יום שבת , 17 אוגוסט 2019
ראשי » מבחני דרכים » מבחן השוואתי טויוטה ראב-4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV
מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק

מבחן השוואתי טויוטה ראב-4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV

רוני נאק וטל אבן

מהרו לפני שיגמר! בינואר 2020 יהיה שינוי נוסף של נוסחת המס הירוק. שינוי אשר מבשר עליית מחירים נוספת כשמכוניות היברידיות אשר רוכשיהן נהנו עד עתה ממס קניה בשיעור של 30% יאלצו לשלם 45% מס. וזה אומר שמי שלא יספיק לקנות לפני – ישלם יותר למדינה אחרי. אז יצאנו לבחון איזה מבין רכבי הפנאי ההיברידיים המובילים כדאי לכם לבחור.

פעם היו אומרים "תבחר איזה אוטו שאתה רוצה העיקר שיהיה יפני". ואכן זה בדיוק מה שעשינו. שתי מכוניות היברידיות, ממותגים יפניים וכאלה שאפילו עדיין מיוצרים ביפן – וזה גם שוס שכבר לפעמים קשה למצא. בפינה אחת טויוטה ראב-4 היברידי שהגיע לישראל ברבעון הראשון של 2019. בפינה השניה מיצובישי אאוטלנדר PHEV – שחזר בעוצמה לשוק אחרי עדכון עמוק במיוחד.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 עם פלטפורמה חדשה ולוק אמריקאי. צילום: רוני נאק

כרונולוגית

טויוטה ראב-4 הוא הדור החמישי של הדגם ומתבסס על פלטפורמה ג'נרית מודולארית של היצרנית. גם המרכב חדש לגמרי והוא מעוצב ברוח מאוד – אמריקאית ומזכיר דגמים שאנו לא מכירים כאן אבל יהיו בני בית בארה"ב כמו פורארנר, טאקומה ודומיהם.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. למערת ההיברידית של טויוטה 218 כ"ס ומצבר של 1.6kWh. צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה ההיברידית גם היא חדשה לגמרי ומכילה מנוע בנזין בנפח 2.5ל' עם 178 כ"ס ועוד מנוע חשמלי עם 118 כ"ס. ההספק המשולב עומד על 218 כ"ס. לגרסת ההנעה הכפולה מנוע חשמלי נוסף לגלגלים האחוריים וזה מקפיץ את התפוקה המשולבת ל-222 כ"ס. מצבר ליתיום בנפח 1.6kWh מספק את המיץ למנוע החשמלי כאשר הטעינה שלו נעשית בעזרת מנוע הבנזין או מניצול של אינרציה במורדות ובלימה כדי ליצור חשמל.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. אבולוציה של המיצובישי אאוטלנדר המוכר – רק חדי עין יבחינו בהבדלים. צילום: רוני נאק

את מיצובישי אאוטלנדר אין ממש צורך להציג. זהו אחד מרכבי הפנאי הנמכרים ביותר בישראל עם מעל ל-40 אלף יחידות שעלו על הכביש מתחילת שיווקו. מיצובישי אאוטלנדר PHEV הנוכחי מגיע אחרי סבב שיפורים עמוק במיוחד. זה מתחיל מנגיעות בעיצוב המרכב אשר מקנות לו מראה פרימיומי יותר, ממשיך עם שדרוג חומרי תא הנוסעים וחבילות האיבזור – ושיפור מהותי של חווית הנסיעה עם בידוד טוב יותר של תא הנוסעים בפני רעשים ו-וויברציות. בין השאר בזכות שיטת יצור חדשה של השלדה המשתמשת בחומרים מרוכבים ומשפרת מאד את קשיחותה.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. למערכת ההיברידית במיצובישי יש 224 כ"ס ומצבר של 13.8kWh עם יכולת טעינה מרשת החשמל. צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה ההיברידית מאד מעניינת. הבסיס הוא מנוע בנזין בנפח 2.4ל' המפיק 135 כ"ס אשר משתמש בשני תפקידים: גנרטור ליצירת חשמל וגם מספק כוח להנעת הגלגלים – מה הוא עושה ומתי את זה מחליט מחשב ניהול. בנוסף יש שני מנועים חשמליים: קדמי ואחורי עם 82 ו-95 כ"ס בהתאמה והם אלה המספקים את כוח ההנעה כברירת המחדל. מנוע הבנזין מצטרף להנעה במצבים בהם נדרש כוח מירבי. שילוב המנוע נעשה בעזרת מצמד המופעל חשמלית ובהתאמת סל"ד – אין תיבת הילוכים. את המיץ למערכת מספק מצבר ליתיום בנפח 13.8kWh וזה יכול להטען על ידי מנוע הבנזין או באמצעות כבל מרשת החשמל ולכן PHEV. סוללה כה גדולה מספקת טווח של עד 45 קילומטרים (WLTP). ומכאן קל להבין שניתן להעביר ימים ארוכים ללא שריפת דלק כלל בתנאי שיש לכם שקע או עמדת טעינה זמינה בבית.

המבחן

לבחינה התייצבו שניים. טויוטה ראב-4 היברידית 2X4 ברמת אקפיריאנס במחיר המתחיל ב-193,000 שקלים. מולה התייצב מיצובישי אאוטלנדר PHEV לקצ'רי המתחיל מ-212,000 שקלים (שני המחירים כוללים אגרת רישוי).

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. תא הנהג של RAV4 מעוצב ומודרני וגם עשוי היטב אולם 50 גוונים של אפור יוצרים חוויה עממית בגרסה שנבחנה. לוח המחוונים עמוס במידע ולא אינטואיטיבי. צילום: רוני נאק

תאי הנהג שונים מאד אחד מהשני. בעיצובם ובשפה – וגם באיכות. לטויוטה העיצוב המודרני והעדכני יותר. המראה מאד תכליתי – מעין "טכנואלגנט" עם שילוב של חומרים שונים בגוונים שונים של אפור. שתי טענות מרכזיות לתא הנוסעים: לוח המחוונים הווירטואלי למחצה עשיר אמנם במידע אבל הפיזור שלו על גבי הצג מבולגן וצריך ממש לחפש באופן מודע למשל את החיווי שמספר על בקרת השיוט שמופעלת. טענה שניה היא לגבי הפתרון של מסך המולטימדיה המזדקר. נכון זה פתרון שרבים בוחרים בו – אבל זה לא אומר שהוא טוב ובעיקר מספר סיפור של לחצי זמן ותקציב. בהקשר המולטימדיה נציין שיש מערכת קונקטד מקומית עם WAZE ואפליקציות נוספות אבל אין למערכת המקורית שתחתיה אפשרות לקבל קארפליי או אנדרואיד אוטו. וחבל. תא הנהג בגרסה שקבלנו כלל ריפודי בד אפורים אבל גם דלת תא מטען חשמלית, בקרת אקלים דו איזורית, כניסה ללא מפתח, בורר מצבי נסיעה ועוד.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. כולנו מכירים היטב את תא הנהג הזה. למעט ידית הילוכים המראה זהה. האיכות הכללית טובה מאד. צילום: רוני נאק

תא הנהג של מיצובישי אאוטלנדר PHEV אינו שונה מהותית מזה שבכל אאוטלנדר אחר. השינוי העיקרי הוא מנוף הילוכים – יותר ג'ויסטיק – בורר מצבי נהיגה וזהו ה"אדריכלות" של תא הנהג והקבינה נותרה בעינה. גרסת הלקצ'רי שהגיעה לבחינה כוללת ריפודי עור, דלת תא מטען חשמלית, כניסה ללא מפתח, מושב נהג חשמלי, מושבים קדמיים מחוממים ועוד איבזור רב. בלוח המחוונים יש צג רב תכליתי שהוא מחשב דרך ומערכת מולטימדיה עם הקונקטד קאר של כלמוביל.

המושבים האחוריים בשתי המכוניות מרווחים למדי לנוסעים בוגרים – עם יתרון במרווח הרגליים לטויוטה ויתרון בכניסה בזכות דלת גדולה יותר למיצובישי. ל-RAV4 נפח של 580 ליטרים בתא המטען – מולה יש לאאוטלנדר 463 ליטרים ופתח העמסה מעט פחות נוח.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 עם תא מטען גדול ופתח העמסה רחב ונוח. צילום: רוני נאק

בתחום הבטיחות לשתי המכוניות יש בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים. בטויוטה יש תיקון אקטיבי של סטיה מנתיב, למיצובישי יש התראה על תנועה חוצה מאחור. לשתיהן 7 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה. שתי המכוניות מקבלות דירוג בטיחות 7 (מתוך 8) כאשר דירוג זיהום האוויר הוא 3 לטויוטה ו-2 למיצובישי.

עוד נקודה חשובה שיש לציין היא שטויוטה נותנת אחריות למערכת ההיברידית של  5 שנים או 100 אלף קילומטרים. מיצובישי תיתן 8 שנות אחריות או 160  אלף קילומטרים אחריות על הסוללה ו-5 שנים/100 אלף קילומטרים על יתר המערכת ההיברידית.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 תא מטען גדול ודלת תא מטען חשמלית ועם מפער גדול. צילום: רוני נאק

נהיגה

גם בתנועה יש הבדל גדול למדי. ההעדפה של מיצובישי לחשמל נותנת לו זינוק נחוש מאד מהמקום – נטול שהיות. בעוד שהטויוטה מעט מהוססת יותר, וההאצה שלה מלווה ברעש מנוע נוכח יותר בשל אופן פעולת ה-CVT ובידוד רעשים נחות. בכלל, באאוטלנדר PHEV יש חווית איכות טובה יותר. שתי המכוניות עשויות היטב ומוצקות אולם האיכות הכללית של מיצובישי הפעם לוקחת.

על כביש משובש ההבדלים ניכרים. שתי המכוניות נוחות אולם המיצובישי מבודדת טוב יותר כביש שבור ובאופן כללי רכה יותר. שיבושים שחובטים בנוסעי הטויוטה, יגוהצו טוב יותר בדרך לישבנים שבאאוטלנדר. דווקא אהבתי יותר את ההיגוי המעט יותר כבד וישיר של הראב-4 מול ההגה הקל מאד ב-PHEV ושתי המכוניות יחושו מאד בנוח במרחב העירוני בזכות החישמול שלהם – וכאן מיצובישי יכול לנסוע הרבה יותר על החשמל מאשר טויוטה ראב-4 עם המצבר הקטן שבה.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. גם לאאוטלנדר יש דלת חשמלית מאחור ופתח טעינה מצד ימין ותדלוק מצד שמאל. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר שתי המכוניות מתקרבות מעט. שתיהן נוחות ונעימות ואפשר לכסות בהן מרחק רב בכיף. הטויוטה מעט מהודקת ומדויקת יותר, המיצובישי רכה ומשייטת בהוד ובשקט. מחוץ לעיר – אחרי שהסוללה ב-PHEV התרוקנה תקבלו למעשה מכונית היברידית יעילה מאד. בטויוטה קיבלנו ממוצע של כ-16.5 קילומטרים לליטר – בעוד שהמיצובישי עשתה 22 קילומטרים לליטר. אם תחשבו פנימה גם את ה"פרוסה" של הדרך אשר נעשתה רק על חשמל (כמעט 40 קילומטרים ראשונים) אפשר יהיה להגיע לממוצע של 35 קילומטרים לליטר עם ה-PHEV וזה כבר ממש מרשים.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. יש לכם כבלים ב-PHEV. השתמשו בהם כדי לקבל כ-40 קילומטרים של טווח 100% חשמלי. צילום: רוני נאק

ניצול המורדות בכביש לטעינה או כתחליף לבלימת מנוע טוב יותר ב-PHEV. הוא מצויד במשוטים מאחרי גלגל ההגה אשר מאפשרים לבחור בין 6 מצבים של בלימה רגנרטיבית. צריך להתרגל להשתמש בזה ואפשר להשתמש בבלימה הזו כדי לשמור על הבלמים למשל במורד הארוך לים המלח או מירושלים לתל אביב – לצבור עוד חשמל בסוללה ואז להיכנס העירה במוד EV נטול פליטה ורעש.

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. איזה יפה יותר? עניין של טעם. השמאלי מוכר ובוגר יותר הימני חדש בשכונה. צילום: רוני נאק

פחות השתגענו

הבעיה העיקרית של מיצובישי אאוטלנדר PHEV היא שהוא נראה בדיוק כמו כל אאוטלנדר שהוא על הכביש. בעולם הרכב נהוג לחשוב שהדבר היחיד שמוכר הכי הרבה זה העיצוב – וכאן מי שייתן לעיצוב המוכר להשפיע על החלטתו – פשוט יפספס מפגן טכנולוגי שהוא מעל ומעבר לכל היברידית שיש בשוק.  בנוסף אנחנו פחות התחברנו לאופי הרך – אולי רך מדי – של המתלים ובהחלט שהיינו בוחרים באופציית של מתלי הבילשטיין המצוינים שבגרסת הספיישל אדישן (ועל הדרך מקבלים גם ריפודי מושבים ודיפוני מעור עם תפרי מעוינים נהדרים ומערך מצלמות 360 מעלות).

בטויוטה ראב-4 ציינו את לוח המחוונים עמוס המידע אך לא מסודר. תא הנוסעים עשוי היטב אך חסר השראה ואפרורי. בידוד הרעשים פחות טוב ובכל פעם שמד התפוקה מצביע על "POWER" כל מי שברכב ישמע זאת היטב.

להורדת קטלוג טויוטה RAV4

להורדת קטלוג מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי היברידיות. בחרנו במיצובישי בזכות המפגן הטכנולוגי והאיכות הכללית ולמרות שהמראה לא משקף את מה שקורה מתחת לפני השטח. צילום: רוני נאק

סיכום

מיצובישי אאוטלנדר PHEV יהיה הבחירה שלנו בהשוואתי הזה. מהסיבה שהוא נותן הרבה יותר "היברידיות". באאוטלנדר תקבלו נהיגת EV חשמלית אמיתית בכל ימות השבוע בנסיעה שבין הבית לעבודה לצד טווח של 600 קילומטרים לאותה הרפתקה של סופ"ש שיכולה לכלול גם קטעי שטח בזכות ההנעה הכפולה. אם תשלבו בנסיעה גם הפסקות לגלידה+טעינה תוכלו להוסיף עשרות קילומטרים של נהיגה חשמלית. וכל זה ארוז בחבילה מוכרת אך איכותית של מיצובישי אאוטלנדר.

צפו גם בזה

מבחן השוואתי סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה. פערים מורגשים באיכות ומחיר. צילום: רוני נאק

מבחן השוואתי סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה

שני רכבי פנאי מודרניים עם 7 מושבים, הנעה כפולה וקריצה לאותו קהל. מה עושה את ההבדל בין גרסאות הקצה של סקודה קודיאק ו-יונדאי סנטה פה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × five =