש שתי משפחות: AC – זרם חילופין כמו שיש בשקעי החשמל בבית שלכם ו-DC זרם ישר כמו שיש בסוללה של הסמארטפון ומשמש את עמדות הטעינה החזקות-יותר. מיצובישי אאוטלנדר PHEV יודע להתחבר לכל הסוגים הרלוונטיים וזה מבטיח שכאשר תצאו מהבית בבוקר יהיה לכם "מיכל מלא" של סוללה טעונה אחרי טעינת לילה מלאה.
מהירות טעינת הרכב מורכבת משלוש צלעות: תשתית החשמל הזמינה, סוג עמדת הטעינה לרכב חשמלי והצלע השלישית היא הרכב. כאשר מערכת הניהול שבמכונית היא זו שקובעת את מהירות הטעינה המרבית כדי לשמור על הבריאות של הסוללה היקרה.
אתגרנו את המערכת החשמלית ב-PHEV עם נסיעה מאד לא אופיינית. ספרינט מהיר לאזור ראש פינה כדי לדבר עם איש אחד לגבי סוס ואז חזרה למרכז. לופ של כ-250 קילומטרים עם תכנית לטעינה אחת בעמדת הטעינה החזקה שבצומת מחניים עם 175 קילוואט וטעינה נוספת בדרך חזרה בעמדות של 50 קילוואט שבבית ינאי. חשוב לציין שהטעינות האלה אינן הכרח המציאות – למיצובישי אאוטלנדר PHEV טווח נסיעה של כ-600 קילומטרים על מיכל דלק גם ללא טעינה.
בסופו של דבר – אחרי שיצאנו עם טעינה מלאה מהמרכז יצא שעברנו כ-110 קילומטרים – מתוך ה-250 על הנעה חשמלית נטו ואת ה-140 קילומטרים הנוספים בתצרוכת דלק של כ-20 קילומטרים לליטר שאנו מנצלים את היכולת של ה-PHEV ליצור לעצמו את החשמל במורדות ארוכים גם בעזרת מצבי בלימה רגנרטיבית (חמש רמות) שמנצלים את כוח הכבידה ואת התנע של המכונית כדי ליצר חשמל במקום חום בבלימה רגילה. מדובר בממוצע של כ-35 ק"מ לליטר אם מתחשבים בנסיעה משולבת על חשמל ודלק – בתנאי נסיעת המבחן המתוארת כאן.
עוד גילינו שזמני הטעינה בין עמדות ה-50 וה-175 קילוואט היו זהים. כ-28 דקות בשניהם בשל הגנות הטעינה של הרכב עצמו. והמסקנה: תקציב גדול יותר לארטיקים בחנויות הנוחות עד שהטעינה תושלם.
אופק של PHEV
בתוך התבנית הקבועה של חיי רבים מאיתנו הפתרון של רכב היברידי פלאג-אין הוא הכי נכון. מאפשר תנועה משוחררת מדלק באמצע השבוע – אבל גם טווח נסיעה ריאלי ואפילו ארוך במיוחד בסופי השבוע. האפשרות לחסוך עוד קיימת בזכות רשת של עמדות טעינה אשר הולכת ונבנית בנקודות רבות בארץ כך שיש רק יתרונות. וכשמוסיפים למשוואה את הטכנולוגיה המרשימה שתמצאו באאוטלנדר PHEV, ניהול האנרגיה החכם, הזמינות והבטיחות של ההנעה הכפולה יחד עם איכות כללית ברמת פרמיום ותג מחיר שהופך טכנולוגיית קצה לזמינה כבר היום.
תוכן מקודם